Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ekonomika malých a středních podniků

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ekonomika malých a středních podniků"— Transkript prezentace:

1 Ekonomika malých a středních podniků
Přednáška č. 11: Metody řízení podporující naplňování strategických cílů podniku

2

3 komunikaci, týmovou práci a delegování výkonnost podnikových procesů.
Proces tvorby podnikové strategie je jen velmi obtížně zvládnutelný bez uplatňování manažerských metod, mezi které zahrnujeme komunikaci, týmovou práci a delegování pravomocí. Jedná se o metody, které podporují bezbariérový tok informací, tvorbu přidané hodnoty prostřednictvím kreativity a motivovanosti zaměstnanců a orientaci na výkonnost podnikových procesů.

4 Významnou úlohu hraje vymezení komunikačních cest
Komunikace _________________________________________________________________________________ Významnou úlohu hraje vymezení komunikačních cest v podniku. Znamená to stanovit: co má být sdělováno; kdo má sdělení připravit; kdo má sdělení přijímat; jak má být sdělení předáváno; kdy a kde má být sdělení předáváno; jak má být kontrolován výsledek.

5 Komunikace _________________________________________________________________________________
Komunikaci brání následující skutečnosti: příjemce informace slyší pouze to, co chce slyšet; sdělovatel a příjemce informace mají rozdílné představy; příjemce ignoruje konfliktní informace; slova mají rozdílný význam; jsou kladeny sugestivní otázky; „Nemyslíte, že …?“ během komunikace moralizujeme, nebo rozdáváme rady; „Měl byste …“ „Já bych to tak udělal …“ považujeme se za učitele; „Je Vám jasné, že …“ „Ano, ale …“ kritizujeme; „Tak přece nemůžete argumentovat …“ zesměšňujeme. „Takhle mluví odborník …“

6 Týmová práce _________________________________________________________________________________
Prostřednictvím týmové práce je možno podpořit soutěživost, flexibilitu a také odpovědnost. Pojmem tým označujeme zpravidla vnitřně formálně nestrukturovanou malou skupinu lidí, kteří v jejím rámci podávají po stanovenou dobu společný výkon. Mezi podstatné rysy odlišující tým od skupiny patří především: Neexistence vnitřní formální organizační struktury týmu; Podávání společného výkonu a společná odpovědnost za jeho výsledky; Časové omezení existence týmu, neboť tým bývá vytvořen k vyřešení jednotlivého problému nebo k jednorázovému zpracování projektu.

7 Týmová práce _________________________________________________________________________________
Každý člen týmu by měl splňovat následující předpoklady: Organizační schopnosti Pracovitost Otevřenost v komunikaci a řešení konfliktů Sebereflexe Sociální empatie Spolupráce Strukturální myšlení Výkonnost Zvyšování kvalifikace

8 Delegování pravomocí ______________________________________________________________________
Delegování je jedním z velice účinných nástrojů posilování výkonnosti zaměstnanců, neboť přispívá k jejich motivování, rozvoji pracovních kompetencí a brání jejich stagnaci. Přesto se často setkáváme, zejména u manažerů = vlastníků malých a středních podniků, s názorem, že delegovat nelze, neboť zaměstnanci nejsou na samostatnou práci připraveni, dalším důvodem odmítání delegování je obava ze ztráty kontroly a také obava z neoblíbenosti. Na tomto místě je nutno zdůraznit: výše uvedené „argumenty“ jsou jen důkazem toho, že takto argumentující manažeři nepochopili filosofii delegování! Proč? Protože o tom, zda máme v podniku schopné zaměstnance rozhoduje manažer. Protože delegovat neznamená ztratit kontrolu. A do třetice, protože není pravdou, že lidé nechtějí dostávat úkoly. Naopak. Lidé chtějí být úkolování a delegovat neznamená ztratit kontrolu.

9 Delegování pravomocí _________________________________________________________________________________ Proces delegování je založen na následujících krocích: 1. Analýza práce: Budeme delegovat úkoly, které oživí rutinní práci našich zaměstnanců, úkoly, které učiní jejich práci komplexnější a úkoly, které jim umožní získat užitečné zkušenosti. 2. Plánování delegování: Jaké jsou důležité termíny splnění? Kolik pravomocí budu delegovat? Jaké informace musím poskytnout zaměstnanci, kterému úkol deleguji? Do jaké míry chci být do úkolu zapojen i po jeho delegování? Jak budu provádět kontrolu? Komu budu úkol delegovat?

10 Delegování pravomocí _________________________________________________________________________________ 3. Výběr vhodného zaměstnance: Při výběru vhodného zaměstnance musíme vzít v úvahu následující okolnosti: Má zaměstnanec zájem a schopnosti? Má zaměstnanec čas? Přísluší delegovaný úkol funkci konkrétního zaměstnance? Pomůže zaměstnanci nový úkol jeho profesnímu růstu? 4. Podpora delegování: Vysvětlíme co nejjasněji, co od zaměstnance očekáváme. Musíme se ujistit, že vše správně pochopil. Vysvětlíme, proč má být úkol splněn. Zaměstnanec musí vidět, že manažer je o významu úkolu přesvědčen. Poskytneme zaměstnanci všechny potřebné informace a takový stupeň pravomoci, který je nezbytný pro splnění delegovaného úkolu. Ujistíme se, že zaměstnanec souhlasí s dílčími termíny plnění úkolu a s očekávanou úrovní výsledku.

11 Delegování pravomocí _________________________________________________________________________________ Při delegování bychom měli dodržovat určité zásady, které mají vliv na jeho efektivnost. Jedná se zejména o provádění soustavné kontroly plnění delegovaného úkolu, o nepřetěžování zaměstnance, kterému deleguji úkol, jinými činnostmi a o nestranné hodnocení a spravedlivé odměňování za splnění úkolu.


Stáhnout ppt "Ekonomika malých a středních podniků"

Podobné prezentace


Reklamy Google