Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Konstrukce akumulátoru Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pletiva dělivá.Pletiva trvalá. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – konstrukce Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Komolá tělesa Tematická oblast: Povrchy a objemy těles Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Přehled a zvláštní typy zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Rozdělení zdrojů Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Rostlinná buňka. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Název prezentace (DUMu): Modifikace stonku
Energetická hodnota potravin (EH)
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II.
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
Válce – úprava pracovní plochy Tematická oblast: Motory – pevné části
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
„Svět se skládá z atomů“
19. Kreslení závitových spojů Technická dokumentace pro 1. ročník
12. Simulace před obráběním a spuštění programu na CNC frézce HURCO
Název prezentace (DUMu): Květ
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Název prezentace (DUMu):
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Název prezentace (DUMu): Logaritmické rovnice
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: Moderní škola
Obecná a anorganická chemie
Název prezentace (DUMu): Mocninná funkce – řešené příklady
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
Název prezentace (DUMu): List
10. Dynamika – procvičování vzorců na hybnost, tření
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
Vodní režim rostlin Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Dubrovský. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
17. Tolerance a drsnost na výkrese
Neživá příroda - vzduch
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny Tematická oblast: Rostliny Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku: leden 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Rostliny je seznámit žáky se základními biologickými termíny v návaznosti na pochopení dalších složitějších témat fyziologie rostlin Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Obecná biologie a ekologie na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na činnost vody a důležitost vody pro rostlinné tělo

Vodní režim rostliny

Obsah vody v protoplazmě je nezbytný pro normální průběh životních funkcí buňky Voda poskytuje dva základní biogenní prvky Je rozpouštědlem Slouží k transportu látek

Příjem vody rostlinami Nižší rostliny – celým povrchem těla Vyšší rostliny suchozemské – kořenovými vlásky, rozvod po těle zprostředkují cévy a cévice, transpirační proud (sání) – do značné míry působen soudržnými silami a transpirací Kořeny přijímají rostliny vodu jednak pasivně(v době, kdy má rostlina listy) a aktivně (kdy nemá listy vyvinuté) – uplatnění kořenového vztlaku

Příjem vody kořeny ovlivňují: Teplota půdy a obsah kyslíku v půdě – zde buňky intenzivněji dýchají a mohou přijímat více vody Koncentrace půdního roztoku – zasolené půdy=rostliny trpí nedostatkem vody Velikost půdních částic – menší částice=větší povrch pro přílnavost pro molekuly vody, které nemohou pronikat do kořenů Část vody je přijímána mimokořenově (listy)

Výdej vody Transpirace = výdej vody rostlinou – listem a)transpirace pokožková – kutikulární b)transpirace průduchová – stomatární Transpiraci ovlivňují: a)vnitřní faktory – velikost průduchů,morfologická a anatomická stavba listů, vlastnosti kutikuly b) vnější faktory – teplota a vlhkost vzduchu, pohyb vzduchu, půdní vlhkost Většina vody přijaté rostlinou je opět vydána do prostředí (např. jedna rostlina kukuřice spotřebuje za vegetační období asi 200 l vody).

Transpirační koeficient Transpirační koeficient = hmotnost vody v gramech potřebné na vytvoření jednoho gramu sušiny. Např. kukuřice 370 gramů oves 600 gramů vojtěška 800 gramů

Intenzita transpirace Intenzita transpirace = množství vydané vody jednotkou listové plochy za jednotku času, se mění během dne a během vegetačního období. V noci převládá příjem vody, ve dne transpirace.

Význam transpirace umožňuje zásobování všech částí rostliny vodou a minerálními látkami zabraňuje přehřívání listů otevřenými průduchy při vysoké transpiraci proniká do listů oxid uhličitý, nutný pro fotosyntézu, a kyslík, nutný pro dýchání souvislé rostlinné porosty transpirací vyrovnávají teplotní rozdíly mezi dnem a nocí (př.pouště – velké rozdíly v denní a noční teplotě)

Opakování probraného tematu: 1.Rostlina ztrácí vodu a)transpirací b)osmózou c)v hypotonickém prostředí d)gutací 2. Vadnutí rostliny bývá nejčastěji důsledkem: a)nedostatečné transpirace b)uzavření průduchů při prvních obtížích s doplňováním transpiračních ztrát vody c)nadměrného výparu, který vede k poklesu buněčného turgoru pletiv 3. Co ovlivňuje příjem vody rostlinou? a)hydrostatický tlak b)teplota vody c)dostatek světla d)obsah kyslíku v půdním prostředí

Správné odpovědi: 1.a)d) 2.c) 3.b)d)

Zdroje JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Olomouc, 1980, ISBN 80-7182-070-9. BENEŠOVÁ, Marika. Odmaturuj z biologie. Brno: Didaktis, 1980, ISBN 80-86285-67-7.