Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Poruchy jednotlivých psychických funkcí - paměti, myšlení, řeči (VY_32_INOVACE_ ) Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Patopsychologie Ročník osmý Datum tvorby Září 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku patopsychologie v semináři v psychologie v maturitním ročníku, seznamuje studenty s problematikou a syndromy poruch jednotlivých psychických funkcí – paměti, myšlení, řeči. Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky semináře z psychologie, jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku psychopatologie. Časová dotace materiálu je 20 minut.

2 Pojem syndrom Poruchy psychických funkcí jsou symptomy, které se obvykle nevyskytují samostatně, ale v kombinacích s různými symptomy tvoří tzv. syndromy.

3 Mezi poruchy psychických funkcí patří - poruchy paměti – mají tyto symptomy
Poruchy registrace (zapamatování). Poruchy retence (uchování v paměti). Poruchy výbavnosti: 1. hypomnézie, 2. amnézie (částečná, úplná, retrográdní), 3. paramnézie, 4. konfabulace, 5. hypermnézie.

4 Poruchy myšlení patří mezi poruchy psychických funkcí – mají tyto symptomy
Kvantitativní poruchy myšlení (poruchy tempa myšlení): bradypsychismus (zpomalené myšlení), tachypsychismus (myšlenkový trysk). Poruchy zaměřenosti: zabíhavé myšlení, ulpívavé (perzeverativní) myšlení.

5 Poruchy myšlení z pohledu kvalitativního hlediska mají podobu bludů II
Bludy dělíme do tří skupin: 1. makromanické, 2. mikromanické, 3. paranoidní.

6 vtíravé (obsedantní) myšlení, inkoherentní myšlení (nesouvislé),
Poruchy myšlení z pohledu kvalitativního hlediska popisujeme jako: vtíravé (obsedantní) myšlení, inkoherentní myšlení (nesouvislé), autistické (dereistické) myšlení, při magickém myšlení.

7 Poruchy řeči Poruchy řeči lze diferencovat na poruchy porozumění (receptivní složky) a poruchy sdělování (expresivní složky).

8 Příklady poruchy receptivní složky řeči :
Receptivní afázie – nemocný není schopen porozumět mluvenému projevu. Porucha je důsledkem postižení určitých oblastí mozkové kůry.

9 Poruchy expresivní složky řeči jsou dále rozlišovány na poruchy obsahové a formální stránky řeči -
k obsahovému narušení řeči patří: expresivní afázie, agramatismus, neologismy.

10 mutismus (klient nemluví), dysartrie (nesprávná artikulace mluvidel),
Poruchy formální stránky řeči zahrnují: mutismus (klient nemluví), dysartrie (nesprávná artikulace mluvidel), balbuties (koktavost), logorhea (překotná řeč).

11 Otázky Jak může člověku změnit život porucha řeči afázie?
Jak dělíme poruchy paměti ? Pro které profese je nezbytná dobrá paměť? Jak může ovlivnit člověku život , má-li kvalitativní poruchu myšlení?

12 Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová, Mgr. Radka Skorunková: Základy psychopatologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2009, Hradec Králové


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google