Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpráva o činnosti Státního úřadu inspekce práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Advertisements

Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 Novela zákona o vysokých školách Zákon č. 137/2016 S., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a některé další zákony Ministerstvo školství,
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Východiska pro administraci ROP Střední Morava Semináře: Olomouc Zlín
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
PROFESIONÁL BOZP Ing. Jiří Tilhon vítěz 2. ročníku národní soutěže odborníků v prevenci rizik v oblasti BOZP v kategorii A
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Program meziregionální spolupráce INTERREG EUROPE
Zaměřeno na malé a střední podnikání aneb společenská odpovědnost firem v olomouckém kraji Martin Fink Brno,
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Josef Středula, předseda ČMKOS
Správa sociálního zabezpečení
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Systémy řízení EMS/QMS/SMS
Rozvoj zaměstnanosti ve vybraném podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Společenská odpovědnost ve školství
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Marketingový plán společnosti
Aktuální informace k hodnocení strategií MAS
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Zdanění provozu motorových vozidel v České republice Autor Bakalářské práce: Irena Záhorková.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Zpráva o uplatňování územního plánu
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Správa sociálního zabezpečení
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
1.
Tisková konference ČMKOS
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní stres
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Vyhodnocení naplňování Strategií komunitně vedeného místního rozvoje Místních akčních skupin působících na území Ústeckého kraje a Integrované strategie.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Současné aktivity v oblasti České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj a Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012

Europe Economics zpracovala studii pro Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální záležitosti a začleňování (DG Employment, Social Affaires and Inclusion), jejíž součástí by se měla stát i dokumentace o hodnocení rizik BOZP v malých a mikrofirmách. ACSH Working Group (Advisory Committee on Safety and Health at Work) byla pověřena zdokumentovat administrativní náročnost hodnocení rizik v malých firmách a mikrofirmách Článek 9 Směrnice 89/391/EEC v současné době vyžaduje, aby všechny firmy vedly dokumentaci o vyhodnocování rizik v oblasti BOZP.

ACSH začala zkoumat důsledky zproštění od povinnosti dokumentovat vyhodnocování rizik u velmi malých podniků (do 10 zaměstnanců). Navrženy tři scénáře: a) Scénář o současné situaci, týkající se skutečného plnění této povinnosti v malých firmách b) Scénář vycházející z teze, že povinnost je v malých firmách plněna na 100%, a c) Scénář, v němž malé firmy v “nízkorizikových oborech” jsou zproštěny povinnosti dokumentovat vyhodnocování rizik (při zachování požadavku článku 9 Směrnice 89/391/EEC, že všechny firmy musí provádět vyhodnocování rizik)

Zatím nikdo podrobně nesledoval, zda malé a mikro firmy jsou si povinnosti vyplývající z článku 9 vědomy a pokud ji plní, zda-li ji plní dobře či ne. Kontrolní orgány obvykle tyto firmy nenavštěvují (pouze v případě havárie nebo smrtelného pracovního úrazu), proto těmto orgánům mohou –vzniknout nebo se zvýšit náklady spojené s prosazováním dokumentační povinnosti nebo naopak – mohou zjišťovat, že zdokumentování rizik naopak snižuje náklady spojené s BOZP např. reorganizací pracoviště, zlepšením organizace práce, zlepšením pracovního či pracovních postupů, apod.

Pro modelování byly zkoumány tyto ukazatele: počty zmeškaných dnů v důsledku pracovních úrazů a zdravotních problémů souvisejících s prací, trvalá invalidita v důsledku pracovních úrazů a zdravotních problémů souvisejících s prací, a pracovní úrazy s následkem úmrtí. Pro tyto ukazatele byly použity vybrané nízkorizikové obory podle tří scénářů: Scénář 1 (což je nejpřísnější definice nízkého rizika s nejnižším počtem pracovních úrazů a nemocí z povolání, podle kterých jsou obory považovány za nízkorizikové),

Scénář 2 (střední scénář s vyšším počtem pracovních úrazů a nemocí z povolání), Scénář 3 (nejméně přísná definice nízkého rizika, s nejvyšším počtem pracovních úrazů a nemocí z povolání, v němž jsou vybrané obory ještě považovány za nízkorizikové) Byl analyzován řetězec příčin, podle kterého povinnost dokumentovat hodnocení rizik může vést k úsporám díky zlepšení BOZP. Návaznosti v tomto řetězci příčin jsou následující: Povinnost dokumentování má vliv na plnění povinnosti vyhodnocovat rizika a zvyšuje kvalitu nebo účinnost tohoto procesu Počet a/nebo kvalita vyhodnocování rizik ovlivňuje BOZP v praxi Kvalita BOZP má vliv jak na pracovní prostředí, tak i na úroveň a kvalitu činností prováděných ve firmě Kvalita BOZP ve firmách má vliv na kvalitu zdraví zaměstnanců i na kvalitu firmy jako takové

PŘEDBĚŽNÉ ZÁVĚRY Dostupné informace naznačují, že plnění povinnosti dokumentovat proces identifikace a hodnocení rizik se snižuje v závislosti na velikosti firem; u malých firem je obvykle nejnižší. Osvobození malých podniků v nízkorizikových oborech povede ke snížení administrativní náročnosti. Pokud osvobození povede k tomu, že malé a mikro firmy nebudou rizika vůbec vyhodnocovat, firmy tím ušetří náklady za hodnocení rizik, případně ušetří i další náklady na opatření, která by vyplývala z hodnocení rizik. ALE Současně však neplnění povinnosti vyhodnocovat rizika může vést k nárůstu zdravotních problémů, problémů v oblasti BOZP a s tím spojenými “dalšími” náklady.

DĚKUJI ZA POZORNOST