Výzva a aktivity v přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Motto „Výzva je to, co vytváří člověka. Vše by skončilo, kdyby člověk přestal vyhledávat nové výzvy „ Edmund Hillary
Výzva Podnět, nárok, úkol, problém. Protest i námitka. Přeneseně také postižení, handicap. Spojitost s dobrodružstvím a rizikem.
Výchova výzvou Komplex inovačních postupů v lidském učení a rozvoji. Výběr z terapeutických, rehabilitačních, výchovných i rekreačních postupů. Návaznost na výchovu v přírodě, dobrodružnou výchovu a rekreaci, zkušenostní učení. Mnohé postupy výchovy výzvou nejsou vázány jen na přírodní prostředí.
Zaměření výchovy výzvou Emoční, humanistická a celostní výchova. Sociální, emoční, duševní a rozumový růst. Výzvové aktivity a jejich důraz na psychický a sociální rozvoj. Určité překrývání s výchovou pomocí prožitků a zkušeností.
Model pro úspěšný program Stanovení úkolů. Vyváření vztahu k sobě a prostředí. Aktivity rozvíjející důvěru. Řešení problémů ve skupině. Individuální řešení problémů. Zpětné hodnocení jako vnitřní, autoregulovaná reflektivní forma zpevňování jednání.
Role výzvy v procesu vytváření zkušeností Receptivní způsob - pasivní účast. Analytický způsob - praktická činnost formou her a experimentů. Produktivní způsob - překonávání obtížných a řešitelných úkolů ( výzev), vytváření vlastních produktů. Rozvojový způsob - naučení a důkladné zvládnutí dovedností a dosažení vysoké výkonnosti. Růstový způsob - osobnostní a sociální růst, vyspělá osobnost a příkladný člen společnosti.
Teorie komfortní zóny Model vyvinutý Tusonem 1994 vysvětlující zvládávání nových situací. V komfortní zóně se cítíme dobře , zde se pohybujeme většinu života. Růstová zóna je umístěna za komfortní zónou, zde se odehrává rozvoj a růst člověka, je to prostředí plné výzev, která zdoláme pokud nepodlehneme panice. Dobře vedené programy pomáhají lidem bezpečně opouštět komfortní zónu a umožňovat další růst.
Výzvové kursy Nový výraz pro překonávání nízkých a vysokých překážek. Příspěvek organizace Outward Bound. Rozvoj těchto kursů v Project Adventure. Postavení Association for Challenge Course Technology.
Aplikace výzvových kursů Výchova. Terapie. Rekreace.
Programové prvky výzvových kursů Seznamovací a zábavné hry. Hry zaměřené na vytváření důvěry a řešení problémů. Překonávání nízkých překážek. Překonávání vysokých překážek.
Klíčové funkce vůdce ve výzvových kursech Vytvořit s účastníky určitý druh smlouvy obsahující základní pravidla. Uplatnit princip „ výzva volbou“ – ne každý může absolvovat všechny aktivity , vhodný výběr. Umět složit programové prvky tak, aby vyhovovaly zaměření kursu. Provádět kvalitní zhodnocení programových bloků.
Literatura EWERT, A. W. Outdoor Adventure Pursuits: Foundations, Models and Theories. Scottsdale, Arizona : Publishing Horizons, Inc., 1989. HOPKINS, D. and PUTNAM, R. Personal Growth through Adventure. London : David Fultin, 1993. NEUMAN,J.,VOMÁČKO,L.,VOMÁČKOVÁ,S. Překážkové dráhy,lezecké stěny a výchova prožitkem.Praha:Portál,1999. SMITH, T. E., ROLAND, C., HAVENS, M. D., and HOYT, L. A. The theory and Practice of Chalenge Education. Dubuque : Kendal/Hunt Publishers, 1992.