PROFIL A OSOBNOST MANAŽERA Zpracoval Ing. Jan Weiser.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
MAM Milan Pučálka. Styl řídící práce Forma vztahu manažera k spolupracovníkům bývá označována jako styl řídící práce: Ten se liší v závislosti na: – Okamžité.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Právní subjektivita – s.r.o. Výhoda spočívá v omezeném ručení za závazky společnosti. Relativně nízké hodnotě min. základního jmění. Malé administrativní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
MANAGEMENT - ORGANIZOVÁNÍ. Obsah Management - Organizování © Ing. Jan Weiser  Manažerská funkce organizování  Nejdůležitější nástroje organizování 
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
o Prohloubení dosavadních znalostí o Spolupráce s analyzovaným podnikem o Vhodné podmínky pro dané téma.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
MANAGAMENT ORGANIZOVÁNÍ.
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Ing. Kateřina Lichtenberková
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti.
Příjmy z kapitálového majetku
Výrobní faktory v organizaci
Rozhodování 1.
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Pracovní porada Pracovní list.
Profil a osobnost manažera
Název vzdělávacího materiálu
Základní formy prodeje
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Pracovní porada Pracovní list.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Vysoká škola technická a ekonomická
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Ekonomika malých a středních podniků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
RIZIKO.
Manažer ve firmě. Manažer ve firmě Osobnost manažera Vrozené vlastnosti Získané dovednosti Temperament Inteligence Potřeba řídit činnost jiných lidí.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza komunikačních chyb řídících pracovníků ve vybrané společnosti.
Synergie manažerského týmu
Digitální učební materiál
Management.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
RIZIKO.
Ústav znalectví a oceňování
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Organizace práce na prodejně
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

PROFIL A OSOBNOST MANAŽERA Zpracoval Ing. Jan Weiser

Osnova výkladu  Charakteristika manažerské práce  Manažer  Autorita manažera  Manažerské dovednosti  Vlastnosti dobrého manažera  Řešení konfliktů

Charakteristika manažerské práce  Je to práce vícerozměrná  Její cíle jsou často konfliktní,  Jde o práci s nejistotou a rizikem,  Je vykonávaná prostřednictvím druhých lidí,  Zahrnuje odpovědnost za výsledky práce se všemi svěřenými zdroji,  Zahrnuje odpovědnost za příležitosti i neúspěchy.

Manažer Manažer je především profese a její nositel je zodpovědný za dosahování cílů svěřené mu organizační jednotky s využitím kolektivu spolupracovníků a poskytnutých zdrojů, včetně tvůrčí účasti na stanovení cílů a jejich zajištění. a) vrozené ▪ potřeba řídit, ▪ potřeba mít moc, ▪ umění vcítit se (empatie), ▪ vhodný temperament, ▪ přirozená inteligence,  b) získané ▪ odborné znalosti řízené problematiky, ostatní odborné znalosti ▪ dobrá tělesná a duševní kondice.

Manažerské dovednosti  technické dovednosti - schopnosti používat postupy, techniky a znalosti specializovaných útvarů,  lidské dovednosti - schopnosti pracovat, pochopit a motivovat ostatní spolupracovníky, jak jednotlivce, tak i skupiny,  koncepční dovednosti - schopnosti koordinovat a integrovat všechny zájmy a aktivity organizace (vidět podnik jako celek, chápat vzájemnou návaznost jeho jednotlivých částí a chápat, jak změny jednotlivých částí ovlivní podnik jako celek).

Manažer musí respektovat „4 E“ Účelnost (dělat správné věci), Účinnost (dělat věci správně, správným způsobem), Hospodárnost (dělat věci s minimálními náklady), Spravedlnost, poctivost, slušnost (vůči vlastníkovi, zaměstnancům, obchodním partnerům, státu, společnosti i sobě samému).

Interpersonální role: Reprezentant Vedoucí Koordinátor Informační role: Monitor Rozsévač Mluvčí Rozhodovací role: Podnikatel Zachránce Alokátor Vyjednavač Role manažera

Mini-pauza ke zvýšení koncentrace, zlepšení paměti a myšlení. Jak se snadno pozná drbna? Když se jí řekne, že slunce pálí, Zeptá se za kým?

Modely chování manažerů  autokratický styl - vedoucí rozhoduje sám, bez jakékoliv spoluúčasti kolektivu,  konzultativní styl - vedoucí předkládá své myšlenky a očekává otázky a návrhy od členů kolektivů, k nimž může, ale nemusí přihlédnout,  demokratický styl - vedoucí vytváří podmínky pro spoluúčast kolektivu při řešení problému a umožňuje kolektivní účast při přijímání rozhodnutí.

Vlastnosti úspěšného manažera  potřeba ovlivňovat (dominace osobnosti, ale ne povýšenost a neomylnost),  inklinace k rozmanité a pružné práci, schopnost rychlé adaptace a sociability,  vysoká odolnost proti přetížení problémy a proti stresu,  schopnost zabývat se zároveň celou řadou činností současně bez negativního vlivu na kvalitu řešení,  schopnost vidět věci v souvislostech a v perspektivě, nezabývat se detaily, schopnost systémového myšlení, analýzy, syntézy, dedukce, indukce, komparace, zobecňování apod.,  schopnost tvůrčího myšlení, kreativita, podnikavost,  odborné znalosti,  schopnost příkladného personálního řízení,  konstruktivnost,  disciplina, řádné plnění povinnosti, být příkladem pro jiné,  loajálnost, absolutní poctivost  velkorysost (nutno však dobře uvážit, vůči komu ji lze projevit).

Modely chování manažerů „manažerská mřížka“ (podle R. Blakea a J. S. Moutonové)  rozlišují chování manažera podle dvou dimenzí:  podle orientace na uložený úkol (míra preference výkonu) a  podle orientace na pracovníky (míra preference potřeb pracovníků

Modely chování manažerů „manažerská mřížka“  Lhostejný typ  Sousedský typ  Úkolový typ  Týmový typ  Kompromisní typ

Autorita manažera  formální - je odvozena od řídící funkce (pracovní pozice),  tradiční - je odvozena od zvyklostí (autorita šéfa),  znalostní - je odvozena od znalostí a dovedností,  charismatická - je odvozena od síly, přesvědčivosti a osobního kouzla (autorita osobnosti)

Řešení konfliktů v podniku  Vnější konflikty zahrnují konflikty s konkurencí, dodavateli, odběrateli, celou společností.  Vnitřní konflikty zahrnují konflikty zájmů mezi zaměstnanci, manažery a vlastníky.  Vznikají z rozdílnosti zájmů těchto tří rozhodujících zájmových skupin v podniku.

Konflikt zájmů manažerů a zaměstnanců  Zaměstnanci mají zájem na maximalizaci odměny  Manažeři musí usilovat o její minimalizaci, protože zvyšuje náklady  Systémy řízení: - uplatňující participaci zaměstnanců na činnosti - uplatňující participaci zaměstnanců na zisku - uplatňující participaci zaměstnanců na zisku i na řízení a na rozhodování

Konflikt zájmů manažerů a vlastníků  Manažeři - jsou najímání vlastníky, aby za odměnu řídili podnik a přebírali každodenní starosti o jeho prosperitu, mají rovněž zájem na dosahování maximálního zisku v podniku (plynou jim z něj odměny a tantiémy), ale především mají zájem na co nejvyšších manažerských platech a různých výhodách a také na co nejdelší existenci podniku i v případech, kdy už to není pro vlastníky efektivní.  Vlastnící - mají zájem na co nejlepším zhodnocení svého kapitálu vloženého do podniku prostřednictvím maximalizace zisku, z něhož pobírají dividendy a na finanční a dispoziční samostatnosti.  Snaha o vytvoření dohlížitelské koncepce vrcholového vedení společnosti (představenstvo, dozorčí rady)

Klíčová slova  Manažer, role manažera, modely chování manažera, autorita manažera, zásady 4E, řešení konfliktů.

Otázky a úkoly 1. Jak by jste charakterizovali práci manažera? 2. Vyjmenujte vrozené a získané vlastnosti manažera. 3. Co je podstatou „4E“ v práci manažera. 4. Jaké jsou hlavní role manažera při vedení pracovníků? 5. Objasněte podstatu základních modelů chování manažera. 6. Co tvoří podstatu autority manažera?