Příjezd k místu dopravní nehody a ustavení vozidel STČ 08/IZS
Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu 08_03_32_INOVACE_12
Předmět: Zdolávání mimořádných událostí Ročník: 2. Jméno autora: Ing. Jaromír Šindler Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jaromír Šindler Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace : Prezentace slouží k výuce žáků jak postupovat u dopravní nehody při ustavení vozidel a zabezpečovacích zařízení na místě nehody Klíčová slova: Nárazníkové postavení, světelná výstražná zařízení, předzvěstný vozík
Příjezd na místo dopravní nehody a volba tzv. nárazníkového postavení zásahových vozidel A. K místu nehody přijíždět obezřetně s ohledem na povětrnostní podmínky a nebezpečí na místě zásahu (např. mlha, náledí, nebezpečné látky). B. Na dálnicích a rychlostních silnicích může dojít k situaci, kdy musíme uvažovat s alternativou výjezdu a příjezdu jednotek z opačných směrů nebo o příjezdu po souběžné komunikaci. V nouzi, po dohodě a zabezpečení Policií ČR lze uvažovat s jízdou v protisměru (zejména u dálničních tunelů).
Příjezd na místo dopravní nehody a volba tzv. nárazníkového postavení zásahových vozidel C. Po příjezdu na místo zásahu: a) zprovoznit dostupná světelná výstražná zařízení na vozidlech – před vozidla je vhodné umístit výstražné kužely minimálně ve vzdálenosti 100 m na dálnici, 50 m na ostatních komunikacích. V obci může dle situace být tato vzdálenost snížena. b) ustavit vhodně zásahová vozidla, vhodným řešením postavení zásahových vozidel je tzv. „nárazníkové“ postavení, kdy požární vozidla oddělují místo zásahu od okolního provozu a tím chrání zasahující osoby.
Varianty provedení nárazníkového postavení Varianta 1 běžná obousměrná komunikace, práce v jednom směru, tj. zpravidla v jednom jízdním pruhu
Obr. 1 Varianta 1 při využití všech dostupných prostředků (mobilní technika složek IZS, výstražné kužely a směrovací desky), kóty zobrazují min. bezpečnostní vzdálenosti
Varianty provedení nárazníkového postavení 2. Varianta 2 dálnice nebo rychlostní silnice se dvěma jízdními pruhy v jednom směru
Obr. 2 Varianta 2, při využití všech dostupných prostředků (mobilní technika složek IZS, výstražné kužely a směrovací desky)
Varianty provedení nárazníkového postavení 3. Varianta 3 dálnice nebo rychlostní silnice se třemi a více jízdními pruhy v jednom směru
Obr. 3 Varianta 3, při využití všech dostupných prostředků (mobilní technika složek IZS, výstražné kužele a směrové desky)
závěr Samozřejmě je optimální, aby vyznačení dopravní nehody, zejména při déletrvajících nehodách na komunikacích, provedli správci komunikací s využitím předzvěstných a výstražných vozíků. I v takovém případě je však vhodné nárazníkové postavení zachovat.
Použité zdroje Obrázky : Obr.1 – Obr.3: Katalog typových činností integrovaného záchranného systému STČ 08/IZS "Dopravní nehoda" Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jaromír Šindler Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Text: Katalog typových činností integrovaného záchranného systému STČ 08/IZS "Dopravní nehoda"
Konec prezentace