PROFIL A OSOBNOST MANAŽERA Zpracoval Ing. Jan Weiser
Osnova výkladu Charakteristika manažerské práce Manažer Autorita manažera Manažerské dovednosti Vlastnosti dobrého manažera Řešení konfliktů
Charakteristika manažerské práce Je to práce vícerozměrná Její cíle jsou často konfliktní, Jde o práci s nejistotou a rizikem, Je vykonávaná prostřednictvím druhých lidí, Zahrnuje odpovědnost za výsledky práce se všemi svěřenými zdroji, Zahrnuje odpovědnost za příležitosti i neúspěchy.
Manažer Manažer je především profese a její nositel je zodpovědný za dosahování cílů svěřené mu organizační jednotky s využitím kolektivu spolupracovníků a poskytnutých zdrojů, včetně tvůrčí účasti na stanovení cílů a jejich zajištění. a) vrozené ▪ potřeba řídit, ▪ potřeba mít moc, ▪ umění vcítit se (empatie), ▪ vhodný temperament, ▪ přirozená inteligence, b) získané ▪ odborné znalosti řízené problematiky, ostatní odborné znalosti ▪ dobrá tělesná a duševní kondice.
Manažerské dovednosti technické dovednosti - schopnosti používat postupy, techniky a znalosti specializovaných útvarů, lidské dovednosti - schopnosti pracovat, pochopit a motivovat ostatní spolupracovníky, jak jednotlivce, tak i skupiny, koncepční dovednosti - schopnosti koordinovat a integrovat všechny zájmy a aktivity organizace (vidět podnik jako celek, chápat vzájemnou návaznost jeho jednotlivých částí a chápat, jak změny jednotlivých částí ovlivní podnik jako celek).
Manažer musí respektovat „4 E“ Účelnost (dělat správné věci), Účinnost (dělat věci správně, správným způsobem), Hospodárnost (dělat věci s minimálními náklady), Spravedlnost, poctivost, slušnost (vůči vlastníkovi, zaměstnancům, obchodním partnerům, státu, společnosti i sobě samému).
Interpersonální role: Reprezentant Vedoucí Koordinátor Informační role: Monitor Rozsévač Mluvčí Rozhodovací role: Podnikatel Zachránce Alokátor Vyjednavač Role manažera
Mini-pauza ke zvýšení koncentrace, zlepšení paměti a myšlení. Jak se snadno pozná drbna? Když se jí řekne, že slunce pálí, Zeptá se za kým?
Modely chování manažerů autokratický styl - vedoucí rozhoduje sám, bez jakékoliv spoluúčasti kolektivu, konzultativní styl - vedoucí předkládá své myšlenky a očekává otázky a návrhy od členů kolektivů, k nimž může, ale nemusí přihlédnout, demokratický styl - vedoucí vytváří podmínky pro spoluúčast kolektivu při řešení problému a umožňuje kolektivní účast při přijímání rozhodnutí.
Vlastnosti úspěšného manažera potřeba ovlivňovat (dominace osobnosti, ale ne povýšenost a neomylnost), inklinace k rozmanité a pružné práci, schopnost rychlé adaptace a sociability, vysoká odolnost proti přetížení problémy a proti stresu, schopnost zabývat se zároveň celou řadou činností současně bez negativního vlivu na kvalitu řešení, schopnost vidět věci v souvislostech a v perspektivě, nezabývat se detaily, schopnost systémového myšlení, analýzy, syntézy, dedukce, indukce, komparace, zobecňování apod., schopnost tvůrčího myšlení, kreativita, podnikavost, odborné znalosti, schopnost příkladného personálního řízení, konstruktivnost, disciplina, řádné plnění povinnosti, být příkladem pro jiné, loajálnost, absolutní poctivost velkorysost (nutno však dobře uvážit, vůči komu ji lze projevit).
Modely chování manažerů „manažerská mřížka“ (podle R. Blakea a J. S. Moutonové) rozlišují chování manažera podle dvou dimenzí: podle orientace na uložený úkol (míra preference výkonu) a podle orientace na pracovníky (míra preference potřeb pracovníků
Modely chování manažerů „manažerská mřížka“ Lhostejný typ Sousedský typ Úkolový typ Týmový typ Kompromisní typ
Autorita manažera formální - je odvozena od řídící funkce (pracovní pozice), tradiční - je odvozena od zvyklostí (autorita šéfa), znalostní - je odvozena od znalostí a dovedností, charismatická - je odvozena od síly, přesvědčivosti a osobního kouzla (autorita osobnosti)
Řešení konfliktů v podniku Vnější konflikty zahrnují konflikty s konkurencí, dodavateli, odběrateli, celou společností. Vnitřní konflikty zahrnují konflikty zájmů mezi zaměstnanci, manažery a vlastníky. Vznikají z rozdílnosti zájmů těchto tří rozhodujících zájmových skupin v podniku.
Konflikt zájmů manažerů a zaměstnanců Zaměstnanci mají zájem na maximalizaci odměny Manažeři musí usilovat o její minimalizaci, protože zvyšuje náklady Systémy řízení: - uplatňující participaci zaměstnanců na činnosti - uplatňující participaci zaměstnanců na zisku - uplatňující participaci zaměstnanců na zisku i na řízení a na rozhodování
Konflikt zájmů manažerů a vlastníků Manažeři - jsou najímání vlastníky, aby za odměnu řídili podnik a přebírali každodenní starosti o jeho prosperitu, mají rovněž zájem na dosahování maximálního zisku v podniku (plynou jim z něj odměny a tantiémy), ale především mají zájem na co nejvyšších manažerských platech a různých výhodách a také na co nejdelší existenci podniku i v případech, kdy už to není pro vlastníky efektivní. Vlastnící - mají zájem na co nejlepším zhodnocení svého kapitálu vloženého do podniku prostřednictvím maximalizace zisku, z něhož pobírají dividendy a na finanční a dispoziční samostatnosti. Snaha o vytvoření dohlížitelské koncepce vrcholového vedení společnosti (představenstvo, dozorčí rady)
Klíčová slova Manažer, role manažera, modely chování manažera, autorita manažera, zásady 4E, řešení konfliktů.
Otázky a úkoly 1. Jak by jste charakterizovali práci manažera? 2. Vyjmenujte vrozené a získané vlastnosti manažera. 3. Co je podstatou „4E“ v práci manažera. 4. Jaké jsou hlavní role manažera při vedení pracovníků? 5. Objasněte podstatu základních modelů chování manažera. 6. Co tvoří podstatu autority manažera?