Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_19 TÉMA: ČESKÝ JAZYK PRO 2. STUPEŇ ČÍSLO PROJEKTU: CZ / /
Anotace Prezentace je určena žákům 8. třídy. Seznamuje žáky s významovými poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami. Podává přehled spojovacích výrazů mezi větami hlavními. Rozvíjí praktické dovednosti tvoření souvětí.
Významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami Poměr slučovací – a, i, ani, nebo, také, též, pak, jednak – jednak, ani – ani Poměr stupňovací – ba, dokonce, ba i, dokonce i, nejen – ale, nejen – nýbrž i, nejen – ale dokonce Poměr odporovací – ale, avšak, však, nýbrž, naopak, jenže sice – ale Poměr vylučovací – nebo, anebo, buď – nebo, buď – anebo Poměr příčinný – neboť, vždyť, totiž, však také Poměr důsledkový – proto, a proto, a tudíž, tedy, a tedy, a tak
Určete významové poměry vět v souvětí souřadném. Za jevištěm stála skupinka mladých lidí, ale nemohl jsem je ve tmě rozeznat. Hlavní hrdinka jásala i propadala zoufalství. Autor buď nechtěl přijít, nebo se rozstonal. Byla přesvědčena o svém talentu, a proto ji překvapilo rozhodnutí režiséra. Divák v první řadě se na nás chvíli díval, dokonce se i trochu usmál. slučovací důsledkový vylučovací odporovací stupňovací
Řešení Za jevištěm stála skupinka mladých lidí, ale nemohl jsem je ve tmě rozeznat. (vylučovací) Hlavní hrdinka jásala i propadala zoufalství. (slučovací) Autor buď nechtěl přijít, nebo se rozstonal. (vylučovací) Byla přesvědčena o svém talentu, a proto ji překvapilo rozhodnutí režiséra. (důsledkový) Divák v první řadě se na nás chvíli díval, dokonce se i trochu usmál. (stupňovací)
Doplňte do vět vhodné spojovací výrazy. Začali prodávat lístky ….. fronta se pohnula. Představení se mi moc líbilo, ….. vám doporučuji jeho zhlédnutí. Herečka nejen tancovala, ……. i zpívala. Zdálo se jí to vtipné, ……. nedokázala se zasmát. Ráda bych odešla o něco dřív, ……. bych nestihla poslední autobus. proto ale neboť a ale dokonce
Řešení Začali prodávat lístky a fronta se pohnula. Představení se mi moc líbilo, proto vám doporučuji jeho zhlédnutí. Herečka nejen tancovala, ale dokonce i zpívala. Zdálo se jí to vtipné, ale nedokázala se zasmát. Ráda bych odešla o něco dřív, neboť bych nestihla poslední autobus.
Spojte jednotlivé části vět. Snažil se vyhovět, ale neubránila slzám. Hlavní hrdinka byla tohle představení bude mít hluboce dojata, a tak úspěch. Studenti se tísnili tam, kde představení skončilo. Herečka odešla zadním nepodařilo se mu práci schodištěm, jakmile dokončit. Tvrdil, že byla nejlevnější místa k stání.
Řešení Snažil se vyhovět, ale nepodařilo se mu práci dokončit. Hlavní hrdinka byla hluboce dojata, a tak se neubránila slzám. Studenti se tísnili tam, kde byla nejlevnější místa k stání. Herečka odešla zadním schodištěm, jakmile představení skončilo. Tvrdil, že tohle představení bude mít úspěch.
Použité zdroje KRAUSOVÁ, Zdeňka a Martina PAŠKOVÁ. Český jazyk 8: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 128 s. ISBN Vlastní zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Palečková.