NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_03_Školství po třicetileté válce TEMA: Vlastivěda 5. ročník ČÍSLO PROJEKKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
ANOTACE Materiál slouží jako doplněk učiva v rámci tématu Dějiny České republiky. Materiál slouží k procvičení učiva Školství po třicetileté válce. Vytvořeno jako DUM do předmětu vlastivěda pro pátý ročník základní školy. Materiál doporučuji prezentovat pomocí dataprojektoru. Materiál byl vytvořen a pilotován v prvním pololetí školního roku 2012/2013.
Školství po třicetileté válce Po třicetileté válce došlo k úpadku školství. Většina škol na venkově byla zrušena. U obyvatelstva začalo docházet k negramotnosti. Školy byly jen ve větších obcích a ve městech. To byly nižší školy /pro děti od 6 do 12 let/. Učilo se zde číst, psát, počítat, dále byla výuka náboženství a zpěvu.
Ještě nebyla zavedená povinná školní docházka. Ve městech se učilo ve zvláštních domech, které sloužily k výuce, na vesnicích se učilo v bytě učitele/kantora/ nebo na faře. Učitelé byli špatně placeni, museli si přivydělávat. Na gymnáziích se vyučovalo v latině. Gymnázia a vysoké školy navštěvovali pouze chlapci.
Nejznámější vysoká škola – Karlova univerzita v Praze. Velice málo se četlo, knihy v češtině byly vydávány pro lidové čtení. Psaly se kroniky, rytířské romány, pověsti, pohádky. Učené knihy byly většinou psány latinou nebo němčinou.
Jan Amos Komenský = učitel národů V tomto období působil i český učenec Jan Amos Komenský. Snažil se prosadit s převratnými změnami ve školství. Dodnes se ve školách učí podle jeho názorů. Narodil se 28.3. 1592 v Uherském Brodě. Do školy chodil v Přerově, potom studoval v Německu. Stal se biskupem jednoty bratrské.
Jako nekatolík se musel po bitvě na Bílé hoře skrývat. Nakonec odešel ze země. Žil v polském Lešně, působil v Uhrách, ve Švédsku, v Anglii. Poslední léta života žil v Nizozemí. Je zde i pochován.
Myšlenky Jana Amose Komenského Aby chodily do školy chlapci i dívky. Děti by se měly učit nejdříve v mateřském jazyce. Vyučování mělo být názorné. Učit se mělo pomocí obrázků. Děti neměly být trestány bitím. Aby bylo ve světě odstraněno násilí. Aby lidé žili bez válek. Doufal v lepší svět.
Úkoly Vyhledej v encyklopedii a objasni tato slova: Negramotnost Kronika Pověst Jednota bratrská
Správné odpovědi Negramotnost – neznalost čtení, psaní, počítání. Kronika – jsou v ní zaznamenány události, jak jdou po letech za sebou. Pověst - je to příběh, jehož jádro může být pravdivé. Jednota bratrská – je jednou z protestantských církví v ČR.