Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prevence a řízení rizik –

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Prevence a řízení rizik –"— Transkript prezentace:

1 Prevence a řízení rizik –
ROP JV , Praha Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti

2 Regionální rada regionu soudržnosti Jihovýchod
Je řídícím orgánem Regionálního operačního programu. Je zřízena zákonem č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje. Působnost - region soudržnosti Jihovýchod (Jihomoravský kraj a Kraj Vysočina) Není orgánem územního samosprávného celku ani není orgánem státní správy (vs. obce a kraje) Byla zřízena na „zelené louce“. Orgány: Výbor Regionální rady (8 členů za každý kraj) Předseda Regionální rady (statutární zástupce) Úřad Regionální rady (cca 70 zaměstnanců)

3 Regionální operační program Jihovýchod

4 Celková statistika ROP JV
Zaregistrováno 1701 projektů požadujících dotaci 34 mld. Kč. Schváleno 932 projektů (+ 8 projektů RR JV = 940 projektů celkem) 610 v JMK, 322 v Kraji Vysočina. Dotace příjemcům byla přibližně 21 mld. Kč, z toho 8,5 mld. Kč v Kraji Vysočina a 12,5 mld. Kč v JMK. Dalších 10 mld. Kč přidali k projektům sami příjemci. Typickým projektem je škola/školka (194) nebo silnice (162). Cíl investovat prostředky na 100 % by měl být dosažen.

5 Projekty ROP JV

6 Stav nesrovnalostí v rámci ROP JV
Celkem identifikováno a nahlášeno 397 podezření na nesrovnalost Počet potvrzených nesrovnalostí: 355 Počet nepotvrzených nesrovnalostí: 39 Počet nesrovnalostí nahlášených do OLAF: 155 Počet podezření na trestný čin: 10

7 Stav nesrovnalostí v rámci ROP JV
Zajímavosti: Počet otevřených/nevymožených případů nesrovnalostí: 23 (86 mil. Kč z toho 23 mil. Kč potencionálně nevymožitelné pohledávky a 14 mil. Kč nevyplaceno (identifikováno před proplacením)) Celková částka dotčená nesrovnalostmi 350 mil. Kč Průměrná hodnota částky dotčené nesrovnalostí – 0,9 mil. Kč (medián 0,144 mil. Kč) Nejvyšší částka dotčená potvrzenou nesrovnalostí: 19 mil. Kč (vymožena)

8 Stav nesrovnalostí v rámci ROP JV

9 Zdroje hlášení Za poslední 2 roky tvoří zjištění AO 35 % = dobrá prevence ze strany ŘO

10 Typy nesrovnalostí

11 Praktické příklady nesrovnalostí
Příjemce v pozici poškozeného Příjemce dotace v pozici zadavatele vyhlásí veřejnou zakázku; Informace v tisku, že orgány činné v trestním řízení zahájili šetření předmětné veřejné zakázky z důvodu podezření na spáchání trestného činu; ŘO současně administruje žádost o platbu a stojí před rozhodnutím proplatit dotaci x neproplatit Doporučení: Komunikace s orgány činnými v trestním řízení – uchazeč o veřejnou zakázku obcházel potencionální dodavatele s nabídkou finanční odměny v případě, že zadavateli předloží nabídky dle jeho instrukcí - k faktickému ovlivnění veřejné zakázky (nabídky) nedošlo… Ale co kdyby ano ?! Výši dotace určit znaleckým posudkem?

12 Praktické příklady nesrovnalostí
Propagační předměty Příjemce dotace se v žádosti zaváže, že vytvoří zcela originální a inovativní propagační materiály regionu; Při kontrole předložených výstupů projektu si kontrolní pracovník vzpomene, že podobné výstupy už někdy viděl; Následně je zjištěno, že téměř identické propagační materiály byly podpořeny v rámci dalších 3 operačních programů. Žádost o platbu je pozastavena, případ je předán orgánům činným v trestním řízení a příjemce je vyzván k vrácení již vyplacené dotace (výdaje spojené náklady na vytvoření propagačních materiálů) Doporučení: Zajištění historické paměti a znalost prostředí Podezření ze spáchání trestného činu se nepotvrdilo – nebylo prokázáno naplnění skutkové podstaty – představy příjemce byli odlišné od představ poskytovatele a schvalovatele žádosti

13 Praktické příklady nesrovnalostí
„Anonym“ ŘO obdržel anonym s informací o existenci dvojí zadávací dokumentaci k veřejné zakázce (zadávací dokumentace zveřejněná na profilu zadavatele je přísnější než která byla zaslána vybraným dodavatelům a podle které bylo dodáno; ŘO předal informaci orgánům činným v trestním řízení a následně ve spolupráci s nimi provedl kontrolu v rámci, které byly zjištěny pouze drobné nedostatky, které příjemce odstranil; Na základě výsledků kontroly a vlastního šetření orgány činné v trestním řízení věc odložili; Příjemci byla proplacena dotace (květen 2016). Doporučení: Aktivně spolupracovat s orgány činnými v trestním řízení

14 Praktické příklady nesrovnalostí
„Čestné prohlášení“ Příjemce spolu s podpisem žádosti o dotaci podepsal čestné prohlášení, že nemá dluhy vůči orgánům státní správy Realizace projektu Následně je zjištěno, že v době podání žádosti měl příjemce nedoplatek u české správy sociálního zabezpečení Doporučení auditorů: Provádět kontrolu čestných prohlášení (prohlášení o střetu zájmů, velikosti podniku, atp.) Doporučení ŘO: Nastavit pravidla pro slušné příjemce (je jich většina)

15 Obecná doporučení Poskytovatel dotace
Zajistit historickou paměť a znalost prostředí Kontrola zadávací dokumentace před uzavřením smlouvy s vybraným dodavatelem, povinnost zveřejnit veřejnou zakázku na stránkách poskytovatele. Oddělení činností u ŘO v průběhu implementace projektu Akceptovat skutečnost, že všem trestným činům nelze předcházet resp. nevytvářet neúměrné administrativní bariéry pro slušné příjemce – např. kontrola čestných prohlášení, kontrola plateb subdodavatelům

16 Obecná doporučení Spolupráce s OČTŘ
Vysvětlit podmínky pro poskytování dotací z příslušného OP Aktivně a otevřeně komunikovat a spolupracovat s orgány činnými v trestním řízení Být si vědom problematiky prokazování: § 212 TZ – dotační podvod (úmysl) – např. střet zájmů? x § 221 TZ Porušení povinnosti při správě cizího majetku z nedbalosti.

17 Regionální rada regionu soudržnosti Jihovýchod Kounicova 13, 602 00 Brno www.jihovychod.cz
Děkujeme za pozornost Kontakt: Mgr. Richard Hubl vedoucí oddělení metodického řízení Mgr. Radim Kunc Referent Oddělení metodického řízení


Stáhnout ppt "Prevence a řízení rizik –"

Podobné prezentace


Reklamy Google