Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.15 Ročník2. ročník.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRH PRÁCE Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Ing. Veronika Dostálková MBA POTŘEBY – ZÁKLAD CELÉ EKONOMIKY Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Ing. Veronika Dostálková MBA SAMOSTATNÉ OPAKOVÁNÍ Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Ing. Veronika Dostálková MBA MAJETEK A ZÁVAZKY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1502_BURZA Téma: Pojem F. G._ Obchodování s cennými papíry Číslo.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchod, trh Základy hospodaření.
Ing. Veronika Dostálková MBA
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ing. Veronika Dostálková MBA
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Mezinárodní hotelnictví
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Tržní rovnováha a efektivnost
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomika Inflace 4. Ing. Miroslava Farmačková
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Odměňování zaměstnanců
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Měření makroekonomických agregátů
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ing. Veronika Dostálková MBA
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Ing. Veronika Dostálková MBA
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
2 JAK FUNGUJE TRH.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012

ANOTACE Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Podnik a podnikání je poskytnout žákům potřebné informace o pojmu ekonomie, podnik a podnikání. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Ekonomie na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na tržní mechanismus.

TRŽNÍ MECHANISMUS

Tržní mechanismus je založen na existenci 3 základních prvků: poptávky, nabídky a ceny. Trh Je to místo, kde se potkává nabídka s poptávkou. Dělení trhu  Trh výrobků a služeb  Trh výrobních faktorů  Trh finanční

Poptávka je množství zboží nebo služeb, které jsou kupující ochotni za určitou cenu koupit. Poptávková křivka: P – cena Q – množství D - poptávka

Nabídka je chápána jako množství zboží nebo služeb, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně. Nabídková křivka: P- cena Q – množství S - nabídka

Zákon nabídky:  S rostoucí cenou roste i nabídka zboží Zákon poptávky:  S rostoucí cenou klesá poptávka po zboží

Graf tržní rovnováhy: E a b

Je momentálním vyjádřením stavu tržních sil. Stav je časově omezen a mění se. Graf zachycuje stav k určitému datu. Zachycuje přebytek (a) nebo nedostatek (b) množství zboží, služeb, peněz, lidské práce na trhu.

Bod rovnováhy (E): Protíná se v něm nabídka s poptávkou. Dochází k uspokojení prodávajícího i kupujícího (oba jsou spokojeni). Tento stav je na trhu výjimečný, právě neustálá nespokojenost je hnacím prvkem rozvoje.

Je to právě ta cena za kterou se v daném okamžiku na trhu prodává a nakupuje. S<D: nabídka je menší než poptávka znamená to nedostatek zboží na trhu. Nabízející nejsou ochotni prodávat při nižší ceně.

S > D: nabídka je větší než poptávka znamená to přebytek zboží na trhu. Kupující nejsou ochotni zaplatit vyšší cenu za zboží. S = D: Trh je v rovnováze. Cena, za kterou se prodává, se nazývá ROVNOVÁŽNÁ CENA.

Substituční výrobek, nebo služba: Jde o vzájemně zaměnitelné výrobky nebo služby. Např. je-li drahé vstupné do kina, zákazník si počká na film na DVD. Komplementární výrobek (komplement): Jde o doplňkové zboží, bez kterého se základní výrobek neobejde (benzín + auto, DVD+ přehrávač).

Poptávka je tržní síla, která vyjadřuje ochotu kupujících koupit určité zboží nebo služby za určitou cenu. Nabídka vyjadřuje ochotu výrobců dodávat na daný trh určité zboží při určité ceně. Cena je základním faktorem ovlivňující poptávku a nabídku. Tržní cena je cena, za kterou se v daném okamžiku na trhu prodává a nakupuje.

 Popište podle nabídkové a poptávkové křivky konkrétní příklad vzájemného působení na těchto příkladech: růst ceny vajec, snižování zájmu o dovolenou v Egyptě, růst ceny nafty snižování ceny nemovitostí.

 Za jakých okolností bude docházet k poklesu poptávky po zboží?  Za jakých podmínek nebude výrobce ochoten zboží nabízet?  Vysvětlete pojmy komplement a substitut.

KLÍNSKÝ, Petr; MUNCH, Otto. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy Praha: Fortuna, 2006, ISBN BELLOVÁ, Jana; ZLÁMAL, Jaroslav; MENDL, Zdeněk. Ekonomie. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2011, ISBN microsoft.com