Abstraktní umění Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Abstraktní umění Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_4_6 Autor: Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: 8.5.2012 Vyučovací předmět: Výtvarná výchova Ročník: 6. – 9. Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Tematický okruh: Rozvíjení smyslové citlivosti, Uplatňování subjektivity, Ověřování komunikačních účinků Téma: Uspořádání objektů do celků v prostoru, Prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností, Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření Druh učebního materiálu: Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 15 min prezentace, samostatná práce žáků 75 min Anotace / Metodický list: Prezentace má sloužit jako motivační úvod k dvouhodinovce výtvarné výchovy. Poskytuje žákům informace o abstraktním umění. Součástí prezentace jsou pokyny k samostatné tvůrčí činnosti žáků.
Abstraktní umění Výtvarné využití odpadového materiálu Výtvarná výchova Abstraktní umění Výtvarné využití odpadového materiálu
Vasilij Kandinskij: Fuga, 1914 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fugue.JPG
Kazimir Malevič: Hlava rolnické dívky, 1912-1913 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Head_of_a_Peasant_Girl.jpg
Paul Klee: Dosvit, 1939 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paul_Klee_Gl%C3%BCht_nach.jpg
Abstraktní umění Objevuje se ve 20. letech 20. století. Nezobrazuje žádný předmět (člověka, krajinu, apod.), žádné konkrétní věci, proto se mu říká malířství nepředmětné.
Waldemar Smolarek: More biography, 1992 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Abstract_120.JPG
Mitch Featherston: Anglická abstrakce, 2012 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Abstract_Art_2002.jpg
Emilia Bayer: Abstraktní moře, 2008 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Abstract_sea-1.jpg
Úkol pro tebe: Vytvoř abstraktní obraz na neobvyklý podklad . Budeš potřebovat tvrdou papírovou roli od smršťovací folie (lze získat ve skladech, prodejnách apod.), tužku, temperové barvy, štětce, paletu, kelímek na vodu, silný černý fix a dobrou náladu.
Na čistou papírovou roli vytvoř tužkou náhodné čáry (rovné i klikaté), mohou se protínat. Na roli budou vznikat nepravidelné útvary. Vzniklý vzor vybarvi temperovými barvami, vybírej takové barvy, které se ti líbí. Dbej, aby sousední plochy nebyly nevybarveny stejnou barvou.
Po zaschnutí barev obtáhni okraje jednotlivých ploch černou fixou Po zaschnutí barev obtáhni okraje jednotlivých ploch černou fixou. Vyniknou tak barevné kontrasty.
Úkol pro třídu Vymyslete a realizujte z vašich jednotlivých pomalovaných abstraktních rolí velké prostorové dílo. Role spojujte pomocí tavného lepidla. Dbejte na vyváženost díla, mělo by být stabilní, protože bude vystaveno na chodbě školy. Vymyslete název společného díla.
vlastní foto