Předmět Český jazyk a literatura Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Název materiálu Česká.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

1 st Class Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód.
ZÁVĚR 2.SVĚTOVÉ VÁLKY. V roce 1943 již bylo zřejmé, že spojenci dříve nebo později válku vyhrají Vojska bojující za Hitlera a jeho spojence postupně ztrácela.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR. SOŇA KYSELOVÁ Název materiálu: VY_12_INOVACE _ D.9.A.31_kvetnove_povstani_zide_v_protektoratu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Název projektu: Moderní škola
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Česká poválečná literatura I.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
MATEMATIKA Poměr, úměra.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
všechny animace a obrázky - archiv autora
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Informační a komunikační technologie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
AUTOR: Kateřina Křížová
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Naše vlast Anotace: Materiál je určen k výuce věd ve 3. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se státními symboly ČR, s polohou ČR v rámci Evropy a s našimi nejbližšími.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Československá republika-demokratický stát
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_24_Marie Terezie a Josef II.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Rok - Listopad VY_32_INOVACE_4A_11
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Předmět Český jazyk a literatura Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Název materiálu Česká literatura po roce 1945 Autor Mgr. Věra Pilousová Tematický okruh 9.Česká poezie po roce 1945 – Opakování doby poválečné Ročník čtvrtý Datum tvorby 1.pololetí školního roku 2012/2013 AnotaceOpakování konce 2. světové války u nás, střední generace básníků,rozdělení české poezie po roce 1945 na skupiny, autoři Skupiny 42, Skupiny Ra Metodický pokyn Prezentace je určená jako podklad pro opakování probraného období poválečné poezie je využitelná pro samostatné studium žáků. Klíčová slova: historicko-politický kontext po roce 1945, rozdělení české poezie po roce 1945, DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

ČESKÁ POEZIE PO ROCE 1945

DOBA POVÁLEČNÁ OPAKOVÁNÍ 9. ČESKÁ POEZIE PO ROCE 1945

Německé vojenské jednotky se snažily na poslední chvíli způsobit v Praze co největší škody a probít se západ do amerického zajetí. Pražané se tomu vzepřeli lidovým povstáním, které vypuklo Jak skončila pro Československo 2. světová válka? Určete, které z následujících tvrzení platí: České země byly osvobozeny Rudou armádou od německé okupace, naopak klerofašistické Slovensko patřilo mezi země poražené. V okolních zemích se ještě bojovalo, ale Prahu už nacisté opustili, takže zde už všichni oslavovali klid a mír. A B Podle úmluv spojenců byla Praha v americké osvobozovací zóně, Rudá armáda osvobozovala západ Čech (Plzeňsko). C D D Německé vojenské jednotky se snažily na poslední chvíli způsobit v Praze co největší škody a probít se západ do amerického zajetí. Pražané se tomu vzepřeli lidovým povstáním, které vypuklo Řešení :

Jedna z barikád na ochranu budovy Českého rozhlasu Ostřelování a zničení staroměstské radnice Národní muzeum zničené boji.Boj o historický střed města- Staroměstské náměstí Přiřaďte jednotlivým záběrům odpovídající popisky: 4 Řešení : 3

STŘEDNÍ GENERACE BÁSNÍKŮ (narozených po r. 1900): Těsně po válce vznikaly spontánně básně vracející se k válce a vyjadřující nadšení z osvobození. Které skupině básníků se podařilo své zážitky vyjádřit nejpůsobivěji? Byla střední generace básníků, kteří dozrávali v době první republiky: František Halas, Jaroslav Seifert a Vladimír Holan

Přiřaďte portrétům jména: F. Halas, V. Holan, F. Hrubín, J. Seifert Vladimír Holan Jaroslav Seifert František Halas =11&thmb&id=129 seifert.jpg holan/cz/&docid=XfnyIIUgUC571M&imgurl= ek/dokument2189/holan_360x225.jpg&w=360&h=225&ei=UOr_ULC MEcHKhAfk_oGoDw&zoom=1&iact=rc&dur=297&sig= &page=1&tbnh=139&tbnw=223&start=0&ndsp=37&ved =1t:429,r:17,s:0,i:133&tx=173&ty=106 Řešení :

Jaroslav Seifert (úryvky básně) … Noc první, růžová, vám polštář čechrala z kamení dlažeb Najděte slova, která odrážejí konkrétní reálie květnových dnů 1945 a připomeňte historickou situaci: Kosi zpívali a kaštan nesl svícny obřadně, když už se stmívalo. Noc třetí sršela však jiskrami, čtvrtá noc měla příchuť popela a páchla po kouři jak rozbořený krb. František Halas (úryvky básně) … Z němoty vyšlá vyjevená slova pobíhala hrozebně a vztekle A tu začala růst z magnetických polí nenávisti z podzemí krví prosáklého rostla partyzánská … Štěkavé zbraně ze skrýší a hlíny vyrazily … Řešení : Doplňte názvy básní:Květnové noci, Barikáda

Jan Zahradníček - Pokušení smrti Které z následujících děl není reakcí na osvobození Československa a konec 2. světové války? Vladimír Holan - Dokument Jaroslav Seifert – Přilba hlíny A B František Halas - V řadě C D D Jan Zahradníček - Pokušení smrti Řešení :

Zařaďte jména umělců do odpovídajících skupin: Ivan Blatný, Jiří Kolář Bohuslav Reynek, Jan Zahradníček Ludvík Kundera, Zdeněk Lorenc Kamil Bedná ř, Josef Hiršal Skupina Ra Skupina Ohnice Katoličtí básníci Skupina 42 Skupina RaSkupina 42Katoličtí básníciSkupina Ohnice Dynamoarchisté

Přiřaďte portrétům jména: Ivan Blatný Josef Kainar Jiří Kolář content/gallery/777-kalendarium/blatny-ivan.jpg Josef Kainar Ludvík Kundera Ivan Blatný Jiří Kolář

Krajina Když nahlížíme večer na rubu nádražních čtvrtí přes dvory s pavlačemi do rozsvícených kuchyní Nějaká dívka sestupuje po točitých schodech Naklání se a vylévá špínu do stoky Na dlažbě průchodu se stěnou plnou plísně Zelenou jako šije holubů Když nahlížíme večer na rubu nádražních čtvrtí do dvorů s pavlačemi Pokuste se zařadit autora těchto veršů do jedné z poválečných skupin: Určete autora veršů: a) Jiří Kolář b) Ivan Blatný c) Josef Kainar b) Ivan Blatný, sbírka Tento večer Volte jednu ze dvou možností, co je typické pro formu verše: 2.b) pojmenovávání skutečnosti přímo 1.a) pravidelný verš, členění na strofy 1.b) volný verš bez interpunkce 2.a)více metafor a obrazná pojmenování Podle motivů z městské periférie ho zařadíme do Skupiny b 2.b

be934cf90- public/Kamil%2520Lhot%25C3%25A1k%2520konv olut%2520pohledy2.JPG Přiřaďte obrazům jména malířů ze Skupiny 42: Jan Smetana František Hudeček Kamil Lhoták František HudečekKamil LhotákFrantišek GrossJan Smetana Řešení :

Skupina 42 se zajímá o velkoměsto novým způsobem. Pojmenujte motivy, na které se ve městě zaměřovali ? Typické motivy: pusté zdi č………., dláždění ulic, stojany ………………., p………., t………… c………. činžáků pouličního osvětlení periférie civilizacetechnická odmítali bretonovský surrealismus s přeceňováním p…………… a……………, požadovali p………….. t…….. Skupina Ra - druhá vlna českého surrealismu se od předválečného surrealismu lišila tím, že Doplňte vynechaná slova: psychickéhoautomatismu, promyšlenoutvorbu

Kolem tetanovitých štítů A umírajících ohrad Vnikají Za sklíčeného smíchu rozdrancaných střevíčků A pozdravů chrchlotu zřízenců návěstních ústavů K trnoucímu srdci předměstí Svítání Zamačkává štěnice ohnípaných očí lamp Veliké červené plakáty.. Zvony rolet hlaholí Z boláků hotelů Uniká vyfintěný hnis Praménky Proplétající se kolem zdechlých opon Reklamních tabulí Určete autora veršů: a)Jiří Kolář b) Ivan Blatný c) Josef Kainar Podle smyslu veršů pokuste se určit název básně a)Jiří Kolář Ráno Pokuste se jedním slovem říci, jakou realitu města nám básník představuje: Drsnou, odpudivou, všední

Příklon k nestylizované realitě – prozaizace verše, volný verš, hovorová řeč, městský slang. Které z následujících tvrzení neplatí o formě poezie Skupiny 42 ? Svět vidí jako nejednotný (disharmonický), rozpadá se jim na shluk útržků (fragmentů), které se prolínají ( simultánní výjevy). Kolážová kompozice. Odmítají pravidelný verš meditativní poezie současných básníků, členění na strofy a obrazná pojmenování, pojmenovávají skutečnost přímo. A B Užívají psychický automatismus – pasivní zachycení proudu vědomí bez kontroly estetické nebo mravní, uvolnění fantazie. C D Skupina 42 neměla v programu psychický automatismus – pasivní zachycení proudu vědomí bez kontroly estetické nebo mravní, uvolnění fantazie C

undera_2002.jpg mmb/?acc=preview&bind_name=b_person&bi nd_value=2305&image= %3Fdocid%3D21%26thmb%26id%3D Přiřaďte portrétům jména: L.Kundera, Z. Lorenc, O. Wenzl, J. Zahradníček Zdeněk Lorenc Jan Zahradníček Ludvík Kundera

Jsem tu můj Bože na planetě naší rychle se otáčející návštěvou u krásy bytem v hrůze a mezi hrůzou a krásou se potáceje tak sotva stačím si rozvážiti co všechno ztraceno co všechno ztratit ještě lze Pokuste se verše přiřadit některé básnické skupině a svou volbu vysvětlete, určete autora. Lyrický mluvčí medituje nad životem, rozmlouvá s Bohem a naznačuje velkou nespokojenost se společenským děním, mohl by patřit mezi katolické básníky. La Saletta (1947) – básnická skladba o 6 zpěvech Jan Zahradníček

Stěhovaví ptáci se zmátli hory vychrlují k večeru své pavučiny vzápětí rozžíhají se roviny náhorní a plné brouků Ptáci rezavějí nepatrná zahrada je dosud v mých očích neodlepena od osudných prohlubní které nevysychají Čtyřdílná básnická skladba Pokuste se verše přiřadit některé básnické skupině a svou volbu vysvětlete. Lyrický mluvčí popisuje krajinu, do které promítá své pocity. Jeho obraznost je uvolněná a bohatá, slova nesou více významů: surrealismus, Skupina Ra, L. K. Živly v nás (1944)

Přiřaďte obrazům jméno malíře ze Skupiny Ra: Václav ZykmundVáclav Tikal Josef Istler 231 Bohdan Lacina Václav TikalVáclav Zykmund autoportret.jpg creativoas.cz/authorsPhoto/114/vaclav-zykmund-strelec.jpg

Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 4. ročník SOŠ, SPN 2005 Sochrová, Marie: Čítanka IV. K literaruře v kostce, Fragment 2004 Machala, Lubomír a kol.:Panorama české literatury, Olomouc 1994 Hošek, Milan a kol. Literatura pro 4. ročník SŠ, Didaktis 2010 Použité zdroje: Literatura

Použité zdroje: Obrázky holan/cz/&docid=XfnyIIUgUC571M&imgurl= UOr_ULCMEcHKhAfk_oGoDw&zoom=1&iact=rc&dur=297&sig= &page=1&tbnh=139&tbnw=223&st art=0&ndsp=37&ved=1t:429,r:17,s:0,i:133&tx=173&ty= public/Kamil%2520Lhot%25C3%25A1k%2520konvolut%2520pohledy2.JPG creativoas.cz/authorsPhoto/114/vaclav-zykmund-strelec.jpg