JAK PŘEDCHÁZET NESROVNALOSTEM A PODVODŮM? Seminář TI „Řízení rizik podvodů v Evropských fondech: Nejčastější chyby žadatelů o podporu a jak.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doporučení pro přípravu žádosti;
Advertisements

Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
Problematika veřejných zakázek ve vztahu k porušení rozpočtové kázně z pohledu orgánů Finanční správy Mgr. Kateřina Fillová Vedoucí oddělení dotací a finanční.
Změny v průběhu realizace projektů
Kontrola nakládání s dotacemi ze strany FÚ Ing. Jan Minařík prosinec 2010.
Sächsisches Staatsministerium der Finanzen Referat 17 – Kontrolle EU-Fonds Kontrola operací v rámci finanční kontroly EU Informační akce pro projektové.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Občanské vybavení a služby Program rozvoje venkova ČR OSA III.
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Ministerstvo zemědělství Odbor Řídící orgán OP.
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně
Nejčastější pochybení při administraci monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
1. Poskytování informací komunikace mezi uchazečem a zadavatelem Dobrá praxe = Otevřenost 2 kvalita & množství forma a způsob uveřejňování a poskytování.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
„ Finanční zprávou pro Akci 3 krok za krokem “. Základní finanční pravidla programu  Pravidla dána Příručkou pro Akci 3 a Rozhodnutím o poskytnutí dotace.
Východiska Klíčové téma - problematika podvodů obecně a korupce.
Praktický postup přípravy projektů Internetizace knihoven na krajích Michal Šperling Euredis, a. s. Dne:
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Seminář SoMoPro II. Právní část – nezpůsobilé výdaje, porušení rozpočtové kázně a odvody, možnosti promíjení, nejčastější pochybení Mgr. Benišová/1258.
Povinné přílohy žádosti pro 5. výzvu k předkládání projektů v JPD 2 Ing. Johana Chalupová Magistrát hl. m. Prahy Odbor zahraničních vztahů a fondů EU.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Závěrečná monitorovací zpráva a její zpracování v Benefitu.
Audity finančních prostředků spolufinancovaných z fondů EU Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti.
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
Strategie příprav obcí, mikroregionů a dalších subjektů na zpracování projektů Mgr. Michal Jarolímek Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Představení Zprostředkovatele a partnera programu Martina Bečvářová Praha (květen 2015)
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4.patro Ing. Tomáš Jeřábek.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ Úřad vlády České republiky Odbor právní a kontrolní.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Obecný postup při porušení II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce (krácení způsobilých.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Zastoupení zadavatele – ano - ne Konference: Elektronizace veřejných zakázek Pořadatel QCM s.r.o. Hotel Barcelo, Praha, Ing. Miroslav Jeništa.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Zabezpečení dat a komunikační infrastruktury Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Zabezpečení dat a komunikační infrastruktury Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Porušení podmínek ROP SM, nesrovnalost II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Fórum pro příjemce Diskusní fórum pro příjemce dotací z ROP MS o dobré praxi a překážkách při realizaci podpořených projektů.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Prevence a řízení rizik –
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Řízení rizik podvodů pro období 2014–2020
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Interní postupy MAS Brdy
Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace
Projekt „CzechELib" – informace od realizátora IPs
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Dotace obcím na zpracování územních plánů pro rok 2017
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Výsledky Společného regionálního
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
Transkript prezentace:

JAK PŘEDCHÁZET NESROVNALOSTEM A PODVODŮM? Seminář TI „Řízení rizik podvodů v Evropských fondech: Nejčastější chyby žadatelů o podporu a jak jim předcházet“

OBSAH 1.Nesrovnalosti vs. podvody 2.Nejčastější příčiny nesrovnalostí v IOP 3.Příklady podvodů řešených v předchozích obdobích 4.Poučení pro období

1. Nesrovnalosti vs. podvody 3

NESROVNALOSTI Nesrovnalost: „Nesrovnalostí se rozumí porušení právních předpisů EU nebo ČR v důsledku jednání nebo opomenutí hospodářského subjektu, které vede nebo by mohlo vést ke ztrátě v souhrnném rozpočtu EU (resp. ESI fondů) nebo ve veřejném rozpočtu ČR, a to započtením neoprávněného výdaje do souhrnného rozpočtu EU (resp. ESI fondů) nebo do veřejného rozpočtu ČR. V případě vyměření odvodu za porušení rozpočtové kázně dle zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, a dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zásadně platí, že v důsledku porušení rozpočtové kázně došlo nebo mohlo dojít ke ztrátě ve veřejném rozpočtu ČR, a to započtením neoprávněného výdaje. Za nesrovnalost se však nepokládá provedení neoprávněného výdaje OSS za předpokladu, že dojde k odhalení tohoto neoprávněného výdaje a provedení dostatečné finanční opravy před schválením žádosti o platbu ze strany řídicího orgánu. Za nesrovnalost se dále nepokládá provedení neoprávněného výdaje na úrovni příjemce, pokud se jedná o dotaci poskytovanou v režimu ex-ante a zároveň za předpokladu, že dojde k odhalení tohoto neoprávněného výdaje a provedení dostatečné finanční opravy před schválením žádosti o platbu. Tyto případy však budou nadále představovat podezření na porušení rozpočtové kázně, jež budou předávány příslušným orgánům finanční správy. Trestný čin spáchaný v souvislosti s realizací programů nebo projektů spolufinancovaných z rozpočtu EU (resp. ESI fondů) se vždy považuje za nesrovnalost.“ 4

PODVODY Podvody v ESIF: „Každé úmyslné jednání nebo úmyslné opomenutí týkající se použití nebo předložení nepravdivých, nesprávných nebo neúplných prohlášení, nebo dokladů, které má za následek neoprávněné přisvojení nebo zadržování prostředků ze souhrnného rozpočtu Evropské unie či rozpočtů spravovaných Evropskou unií nebo jejím jménem, neposkytnutí informací v rozporu se zvláštní povinností se stejnými následky, neoprávněného použití těchto prostředků pro jiné účely, než pro které byly původně poskytnuty.“ 5

SHRNUTÍ Podvod – jedním z typů nesrovnalostí Definice podvodu v ESIF širší než v trestním zákoníku Podvod od prosté chyby/nesrovnalosti odlišuje úmysl V období zvýšený důraz na prevenci a odhalování podvodů 6

2. Nejčastější příčiny nesrovnalostí v IOP 7

NESROVNALOSTI V IOP Porušení pravidel pro zadávání VZ –diskriminační zadávací podmínky –netransparentní hodnotící kritéria –JŘBU –podstatné změny smluv s dodavateli Proplacení věcně nezpůsobilých výdajů –pořízení HW vs. maintenance a prodloužené záruky Porušení pravidel 3E 8

NESROVNALOSTI V IOP Účetnictví –Zobrazení účetnictví není věrné –Nevedení odděleného účetnictví –Nedostatečně podrobné akceptační protokoly Nedodržení pravidel udržitelnosti –insolvence sociálních podniků 9

3. Příklady podvodů řešených v předchozích obdobích 10

BID RIGGING 1 Nezákonná dohoda soutěžitelů u VZ na dodávky ICT –Rozdělení trhu, fiktivní nabídky –V některých případech možná spolupráce se zadavateli – zadávací podmínky připravovali sami dodavatelé, zadavatel pouze podepsal –EK zatím neproplatila cca 400 mil. Kč, vyšetřování stále probíhá 11

BID RIGGING 2 „Nastrčený“ zpracovatel projektové dokumentace –VZMR na zpracování projektové dokumentace v projektu zadána společnosti AB („podseknutá cena“) –Společnost AB zpracovala projektovou dokumentaci, která byla přílohou ZD pro klíčovou VZ projektu –Společnost AB jednala od počátku v součinnosti se společností XY, jež následně vyhrála VZ –Před podpisem smlouvy zásah PČR  zrušení zadávacího řízení –Neproplaceny výdaje vynaložené na zpracování projektové dokumentace, vyšetřování probíhá 12

VYUŽÍVÁNÍ VÝSTUPŮ PROJEKTU V ROZPORU S PRAVIDLY Neexistující sociální podnik –Z projektu pořízena budova a majetek pro provozování sociálního podniku –Při kontrole na místě zjištěno, že sociální podnik neexistuje, budova slouží zcela jinému účelu a majetek se na místě nenachází –Probíhá vyšetřování 13

PŘEDLOŽENÍ PADĚLANÝCH LISTIN Padělané územní rozhodnutí –Podmínka na 2 roky + peněžitý trest Padělané stavební povolení –Podmínka na 2 roky + peněžitý trest Použité stroje vydávány za nové –Kontrola na místě  původní výrobní štítky –Odnětí svobody na 6 let 14

4. Poučení pro období

NOVINKY V ESIF Prokazování vlastnické struktury do úrovně konečného majitele – Větší důraz na rozkrývání střetu zájmů – nástroj ARACHNE Indikátory podvodu – součást kontrolních listů 16

DOBRÁ PRAXE Etické kodexy pro zaměstnance Čestná prohlášení o neexistenci střetu zájmů u osob zapojených do tvorby zadávacích podmínek Důkladná příprava projektu 17

DOBRÁ PRAXE Průběžné vzdělávání zaměstnanců zapojených do realizace projektu Mít přehled o tom, co se v projektu děje  neponechat vše na externím projektovém manažerovi / administrátorovi VZ Konzultovat s ŘO/ZS! 18

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Lukáš Křivka Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor řízení operačních programů (ŘO IOP a IROP) 19