Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny Název školyGymnázium Kladno AutorPaedDr. Marie Kocálová AnotaceVýukový materiál - prezentace – určený pro výklad i pro samostatnou práci žáků. Průmyslová revoluce – důsledky a změny. PředmětHospodářské dějiny Tematická oblastKapitalismus TémaPrůmyslová revoluce – důsledky a změny Očekávané výstupyŽáci se orientují v ekonomickém vývoji, procesu industrializace a jeho podmínkách formoukomentovaného výkladu. Vyvodí změny ve společenském vývoji v souvislosti s vývojem ekonomiky. Klíčová slovaPrůmyslová revoluce, teritoriální dělení světa, centralizace, demografie, vzdělání Druh učebního materiáluprezentace (výkladová) Ročníktřetí ročník Cílová skupinavyšší stupeň osmiletého gymnázia, čtyřleté gymnázium Ověřeno , HODE Zdroje uvedeny na konci dokumentu.
Ekonomika Nahrazení volné soutěže imperialismem: formování světového hospodářství ekonomické a teritoriální dělení světa dobývání zahraničních trhů pro odbyt výrobků domácího velkoprůmyslu vývoz kapitálu do zahraničí vznik prvních nadnárodních společností
Ekonomika centralizace výroby a kapitálu monopoly, kartely, koncerny vyšší produktivita práce v zemědělství masové rozšíření akciových společností spojování do kapitálově silnějších subjektů splývání forem kapitálu - finanční kapitál
Ekonomika svoboda podnikání a obchodování = hospodářský liberalismussvoboda podnikání a obchodování = hospodářský liberalismus rozvoj trhu – nabídky i poptávkyrozvoj trhu – nabídky i poptávky podpora politického liberalismupodpora politického liberalismu cyklický vývoj hospodářství – konjunktura, krize
Demografie koncentrace do oblastí s nejvýhodnějšími podmínkami (zejm. surovinovými zdroji). urbanizace – vznik velkoměst s těhování za pracovními příležitostmi prudký růst měst a pokles podílu venkovského osídlení
Sociální oblast snížení počtu lidí v zemědělství, zvýšení v průmyslu po pulační exploze – prudký nárůst obyvatel konec morových epidemií rozvoj zemědělství - lepší výživa širokých vrstev obyvatel zlepšování dostupnosti i kvality lékařské péče
Sociální oblast změna společenské struktury –silná buržoazie –vytvoření průmyslového proletariátu –akce proti strojům – Ned Ludd (luddisté) –sociální problémy, ve 20. letech 19. století začíná dělnické sebeuvědomění - odbory, politické strany –boj za všeobecné hlasovací právo
Vzdělávání potřeba vzdělání pro každého, stále složitější stroje v továrnách i technické vybavení - kvalifikovanost změna školské soustavy - povinná školní docházka - vznik středních škol – gymnasia, školy odborné - studium dívek – dívčí třídy, samostatné dívčí školy - na univerzitách rozšíření počtu fakult na univerzitách přírodní vědy - neuniverzitní vysoké školy (technická učení)
Zdroje Stellner,František: Hospodářské dějiny,VŠE Praha, Oeconomica,Praha 2008,ISBN Čapek,Vratislav: Světové dějiny II, Fortuna, Praha,2010, Hospodářské dějiny. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: nb.vse.cz/~sirucek/Predmety/3MI111/Prednask aJD.ppt