Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, 15. 03. 2016
Právní předpisy § 30 stavebního zákona (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje možná řešení vybraných problémů, případně úprav nebo rozvoj některých funkčních systémů v území, například veřejné infrastruktury, územního systému ekologické stability, které by mohly významně ovlivňovat nebo podmiňovat využití a uspořádání území nebo jejich vybraných částí. (2) Pořizovatel pořizuje územní studii v případech, kdy je to uloženo územně plánovací dokumentací, z vlastního nebo jiného podnětu. V zadání územní studie určí pořizovatel její obsah, rozsah, cíle a účel. (3) Pořízení územní studie z jiného podnětu může pořizovatel podmínit úplnou nebo částečnou úhradou nákladů od toho, kdo tento podnět podal. (4) Pořizovatel územní studie podá poté, kdy schválil možnost jejího využití podle § 25, návrh na vložení dat o této studii do evidence územně plánovací činnosti.
Právní předpisy § 25 stavebního zákona Územně plánovací podklady tvoří územně analytické podklady, které zjišťují a vyhodnocují stav a vývoj území a územní studie, které ověřují možnosti a podmínky změn v území; slouží jako podklad k pořizování politiky územního rozvoje, územně plánovací dokumentace, jejich změně a pro rozhodování v území. § 166 odst. 3 stavebního zákona Územní studii ukládá její pořizovatel; poskytuje ji tomu, na jehož návrh nebo žádost byla pořízena, obci a stavebnímu úřadu. Místa, kde je do územní studie možné nahlížet, oznámí jednotlivě dotčeným orgánům.
Postavení ÚS zpracování může i nemusí být stanoveno v územním plánu. územně plánovací podklad k pořizování politiky územního rozvoje, územně plánovací dokumentace, jejich změně a pro rozhodování v území. zpracování může i nemusí být stanoveno v územním plánu. po zaevidování představuje nezávazný podklad pro územní plánování i rozhodování v území.
Obsah obsah územní studie není v právních předpisech nijak specifikován obsah by měl být dán především tím, co je třeba v území řešit základní obsah by měl být stanoven v územním plánu (je-li ÚS podmínkou pro rozhodování)
Proces pořízení vyhodnocení potřebnosti územní studie (podnět vlastníků nemovitostí, vnitřní potřeba obce řešit území…) lhůta v územním plánu (4 roky) obec zajistí zpracování územní studie. přiměřené projednání (konzultace) územní studie s dotčenými orgány či vlastníky pozemků (není nijak právně upraveno) „schválení“ ze strany obce (bere na vědomí) obec požádá příslušného pořizovatele o vložení územní studie do evidence.
Náklady bez podmínky – obec nebo investor podmínka zpracování územní studie stanovena v územním plánu - náklady na její zpracování hradí obec. bez podmínky – obec nebo investor
Platnost nezávazný podklad - možnost nerespektování, nutné řádné zdůvodnění podmínka pro rozhodování v území - je nutné stanovit přiměřenou lhůtu na její zaevidování (4 roky, přechodná ustanovení bod 5 – jestliže není lhůta v ÚP, platí 4 roky od nabytí účinnosti novely SZ – 01. 01. 2013) podmínka zpracování územní studie pozbývá platnosti marným uplynutím lhůty povinnost stavebního úřadu přihlížet k zaevidované územní studii není časově omezena, ledaže by se dostala územní studie do rozporu se změněným územním plánem
Závěr pořízení, projednání i obsah územní studie je právně neupravené územní studie není závazná, existuje riziko (výhoda?) jejího nerespektování dotčené orgány a veřejnost (pokud budou dotčené orgány opomenuty v procesu pořizování územní studie, nemusí jí v navazujících procesech respektovat, veřejnost nemusí být seznámena řešením) riziko nejistoty a dohadů –náklady na zpracování studie, nutnosti „schválení“ (vzetí na vědomí) územní studie obcí, nutnosti respektovat studii v navazujících řízeních (závaznost)
oddělení územního plánování Děkuji za pozornost Mgr. Jaroslav Kovanda oddělení územního plánování tel. 377 195 563 jaroslav.kovanda@plzensky-kraj.cz