Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický okruh: Finanční gramotnost Název materiálu: Úloha ceny na trhu Číslo materiálu:VY_62_Finanční gramotnost_1.A_FG_04/20 Autor: Ing. Vladimír Kasík Datum tvorby: Použité zdroje zmíněny v závěru.
Anotace: Znalost úlohy ceny na trhu a důsledky její tvorby patří k základním otázkám předmětu Finanční gramotnost. Přehledným způsobem zpracovaná látka je tak určena žákům SŠ mezi 15. – 18. rokem.
Úloha ceny na trhu Cena je jediným P, které přináší zisk bezprostředně – správná cenová politika má výrazný vliv na zisk.
Co je důležité pro stanovení ceny? Cenové strategie patří i přes svoji důležitost mezi nejpodceňovanější P – proč myslíte, že tolik firem tak brzo krachuje ? Hlavně proto, že cena je chybně stanovena bez ohledu na soulad s ostatními P. Nepřinese potřebný zisk zejména v počátcích firmy – jen zkušení marketéři totiž odhadnou, jak vysoké budou náklady na ostatní P-tyto náklady však kryje cena – a zákazník je na změnu ceny citlivý, zejména, pokud se zvyšuje. Ale i když se snižuje, je mu podezřelé proč.
Cíle stanovení ceny (podle čeho?) Cíle tvorby ceny musí vycházet z firemních a marketingových cílů, těmi jsou např.: přežití firmy dosažení maximálního objemu prodeje zvýšení tržního podílu růst zisku odražení konkurence spokojenost zákazníka posílení image produktu
Poptávka tvoří cenový strop, který můžeme požadovat za svůj výrobek/svoji službu. 3 hlavní metody tvoří základ tvorby ceny: – tvorba cen podle nákladů (náklady se musí vždy vrátit) – tvorba cen podle poptávky (viz výše) – tvorba cen podle konkurence (naše cena nesmí nahrávat konkurenci)
Jak firmy získávají svojí cenou zákazníky: pečlivým sledování poptávky (zdražování a zlevňování) vždy trochu nižší než konkurence (viz souboj supermarketů – a to i v Tachově) vnímanou hodnotou zboží – kolik jste ochotni zaplatit za to, co zvedne Vaší osobní prestiž skutečnou hodnotou zboží – IKEA nabízí kvalitu a originalitu za rozumné ceny a o zákazníky se bát nemusí
Přizpůsobování ceny: zaváděcí cena – má vzbudit zájem zákazníka rabat (discount) – dodatečná sleva (také jen určitému okruhu zákazníků) sleva – ta je obvykle časově omezena (množstevní, sezónní, za rychlou úhradu) výprodejová cena – u výrobků na konci distribučního života
Domácí úkol: Navrhněte pět tipů na přežití restaurace v ekonomicky tvrdých časech. Nápověda: čím vším lze manipulovat a čím získávat hosty ? Pozor: jsou tvrdé časy, tak to nesmí stát ani korunu.
Závěr: Správně stanovená cena je ta, která v zákazníkovi vyvolává pocit, že za své peníze a vynaložené úsilí získává skutečnou hodnotu.
Zdroje: Ing. Libor Michalák, CSc, Tematický materiál „Marketing“, FEK ZČU Cheb, Cheb J. Zlámal, Z. Mendl, Ekonomie nejen k matur- itě, Computer Media Kralice na Hané, ISBN: cliparty MS Office