Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012
ANOTACE Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Podnik a podnikání je poskytnout žákům potřebné informace o pojmu ekonomie, podnik a podnikání. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Ekonomie na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na tržní mechanismus.
TRŽNÍ MECHANISMUS
Tržní mechanismus je založen na existenci 3 základních prvků: poptávky, nabídky a ceny. Trh Je to místo, kde se potkává nabídka s poptávkou. Dělení trhu Trh výrobků a služeb Trh výrobních faktorů Trh finanční
Poptávka je množství zboží nebo služeb, které jsou kupující ochotni za určitou cenu koupit. Poptávková křivka: P – cena Q – množství D - poptávka
Nabídka je chápána jako množství zboží nebo služeb, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně. Nabídková křivka: P- cena Q – množství S - nabídka
Zákon nabídky: S rostoucí cenou roste i nabídka zboží Zákon poptávky: S rostoucí cenou klesá poptávka po zboží
Graf tržní rovnováhy: E a b
Je momentálním vyjádřením stavu tržních sil. Stav je časově omezen a mění se. Graf zachycuje stav k určitému datu. Zachycuje přebytek (a) nebo nedostatek (b) množství zboží, služeb, peněz, lidské práce na trhu.
Bod rovnováhy (E): Protíná se v něm nabídka s poptávkou. Dochází k uspokojení prodávajícího i kupujícího (oba jsou spokojeni). Tento stav je na trhu výjimečný, právě neustálá nespokojenost je hnacím prvkem rozvoje.
Je to právě ta cena za kterou se v daném okamžiku na trhu prodává a nakupuje. S<D: nabídka je menší než poptávka znamená to nedostatek zboží na trhu. Nabízející nejsou ochotni prodávat při nižší ceně.
S > D: nabídka je větší než poptávka znamená to přebytek zboží na trhu. Kupující nejsou ochotni zaplatit vyšší cenu za zboží. S = D: Trh je v rovnováze. Cena, za kterou se prodává, se nazývá ROVNOVÁŽNÁ CENA.
Substituční výrobek, nebo služba: Jde o vzájemně zaměnitelné výrobky nebo služby. Např. je-li drahé vstupné do kina, zákazník si počká na film na DVD. Komplementární výrobek (komplement): Jde o doplňkové zboží, bez kterého se základní výrobek neobejde (benzín + auto, DVD+ přehrávač).
Poptávka je tržní síla, která vyjadřuje ochotu kupujících koupit určité zboží nebo služby za určitou cenu. Nabídka vyjadřuje ochotu výrobců dodávat na daný trh určité zboží při určité ceně. Cena je základním faktorem ovlivňující poptávku a nabídku. Tržní cena je cena, za kterou se v daném okamžiku na trhu prodává a nakupuje.
Popište podle nabídkové a poptávkové křivky konkrétní příklad vzájemného působení na těchto příkladech: růst ceny vajec, snižování zájmu o dovolenou v Egyptě, růst ceny nafty snižování ceny nemovitostí.
Za jakých okolností bude docházet k poklesu poptávky po zboží? Za jakých podmínek nebude výrobce ochoten zboží nabízet? Vysvětlete pojmy komplement a substitut.
KLÍNSKÝ, Petr; MUNCH, Otto. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy Praha: Fortuna, 2006, ISBN BELLOVÁ, Jana; ZLÁMAL, Jaroslav; MENDL, Zdeněk. Ekonomie. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2011, ISBN microsoft.com