Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDefinice.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Řízení sociálních služeb OSOBY ZÁVISLÉ NA PSYCHOAKTIVNÍCH LÁTKÁCH Syndrom závislosti Mgr. Irena Kudláčková.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Úzkostné poruchy DAVID BERNARD. Volba tématu  Téma bylo zvoleno na základě:  zájmu o danou problematiku  pohybu v oblasti úzkostných poruch  osobních.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_295.PSY.23 Fobie_prezentace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPoruchy.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
FOBIE KAROLÍNA RŮŽIČKOVÁ, C3B ZÁKLADNÍ INFORMACE  Z řeckého „fobos“  = úzkostná porucha - chorobný, bezdůvodný strach z věcí, situací nebo.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Panická porucha Vypracovala: Agatha Račuchová Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2016/17 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZáklady.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Negativní vliv mycích prostředků II.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
City DUM_15.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Návykové látky Název projektu: OP VK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Speciální psychiatrie – MKN 10
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Panická porucha.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výchova k občanství 8.ročník
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Organické duševní poruchy
Závislost elektrického odporu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Návykové látky Alkohol
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Charakteristika psychických poruch – neurotické poruchy (VY_32_INOVACE_ ) AutorMgr. Monika Malá Tematická oblastPatopsychologie Ročníkosmý Datum tvorbyZáří 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku patopsychologie v semináři v psychologie v maturitním ročníku, seznamuje studenty se základními termíny v oboru neurotických poruch, jejich syndromy a léčbu. Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky semináře z psychologie, jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku psychopatologie. Časová dotace materiálu je minimálně 45 minut.

Neurotické poruchy Generalizovaná úzkostná porucha. Fobická úzkostná porucha. Panická úzkostná porucha. Obsedantně kompulzivní porucha.

Společné znaky neurotických poruch Chronická nepřiměřená úzkost, která se stává maladaptivní a způsobuje neúčelné jednání. Úzkost může být doprovázena tělesnými projevy. Míra obtíží je tak velká, že omezují fungování pacienta v různých životních rolích. Na vznik těchto poruch se z velké části podílí vlivy prostředí. Nemocný má obvykle na nepřiměřenost svého reagování náhled, ale není schopen se ovládat.

Výskyt poruch Nárůst léta 15% - současnost 35 – 40 %, 8% generalizovaná úzkostná porucha, 14% sociální fobie, 3% panická porucha, 6% agorafobie, 15% specifické fobie, 5% obsedantně kompulzivní porucha, 8% posttraumatická stresová porucha. (Vágnerová, 2004)

Příčiny neurotických poruch Multifaktoriální – kombinace vlivů. Do určité míry vrozené dispozice. Záleží také na výchově. Dětství - odmítání, nadměrné trestání, úzkostný rodič, rozbroje s rodiči, problémy v dětském kolektivu. Dlouhodobý stres. Zátěžové životní události, konflikty. Nadměrné nároky.

Mezi hlavní zástupce těchto poruch patří: generalizovaná úzkostná porucha, fobická úzkostná porucha, panická porucha, obsedantně kompulzivní porucha, reakce na stres (např. posttraumatická porucha, hypochondrická porucha), jiné poruchy (např. neurastenie).

Generalizovaná úzkostná porucha Projevy: nepřiměřeně vysoká úzkostnost v podobě různých obav, předtuch, nemocný nedokáže obavy kontrolovat, mění způsob uvažování a postoj k okolnímu světu, více si všímá podnětů, které mohou vyvolat úzkost (tzv. anticipační úzkost).

Generalizovaná úzkostná porucha II Převažuje negativní očekávání, negativně je ovlivněna paměť a pozornost, zhoršuje se sebehodnocení, časté neúčelné, vyhýbavé chování, součástí poruchy je tělesná symptomatologie.

Fobická úzkostná porucha Projevy: shodné s generalizovanou úzkostnou poruchou, + iracionální nepřiměřený strach z předmětů a jevů, jde o vystupňovaný strach na určitý podnět, nemocný se snaží vyhýbat těmto podnětům, nedokáže strach ovládnout, i když má náhled.

Skupiny fobií Prosté fobie. Sociální fobie. Agorafobie.

Panická úzkostná porucha Projevy: ataky panické úzkosti, kterým dochází bez příčiny (ataka je krátký, intenzivní strach), nemocný nedokáže úzkost kontrolovat (jednorázová, opakovaná), nemocný prožívá pocit děsu, bezvýchodnosti, bezmoci, bojí se další ataky, porucha má odraz v tělesných projevech.

Obsedantně kompulzivní porucha Mívá počátky v dětství, přetrvává do dospělosti. Díky této poruše dítě není schopno prožívat radost a převažují u něho pocity úzkosti, napětí a ohrožení, někdy i deprese. V kognitivní oblasti je přítomen deficit ve schopnosti zpracovávat informace. Někdy se objevuje magické myšlení.

Obsedantně kompulzivní porucha II Chování je nápadné – opakované neúčelné úkony, které mají odvrátit nebezpečí. Subjekt úkony prožívá jako nepříjemné, ale nezbytné. Dominuje snaha o pečlivost, dokonalost, (což zabere všechen jeho čas). Vtíravé myšlenky (obsese) jsou nepotlačitelné impulzy k jednání (kompulzi), které není přiměřené. Nemocný si uvědomuje nesmyslnost jednání, ale není schopen je ovládnout.

Obsedantně kompulzivní porucha III Projevy: nutkavá potřeba opakování očistného rituálu, nutkavá potřeba kontroly, nutkavá potřeba pořádku, neodbytné myšlenky nepřijatelné povahy.

Léčba a resocializace neurotických poruch Farmakologická léčba. Psychoterapie. Rodinná terapie. Socioterapie. Kombinace terapií.

Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová, Mgr. Radka Skorunková: Základy psychopatologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2009, Hradec Králové