Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent
Advertisements

Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.9 v ě ty dvoj č lenné, jedno č lenné a v ě tný ekvivalent Název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_12.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Práce s textem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M Jestliže chceme vzpomenout výrazné osobnosti 20. století, které vždy měly kuráž, mozek, charakter i kus humoru,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přístavek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Ohebné slovní druhy Autor Chňoupková Martina.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová PANDYSE CHOULÍRYBYPLAVOULIDÉTANČÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Český jazyk – 3.ročník, Spojky.
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_08
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Slovesa.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
1) Věta dvojčlenná 2) Věta jednočlenná 3) Větný ekvivalent
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Kateřina Křížová
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
AUTOR: Kateřina Křížová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Větné členy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
VY_32_INOVACE_36_CJ_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesné třídy.
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
Věta jednoduchá Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav, Školní 402, , příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_14
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent Autor Chňoupková Martina

Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent Mgr. Martina Chňoupková

Jazykový rozbor: U nás ve městě otevřeli novou restauraci kde mají výborné bifteky ale neumí dělat zeleninové saláty. Doplň čárky v souvětí. Rozlište VV a VH. U VV určete druh. Určete druh souvětí Slovní druhy: nás, kde, neumí, saláty Větné členy: ve městě, restauraci, zeleninové Najdi ve větě slovo přejaté. Napiš 7.p. č. mn. slova městě. Najdi přísudek slovesný složený U slova otevřeli utvoř rozkazovací způsoby:

ŘEŠENÍ: U nás ve městě otevřeli novou restauraci, kde mají výborné bifteky, ale neumí dělat zeleninové saláty. VH = 1. a 3.; VV = 2. (přívlastková); souvětí souřadné zájmeno; příslovce; sloveso; podstatné jméno PUM; Pt4; Pks bifteky městy neumí dělat otevři; otevřme; otevřte

Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent: VĚTA DVOJČLENNÁ ◦ obsahuje podmětovou a přísudkovou část  Petr šel na nákup. Pracovali na tom. VĚTA JEDNOČLENNÁ ◦ obsahuje pouze přísudkovou část  Mrzne. Hřmí. Stýská se mi. VĚTNÝ EKVIVALENT ◦ jejich základem není určitý slovesný tvar, ale jiné slovní druhy  Stát! Pozor! Nádherné! Fuj! Ano. …

Rozlište věty jednočlenné a dvojčlenné: V kotli vyhaslo. Ve sklepě došlo k výbuchu. Po splnění přijímacích zkoušek budu přijat na vysokou školu. Nebuďte vybíraví. Dostal pěstí a zatmělo se mu před očima. Tati, máš něco nového. V tomhle úkolu nám jde o všechno. Venku se velice rozpršelo. Co mám na tobě ráda? Tomášovi se to vůbec nelíbilo. Bolí mě na prsou. VJ VD VD, VJ VD VJ VD VJ

Převeďte věty jednočlenné na dvojčlenné a naopak: Včera pršelo. Téměř celý den padal sníh. Bylo mi moc smutno. Hromy nás ohlušovaly. V krbu zapraskalo. Mám bolesti v zádech. Necítím se dnes dobře. Odpoledne se jde do kina. Včera padal déšť. Téměř celý den sněžilo. Byla jsem moc smutná. Silně hřmělo. V krbu zapraskalo dříví. Bolí mě záda. Není mi dobře. Odpoledne jdeme do kina.

Na jakém slovním druhu jsou založeny větné ekvivalenty. Použijte latinské názvy. Z O Kouření zakázáno! Určitě? Hybaj odsud! Městský úřad Kdepak! ADJEKTIVUM ADVERBIUM Z INTERJEKCE O SUBSTANTIVUM PARTIKULE Tajenku použijte ve větě tak, aby byla jednočlenná.

Zakroužkujte správnou odpověď: Včera bylo hezky a) VJ b) VD c) ekvivalent Nezáleží mu na mě. a) VJ b) VD c) ekvivalent Odešli domů. a) VJ b) VD c) ekvivalent Stůj! a) VJ b) VD c) ekvivalent Byl jasný horký den. a) VJ b) VD c) ekvivalent Vážené dámy a milí pánové! a) VJ b) VD c) ekvivalent Musím se připravit na zítra. a) VJ b) VD c) ekvivalent Maso a uzeniny a) VJ b) VD c) ekvivalent Včera celý den padaly kroupy. a) VJ b) VD c) ekvivalent Jste v pořádku? a) VJ b) VD c) ekvivalent Hrozně mě škrábe v krku. a) VJ b) VD c) ekvivalent Píše tu práci už přes dvě hodiny. a) VJ b) VD c) ekvivalent

Rozlište věty jednočlenné, dvojčlenné a větné ekvivalenty: Jednou tak pozoroval medvěda, jak předtím tlapami chytil rybu a potom s ní vyskočil na břeh. Ale rybka byla velmi hbitá a ostražitá - děti ji nechytily. I když Veverčák, Křikloun nebo Žabka měli už rybku mezi dlaněmi, vždy se jim vysmekla a uklouzla. Proto Veverčák po chvíli zvolal: "Hur - hur! Na ryby!" a rozběhl se k mělčině. E. Štorch, Lovci mamutů věta dvojčlenná ekvivalent věta dvojčlenná

Procvičení: UČEBNICE strana 84 – 86; cvičení 1-4