Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Cena www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Cena www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21."— Transkript prezentace:

1 Cena www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMCena Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_03 AutorIng. Jana Starobová Datum19. 7. 2013 Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhPeníze Ročník4. ročník gymnázia

2 Cena Cena je částka, na které se shodli prodávající a kupující za výrobek nebo službu. Prodávající zboží za určitou cenu nabízí a kupující má poptávku, chce zboží za určitou cenu koupit. Rostoucí nabídka (konkurují si výrobci) vyvolá tlak na pokles ceny. Rostoucí poptávka (konkurují si kupující) vyvolá tlak na zvýšení ceny. A naopak. Vyrovná-li se při určité ceně nabídka s poptávkou, nastává na trhu rovnováha a cena se pak nazývá rovnovážná. Trhem stanovená cena eliminuje neefektivní výrobu a reguluje množství zboží na trhu.

3 Funkce ceny Cena má tři funkce: informační (informuje výrobce i spotřebitele o dostupnosti určitého výrobního zdroje) motivační (podnikatel při změnách cen může více vydělat) alokační (ceny rozmísťují výrobní faktory tak, aby byly co nejefektivněji využity)

4 Příklady zásahu státu do cen cenový strop (maximální cena) – prodávající nesmí požadovat vyšší cenu, než je cenový strop subvence – částka, kterou stát připlácí výrobcům k ceně výrobku minimální cena – zejména u zemědělských produktů produkční kvóty – u některých zemědělských komodit udržují vyšší cenu, než je rovnovážná cena ap.

5 Metody stanovení ceny Cenu je možné stanovit např.: pomocí nákladů s využitím marketingu Náklady jsou vynaložené peníze na suroviny, materiál, mzdy, energie, dopravu, opotřebení majetku ap.

6 Nákladový přístup cena je součtem nákladů a zisků zisk je možné stanovit procentem z nákladů konečná cena pro zákazníka je tvořena součtem nákladů, zisku a DPH DPH = daň z přidané hodnoty – je to nepřímá, univerzální daň, která tvoří část ceny výrobků a služeb sazby DPH – základní sazba (21 %), snížená (15 %)

7 Marketingový přístup 1. Cena se stanovuje podle zákazníka, podle toho, jaká je stávající anebo očekávaná poptávka. 2. Cena se stanovuje podle konkurence, která je buď: vyšší (např. u značkového zboží) nižší (podbízíme se zákazníkovi) stejná (uplatňuje se necenová konkurence)

8 Srážky, slevy a techniky tvorby ceny Mají velký vliv na poptávku po zboží. Jsou to např.: skonto – srážka při platbě v hotovosti sezónní srážka – nákup po sezóně ceny končící číslicí 9 cenové řady – skupiny zboží se prodávají např. za 30,- Kč, 60,- Kč ap.

9 Cenové triky cena je záměrně stanovena tak, aby vypadala výhodněji, např. ceny končící devítkou, přeškrtnutá původní vysoká cena a uvedená nižší nová cena, cena bez DPH ap. tzv. balíčky za výhodnou cenu, jejichž součástí bývá i téměř neprodejné zboží vyrovnávací ceny – nízké, lákavé ceny určitého zboží jsou dorovnány cenami vysokými u jiného zboží

10 Klamavé a agresivní obchodní praktiky použití nepravdivých údajů neuvedení důležitého údaje podsouvání záměny s jiným výrobkem nucení k podpisu smlouvy opakované, nevyžádané e-mailové či telefonní nabídky Ochranou spotřebitele proti takovému jednání se zabývá Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

11 Úkol č. 1 – Která osobnost českého průmyslu přišla na trh s cenami končící devítkou? č. 2 – Jak nazvete jednání dealera, který vám přijede nabídnout zboží nebo službu domů a odmítá odejít? č. 3 – Proč má jeden výrobce vyšší náklady na stejný výrobek než jiný výrobce?

12 Řešení č. 1 – Tomáš Baťa. č. 2 – Agresivní obchodní praktika. č. 3 – Důvody mohou být různé. Např. nakupuje dražší suroviny, vyplácí vyšší mzdy, nehospodaří tak úsporně s energiemi, nezavádí do výroby efektivnější stroje ap.

13 Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., 2012. ISBN 978-80-87204-65-8


Stáhnout ppt "Cena www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21."

Podobné prezentace


Reklamy Google