Daňový systém České republiky 6 DPPO Ing. Yvona Legierská 22.2.2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_252_TÉMA_Daň z přidané hodnoty Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Daň z příjmu FO řešení příkladu Řešitelky:Jana Bilíková Lucie Procházková Narcisa Vitnerová.
Seminář 4. – hotel Podlesí DAŇOVÝ SYSTÉM ČR Ing. Irena Kemény Inovativní pedagogické metody v odborném vzdělávání CZ.1.07/1.3.12/
Silniční daň. Předmětem daně jsou vozidla, kterým je přidělena státní poznávací značka a jsou používaná nebo určena k podnikání Předmětem daně jsou vozidla,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E18.15 Ročníktřetí.
Zdanění fyzických osob poskytujících služby Zákon o daních z příjmů (č. 586/1992 Sb.) Daň z příjmů fyzických osob; Daň z příjmů právnických osob; Společná.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_Úč24.17 RočníkDruhý.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 4. listopadu 2015.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Veřejné rejstříky - Obchodní rejstřík.
Nový občanský zákoník - co přinese NNO JUDr. Hynek Pečinka XIV. krajský sněm Unie nestátních neziskových organizací Olomouckého kraje Olomouc /
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomika DAŇ DĚDICKÁ A DAROVACÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ SILNIČNÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
EKONOMIKA DAŇ Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB ČÁST 1.. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
Daň z příjmů fyzických osob 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Pojem přeměna obchodní společnosti
Odpisové plány Inventarizační zpráva
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Místní rozpočtové jednotky
Státní organizace.
Zdanění subjektů terciárního sektoru
Téma 5 Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Příjmy z pronájmu u FO Právnické osoby zdaňují příjmy z pronájmu v rámci svého obecného základu daně, U fyzických osob se postupuje podle § 9 ZDP a v případě.
Příjmy z kapitálového majetku
Jednoduché účetnictví
Daně z příjmů: shrnutí Dana Šramková Libor Kyncl.
Cvičení 4 Právní formy podniku.
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Daň z příjmů právnických osob
Zdaňování příjmů podle § 7 ZDP
Odpočet DPH Problematiku odpočtu DPH řeší ZDPH v § 72 – 79c,
Právo sociálního zabezpečení
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Právo sociálního zabezpečení
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Zdroje financování majetku - PASIVA
Daň z příjmů fyzických osob
Daň z příjmů fyzických osob
Řešení příkladů z minula
Příjmy z pronájmu u FO Právnické osoby zdaňují příjmy z pronájmu v rámci svého obecného základu daně, U fyzických osob se postupuje podle § 9 ZDP a v případě.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_DANĚ.
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Obsah veřejných rozpočtů III
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Novela zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů s účinností od 1. 7
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Návrh na daňové zvýhodnění u zaměstnavatelů – plátců mzdy, kteří provádí výkon rozhodnutí nebo exekuci srážkami ze mzdy formou možnosti uplatnění odčitatelné.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Daňové přiznání k dani z příjmů fo
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Návrh na daňové zvýhodnění u zaměstnavatelů – plátců mzdy, kteří provádí výkon rozhodnutí nebo exekuci srážkami ze mzdy formou možnosti uplatnění odčitatelné.
Transkript prezentace:

Daňový systém České republiky 6 DPPO Ing. Yvona Legierská 22.2.2016

Literatura Povinná VANČUROVÁ, A., LÁCHOVÁ, L. Daňový systém ČR 2014. Praha: VOS, 2014. 391 s. ISBN 978-80-87480-23-6. KUBÁTOVÁ, K. Daňová teorie a politika. 6. aktualiz. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 275 s. ISBN 978-80-7478-841-3. Doporučená VYBÍHAL, V. a kol. Mzdové účetnictví 2015, praktický průvodce. 18. vyd. Praha: Grada Publishing, 2015. 464 s. ISBN 978-80-247-5499-4. DUŠEK, J. DPH 2015, zákon s přehledy. Praha: Grada Publishing, 2015. 256 s. ISBN 978-80-247-5434-5. 22.2.2016

Obsah předmětu Úvod do daňové problematiky. Klasifikace a funkce daní, daňová harmonizace a konkurence, daňová kvóta, základní prvky daňové techniky. Zdravotní a sociální pojištění. Zdaňování příjmů fyzických osob. Specifika zdaňování příjmů z nezávislé a závislé činnosti. Zdaňování příjmů právnických osob. Daňové odpisování majetku. Daňově uznatelné a neuznatelné náklady. Majetkové daně. Spotřební a ekologické daně. Daň z přidané hodnoty – tuzemsko. Daň z přidané hodnoty – intrakomunitární plnění, dovoz a vývoz 22.2.2016

Téma : Daň z příjmů právnických osob Poplatník daně. Zdaňovací období. Předmět daně a osvobození příjmů od daně. Základ daně. Metodika stanovení základu daně. Sazby daně, zálohy na daň a přiznání k dani.

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů https://portal.gov.cz/app/zakony/zakon.jsp?page=0&nr=586~2F1992&rpp=15#seznam 22.2.2016

1. Poplatník daně. Poplatníky daně z příjmů právnických osob jsou: právnické osoby; další subjekty uvedené v § 17 odst. 1 písm. b) až g; veřejně prospěšný poplatník (§ 17a).    Z hlediska rezidentství rozlišujeme právnické osoby jako: rezident ČR – jde o poplatníky, kteří mají na území ČR své sídlo nebo místo vedení, kterým se rozumí adresa místa, ze kterého je poplatník řízen; daňová povinnost se vztahuje jak na příjmy plynoucí ze zdroje na území ČR, tak na příjmy plynoucí ze zdrojů v zahraničí; nerezident ČR – poplatník, který nemá na území ČR své sídlo nebo to o nich stanoví mezinárodní smlouvy; daňová povinnost se vztahuje pouze na příjmy ze zdrojů na území ČR.

1. Poplatník daně. Z hlediska předmětu daně je důležité rozlišení na právnické osoby: - podnikající – jde o právnické osoby založené za účelem podnikání (obchodní korporace, např. a.s., s.r.o., v.o.s., k.s., družstvo) nebo podle nařízení EU (tzv. evropská společnost, Societas Europaea); - nepodnikající , zejména veřejně prospěšní poplatníci – tj. právnické osoby, které nebyly založeny nebo zřízeny za účelem podnikání, a byly zřízeny zákonem (např. veřejné vysoké školy) nebo rozhodnutím Ministerstva vnitra (např. občanská sdružení a spolky). Do této skupiny právnických osob patří dále i obce, kraje, organizační složky státu, státní fondy, zájmová sdružení právnických osob s právní subjektivitou, obecně prospěšné společnosti, školské právnické osoby, příspěvkové organizace, veřejné výzkumné instituce, nadace a nadační fondy, politické strany a politická hnutí, registrované církve a náboženské společnosti, odborové organizace, případně subjekty, o nichž to stanoví zvláštní zákony.

Obč. sdružení a spolky http://obcan.ecn.cz/index.shtml?w=u&x=132554 22.2.2016

2. Zdaňovací období. U právnických osob je zdaňovacím obdobím: kalendářní rok; hospodářský rok; období od rozhodného dne fúze nebo převodu jmění na společníka anebo rozdělení obchodní společnosti nebo družstva do konce kalendářního nebo hospodářského roku, ve kterém byly fúze nebo převod jmění na společníka anebo rozdělení zapsány v obchodním rejstříku, nebo účetní období, pokud je toto období delší než nepřetržitě po sobě jdoucích 12 měsíců.   Kalendářní rok (1) jako zdaňovací období je vymezen intervalem 1.1. až 31.12.

2. Zdaňovací období. Hospodářský rok (2) jako zdaňovací období je vymezen intervalem 12 po sobě jdoucích měsíců, které může začínat pouze 1. dnem jiného měsíce, než je leden (např. 1.4. až 31.3.). Účetní jednotka může uplatnit hospodářský rok jako zdaňovací období pouze po oznámení záměru změny účetního období místně příslušnému správci daně nejméně 3 měsíce před plánovanou změnou účetního období, jinak účetní období zůstává nezměněno. Vznik období od rozhodného dne fúze nebo převodu jmění na společníka anebo rozdělení obchodní společnosti nebo družstva do konce kalendářního roku nebo hospodářského roku, ve kterém byly fúze nebo převod jmění na společníka anebo rozdělení zapsány v obchodním rejstříku (3), připadá v úvahu pouze u přeměn společností. Toto zdaňovací období se také považuje za období účetní.

2. Zdaňovací období. Účetní období (4) delší než nepřetržitě po sobě jdoucích 12 měsíců může vzniknout v těchto případech : v případě změny účetního období (kalendářní rok, hospodářský rok) si může účetní jednotka stanovit, že účetní období bezprostředně předcházející změně účetního období bude delší než 12 měsíců; v případě vzniku účetní jednotky v období 3 měsíců před koncem kalendářního roku si může účetní jednotka stanovit, že účetní období bude o příslušnou dobu delší než 12 měsíců; v případě zániku účetní jednotky v období 3 měsíců po skončení kalendářního roku si může účetní jednotka stanovit, že účetní období bude o příslušnou dobu delší než 12 měsíců.

3. Předmět daně a osvobození příjmů od daně. Předmětem daně z příjmů právnických osob jsou příjmy (výnosy) z veškeré činnosti a z nakládání s veškerým majetkem. Předmětem daně nejsou: příjmy získané nabytím akcií podle zákona upravujícího podmínky převodu majetku státu na jiné osoby; u poplatníků, kteří mají postavení oprávněné osoby, příjmy získané s vydáním pohledávky, a to do výše náhrad (restituce), do výše nároků na vydání základního podílu a dále příjmy z vydání dalšího podílu v nepeněžní formě; příjmy z vlastní činnosti Správy úložišť radioaktivních odpadů (s výjimkou příjmů podléhajících zvláštní sazbě daně vybírané srážkou); příjmy plynoucí z titulu spravedlivého zadostiučinění přiznaného Evropským soudem pro lidská práva ve výši, kterou je Česká republika povinna uhradit, nebo z titulu urovnání záležitosti před Evropským soudem pro lidská práva na základě smíru nebo jednostranného prohlášení vlády ve výši, kterou se ČR zavázala uhradit; další příjmy uvedené v § 18 odst. 2 písm. e) a f).

3. Předmět daně a osvobození příjmů od daně. U veřejně prospěšných poplatníků jsou předmětem daně vždy příjmy: z reklam; z členských příspěvků; v podobě úroků; z nájemného s výjimkou nájmu státního majetku. U veřejně prospěšných poplatníků nejsou předmětem daně příjmy: z nepodnikatelské činnosti za podmínky, že vynaložené náklady v souvislosti s prováděním této činnosti jsou vyšší; z dotací, příspěvků, podpor nebo jiných obdobných plnění z veřejných rozpočtů; podpora od Vinařského fondu; výnos daně, poplatku nebo jiného obdobného peněžitého plnění, které plynou obci nebo kraji; úplata, která je příjmem státního rozpočtu, za : 1. převod nebo užívání státního majetku mezi organizačními složkami státu a státními organizacemi; 2. nájem a prodej státního majetku; - příjmy z bezúplatného nabytí věci podle zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi.

3. Předmět daně a osvobození příjmů od daně. U poplatníků, kteří jsou: (1) veřejnou vysokou školou; (2) veřejnou výzkumnou institucí; (3) poskytovatelem zdravotních služeb; (4) obecně prospěšnou společností, nebo (5) ústavem; jsou předmětem daně všechny příjmy s výjimkou příjmů z investičních dotací.

3. Předmět daně a osvobození příjmů od daně. U v.o.s. jsou předmětem daně pouze příjmy, z nichž je vybírána daň zvláštní sazbou. U poplatníka, který je společníkem v.o.s., je předmětem daně také část základu daně v.o.s. stanoveného podle § 23 až 33 ZDPř. U Pozemkového fondu ČR jsou předmětem daně příjmy podle zákona č. 569/1991 Sb. Osvobození příjmů od daně je uvedeno v § 19 a § 19b ZDPř.

4. Základ daně. Základem daně pro stanovení daňové povinnosti právnické osoby je účetní výsledek hospodaření transformovaný na základ daně mimoúčetními operacemi na základě metodiky vyplývající ze ZDPř.   U investiční společnosti vytvářející podílové fondy se základ daně stanoví samostatně za investiční společnost a odděleně za jednotlivé podílové fondy. Pokud byl poplatník jen část zdaňovacího období investičním fondem, rozdělí základ daně snížený o položky podle § 34 s přesností na dny, a to na část : 1. připadající na část zdaňovacího období, v níž byl investičním fondem; 2. připadající na zbývající část zdaňovacího období. U komanditní společnosti se základ daně (stanovený podle § 23 až 33) snižuje o částku připadající komplementářům. U poplatníka, který je společníkem v.o.s. (komplementářem k.s.), je součástí základu daně část základu daně nebo daňové ztráty v.o.s. (k.s.), která se stanoví ve stejném poměru, jakým je rozdělován zisk nebo daňová ztráta podle společenské smlouvy (v.o.s.), jinak rovným dílem.

4. Základ daně. Veřejně prospěšný podnik (s výjimkou obce, kraje, poskytovatele zdravotních služeb, profesní komory a poplatníka založeného za účelem hájení podnikatelských zájmů svých členů), si mohou snížit ZD o 30 %, maximálně však o 1 000 000 Kč za podmínky, že prostředky získané takto dosaženou úsporou daňové povinnosti použijí ke krytí nákladů souvisejících s činnostmi, z nichž získané příjmy nejsou předmětem daně, a to nejpozději ve 3 bezprostředně následujících zdaňovacích obdobích. Jestliže 30 % snížení činí méně než 300 000 Kč, lze odečíst částku 300 000 Kč, maximálně však do výše základu daně. Veřejná vysoká škola, obecně prospěšná společnost nebo ústav, které jsou soukromou vysokou školou a veřejné výzkumné instituce mohou však tento základ daně snížit až o 30 %, maximálně o 3 000 000 Kč, použijí-li prostředky získané takto dosaženou úsporou daňové povinnosti v následujícím zdaňovacím období ke krytí nákladů na vzdělávání, vědecké, výzkumné, vývojové nebo umělecké činnosti. V případě, že 30 % snížení činí méně než 1 000 000 Kč, mohou odečíst částku ve výši 1 000 000 Kč, maximálně však do výše základu daně.

4. Základ daně. Samostatný základ daně umožňuje právnické osobě uplatnit sníženou sazbu daně 15 %. Do samostatného základu daně se zahrnují pouze příjmy se zdrojem v zahraničí, a to: dividendy; podíly na zisku; vypořádací podíly; podíly na likvidačním zůstatku, nebo jim podobná plnění.   Samostatný základ daně se u právnické osoby zaokrouhluje na 1 000 Kč dolů.

5. Metodika stanovení základu daně. Metodika stanovení základu daně právnické osoby zahrnuje postup, v rámci kterého se účetní výsledek hospodaření transformuje mimoúčetně na základ daně. Úpravy se promítají do přiznání k dani z příjmů právnické osoby na ř. 10 až 360.

5. Metodika stanovení základu daně. Metodický postup transformace účetního výsledku hospodaření na základ daně je znázorněn na následujícím schématu. +– Účetní výsledek hospodaření Účetní skupina 59 + Položky zvyšující ZD (připočitatelné) – Položky snižující ZD (odčitatelné) = Základ daně před úpravou – Část ZD připadající na komplementáře – Vyňaté příjmy podléhající zdanění v zahraničí = Upravený ZD – Odpočet daňové ztráty – Odpočet nákladů = Snížený ZD – Daňový odpočet u nepodnikajících subjektů – Hodnota bezúplatného plnění (daru) = Výsledný ZD X Sazba daně = Daň

5. Metodika stanovení základu daně. Struktura položek zvyšující ZD : + Částky neoprávněně zkracující příjmy (nezahrnuté do výsledku hospodaření) (zahrnuté do výsledku hospodaření) (připočítává se rozdíl) + Hodnota nepeněžních příjmů + Sankční položky a další příjmy + Daňové neuznávané náklady + Účetní odpisy > daňové odpisy

5. Metodika stanovení základu daně. Struktura položek snižující ZD :

5. Metodika stanovení základu daně Položky snižující základ daně (odpočet daňové ztráty, odpočet nákladů) - společné pro DPFO a DPPO 22.2.2016

Položky odčitatelné od základu daně (§ 34, § 34a, § 34b, §34c, § 34d, 34e) 34f, 34g) daňová ztráta – nejdéle v 5 zdaňovacích obdobích(ztráta vyměřena za rok 2010, pak možnost uplatnění 2011 až 2015); 100 % (pokud jsou výdaje stejné jako v minulém ZdO) nebo 110 % (pokud jsou výdaje vyšší než v minulém ZdO) nákladů vynaložených při realizaci projektů výzkumu a vývoje (existuje řada omezení od r. 2014 vyjmenovány přesně výdaje, mj. omezení výdajů na služby, projekty bez podpory z veř. Zdrojů – možnost závazného posouzení FÚ) podpora odborného vzdělávání (spolupráce školy a praktického pracoviště): odpočet 50 % (30-50 % doby provozu majetku za 3 ZdO) nebo 110 % vstupní ceny (nad 50 % doby provozu majetku za 3 ZdO) majetku na podporu pořízení majetku na odborné vzdělávání; max. 5000 Kč/hod. vyučování na pracovišti poplatníka zaZdO, odpočet na podporu výdajů vynaložených na žáka nebo studenta v rámci odborného vzdělávání (200 Kč/hod. praktického vyučování, odborné praxe a vzdělávací akreditované činnosti). 22.2.2016

5. Metodika stanovení základu daně. V některých případech je vypočtená daň dále upravována na tzv. celkovou daňovou povinnost, a to v případě uplatnění: slev na dani; zápočtu daně zaplacené v zahraničí; daně ze samostatného základu daně.   Metodický postup úpravy vypočtené daně na celkovou daňovou povinnost je znázorněn na následujícím schématu.

5. Metodika stanovení základu daně Slevy na dani - společné pro DPFO a DPPO 22.2.2016

Slevy na dani (§ 35, § 35a, § 35 b, § 35 c, § 35 d) Klasické slevy na dani (§35) Z titulu zaměstnávání pracovníků se změněnou pracovní schopností – 18 000 Kč na 1 průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců (§ 35 odst. písm. a). Z titulu zaměstnávání pracovníků se změněnou pracovní schopností s těžším zdravotním postižením – 60 000 Kč na 1 průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců (§ 35 odst. 1 písm. b). Slevy na dani z titulu poskytnutí investiční pobídky Sleva na dani pro poplatníky s příslibem investičních pobídek ve výši 100 % po dobu 5 let (do roku 2008 to bylo 10 let) počínaje rokem, kdy poplatník splnil všechny podmínky (§ 35 a, § 35 b). 22.2.2016 Daňový systém ČR 6. Zdaňování příjmů fyzických osob (I) 6.7. Slevy na dani 6.7.1. Klasické slevy na dani

5. Metodika stanovení základu daně. Metodický postup výpočtu daně ze samostatného základu daně je následující.

6. Sazby daně, zálohy na daň a přiznání k dani. U právnických osob se uplatňují sazby daně 0 %, 5 %, 15 % a 19 % (pro rok 2015). Sazba daně právnických osob činí obecně 19 %. Sazba daně 0 % je stanovena pro fond penzijní společnosti nebo u instituce penzijního pojištění, s výjimkou penzijní společnosti nebo obdobné společnosti obhospodařující fondy obdobné fondům penzijního pojištění. Sazba daně 5 % se vztahuje na základní investiční fondy. Sazba daně 15 % se vztahuje na samostatný základ daně. Zálohy na daň platí právnické osoby v průběhu zálohového období. Zálohové období je období od 1. dne následujícího po uplynutí posledního dne lhůty pro podání daňového přiznání za minulé zdaňovací období do posledního dne lhůty pro podání daňového přiznání v následujícím zdaňovacím období (ZdO).

6. Sazby daně, zálohy na daň a přiznání k dani. Při stanovení výše a periodicity záloh se vychází z tzv. poslední známé daňové povinnosti (PZDP). Jde o částku, kterou si poplatník sám vypočetl a uvedl v daňovém přiznání (pro upřesnění jde o daň po slevě a zápočtu – viz příslušné schéma). Zálohy na daň neplatí obce, kraje, zůstavitel ode dne jeho smrti a dále poplatníci, jejichž poslední známá daňová povinnost nepřesáhla 30 000 Kč ročně. Právnické osoby, u nichž poslední známá daňová povinnost (PZDP) přesáhla 30 000 Kč ročně, platí zálohy na daň takto:

6. Sazby daně, zálohy na daň a přiznání k dani. Výše zálohy na daň se stanovuje následujícím způsobem: při šestiměsíční periodicitě ve výši 40 % PZDP; při tříměsíční periodicitě ve výši 25 % PZDP.   Záloha na daň se po výpočtu zaokrouhluje na celé 100 Kč nahoru. Daňová povinnost týkající se jen části zdaňovacího období nebo zdaňovacího období kratšího či delšího než 12 měsíců, se metodicky upravuje na výši odpovídající celému zdaňovacímu období, tj. zdaňovacímu období v délce 12 měsíců. Daňové přiznání podává podnikající právnická osoba i v případě, že byl vykázán základ daně nula nebo byla vykázána daňová ztráta.

Příklad - zálohy Společnost s ručením omezeným mění účetní období z kalendářního roku na hospodářský, kterým bude období od dubna 2016 do března 2017. Podává proto daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob za přechodné období od 1.1.2015 do 31.3.2016, ve kterém vykazuje daňovou povinnost ve výši 420.000 Kč. Určete poslední známou daňovou povinnost pro placení záloh u této společnosti. Stanovte výši a periodicitu záloh pro následující zálohové období. Výpočet poslední známé daňové povinnosti pro placení záloh 420.000 / 15 * 12 = 336.000 Kč Výpočet výše zálohy pro následující období 336.000 / 4 = 84.000 Kč – čtvrtletní periodicita

6. Sazby daně, zálohy na daň a přiznání k dani. Podat daňové přiznání nemají tito poplatníci: veřejně prospěšní poplatníci, pokud nemají příjmy, které jsou předmětem daně, nebo mají pouze příjmy od daně osvobozené a příjmy, z nichž je vybírána daň srážkou daně nebo nemají povinnost uplatnit postup podle § 23 odst. 3 písm. a) bod 9; veřejná obchodní společnost; zanikající obchodní společnost nebo družstvo za období od rozhodného dne přeměny do dne zápisu přeměny do obchodního rejstříku.   Termín pro podání přiznání k dani je stanoven nejpozději do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období (např. zdaňovací období je vymezeno 1.1. až 31.12., pak termín pro podání přiznání k dani je stanoven do 1.4. následujícího ZdO).

6. Sazby daně, zálohy na daň a přiznání k dani. Základní termín pro podání přiznání k dani se prodlužuje do 6 měsíců po uplynutí zdaňovacího období v případech, jde-li o poplatníka: který má zákonnou povinnost ověření účetní závěrky auditorem; jehož přiznání zpracovává a předkládá daňový poradce (na základě plné moci).   Správce daně může na žádost daňového subjektu nebo daňového poradce i z vlastního podnětu prodloužit lhůtu pro podání daňového přiznání, a to nejdéle o 3 měsíce po uplynutí lhůty pro podání daňového přiznání. V případě, že součástí zdaňovaných příjmů uvedených v přiznání jsou i příjmy zdaňované v zahraničí na základě daňového přiznání, může správce daně na podkladě žádosti daňového subjektu v odůvodněných případech prodloužit lhůtu pro podání přiznání až na 10 měsíců po uplynutí zdaňovacího období.

6. Sazby daně, zálohy na daň a přiznání k dani. Kromě řádného přiznání k dani (viz text výše) podává poplatník v některých případech přiznání: opravné; dodatečné.   Opravné přiznání k dani (1) se podává před uplynutím lhůty pro podání přiznání, pokud již poplatník předtím přiznání k dani podal. Pro vyměřovací řízení se použije tohoto opravného přiznání. Dodatečné přiznání k dani (2) se podává po lhůtě pro podání přiznání k dani v případě, že daňový subjekt zjistí, že jeho daňová povinnost má být vyšší nebo daňová ztráta nižší než jeho poslední známá daňová povinnost. V některých případech lze podat dodatečné přiznání k dani i na nižší daňovou povinnost nebo vyšší daňovou ztrátu. http://www.financnisprava.cz/cs/danove-tiskopisy/databaze-aktualnich-danovych-tiskopisu?rok=2016&tiskdruh=TDFU&dan=T_WEB03

Příklad Akciová společnost za zdaňovací období roku 2015 má základ daně 220 tis. Kč. Na projekt vědy a výzkumu může uplatnit výdaje ve výši 143.500 Kč. Projekt je financován z vlastních zdrojů. Odpočet výdajů na podporu odborného vzdělávání může vykázat ve výši 125 tis. Kč. Za předchozí zdaňovací období byla vykázána daňová ztráta ve výši 36.000 Kč. Jaký bude základ daně po snížení? Řešení: ZD………………………………………………..………220.000 Kč Daňová ztráta……………………....................................36.000 Kč Odpočet výdajů na vědu a výzkum….........................… 143.500 Kč Odpočet výdajů na podporu odborného vzdělávání… 125.000 Kč Základ daně po snížení……………………………………..….0 Kč Převod nároků na odpočet do dalšího zd. období 2016..84.500 Kč (může si je uplatnit nejpozději v roce 2018) 22.2.2016

Příklad Družstvo invalidů zaměstnává 16,7 přepočtených zaměstnanců se zdravotním postižením a dalších 3,33 přepočtených zaměstnanců má těžší zdravotní postižení. Rozhodněte o uplatnění slevy, pokud víme, že základ daně družstva po snížení činil 4.860.000 Kč. Řešení: Základ daně po snížení……………………… 4.860.000 Kč Daň 19 %.................................................................923.400 Kč Sleva na 16,7 zam. po 18.000 Kč………………300.600 Kč Sleva na 3,33 zam po 60.000 Kč………………..199.800 Kč Daň po slevě……………………………………..423.000 Kč 22.2.2016