Výchova čtenáře jako součást komunikační výchovy na základní škole Doc. PhDr. Vlasta Řeřichová, CSc. Mgr. Jana Sladová, Ph.D. Pedagogická fakulta UP Olomouc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA - ČNB je ústřední bankou České republiky.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3441 NázevZpráva a zpravodajství Téma hodinyZpráva a zpravodajství.
Výroba adventního věnce SEBEOBSLUHA. PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.2.
Název prezentace (DUMu)
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
DOBROTY… …NEJEN SLADKÉ.
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
EMPATIE - JAK SE MAMINKA CÍTÍ… CO BY SE STALO KDYBY…
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Proměny vody Alena Maurová.
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Školkáčci jedou na výlet
Co se ztratilo a co to způsobí ?
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Poměr v základním tvaru.
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Život v rybníce Jana Kučerová.
POVOLÁNÍ.
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
MAŠINKY - bludiště Prostorová orientace.
Antoine de Saint Exupèry
Vnímání, poznávací schopnosti
vnímání, pozornost, soustředěnost
Má země Česká republika.
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Jak správně zacházet s knihou
Hrajeme si na fotografa
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
LET MOUCHY vnímání, pozornost.
Malujeme vodovkami vnímání.
Orientujeme se v prostoru
Exotická zvířata se stejnou hláskou na začátku
Jak parkovat auta Radka Knotková.
Opička Gogo Jak jsme využitím projektové metody podněcovaly představivost dětí, rozvíjely jejich pohybové a manipulační dovednosti, asociativní myšlení,
Pohyb ve vesmíru Grafomotorika.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Poznatky ze života zvířat
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
ADAPTACE NA ŽIVOT VE ŠKOLE
Rozlišování obrazných znaků a symbolů, grafické vyjadřování
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
Poměr v základním tvaru.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
Odkrývání obrázků – poznej místa
Barevné korálky vnímání.
Vztah k životnímu prostředí
Řady puntíků a čísel.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Transkript prezentace:

Výchova čtenáře jako součást komunikační výchovy na základní škole Doc. PhDr. Vlasta Řeřichová, CSc. Mgr. Jana Sladová, Ph.D. Pedagogická fakulta UP Olomouc

„V Komunikační a slohové výchově se žáci učí vnímat a chápat různá jazyková sdělení, číst s porozuměním, kultivovaně psát, mluvit a rozhodovat se na základě přečteného nebo slyšeného textu různého typu vztahujícího se k nejrůznějším situacím, analyzovat jej a kriticky posoudit jeho obsah.“ (RVP ZV, 2005, s. 20)

I. Zas mě to táhne o kus dál... Cíle: rozvoj kompetence komunikativní, kompetence k učení, kompetence občanské, rozvoj čtení zážitkového, čtení věcného, čtení studijního a čtení kritického, individuální prožívání slovesného uměleckého díla, představení cestopisu jako specifického žánru literatury faktu, v němž se v různé míře uplatňují prvky literatury umělecké,

rozpoznávání základních znaků individuálního stylu autora, rozvoj kritického myšlení, rozvíjení zájmu o minulost i současnost vlastního národa i jiných kulturních společenství, vytváření schopnosti využívat rozmanité zdroje informací, porozumění souvislostem mezi činnostmi lidí a stavem přírodního a životního prostředí, globálním ekologickým a enviromentálním problémům lidstva.

Výstupem projektu Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV na základních školách a víceletých gymnáziích proto budou mimo jiné pracovní listy s názvy Kdo jsem, Stopami času, Za hranicemi slov, Ve světě objevů a vynálezů, Příběhy slavných, Čtu, čteš, čteme, My a oni, oni a my, Svět je báječné místo k narození, Zas mě to táhne o kus dál… a Humor není smáti se, ale lépe věděti, které budou reflektovat uvedené aspekty komunikační výchovy.

Jaký byl podle vás základní záměr autorů knihy? Jaké jazykové prostředky a prvky vizuálně obrazného vyjádření autoři použili? Všimněte si originálního spojování slova a obrazu a také užití barvy tisku. Jak Z. Mahler komentuje působení reklamy a reklamní vysílání v americké televizi? Vysvětlete, proč byla kniha, která vznikla v roce 1964, uvedena na knižní trh až v roce Napište vypravování o svých zážitcích z cestování. Doplňte ho vlastními ilustracemi nebo fotografiemi.

II. Čtu, čteš, čteme Cíle: rozvoj kompetence komunikativní, kompetence občanské, kompetence k učení, rozvoj dovednosti využívat jako informační zdroje různorodé texty, rozvoj čtení praktického, čtení věcného a čtení kritického,

PŘÍBALOVÁ INFORMACE - INFORMACE PRO UŽIVATELE (zkráceno) 500 tablety Paracetamolum 1. CO JE PŘÍPRAVEK 500 A K ČEMU SE POUŽÍVÁ 2. ČEMU MUSÍTE VĚNOVAT POZORNOST, NEŽ ZAČNETE PŘÍPRAVEK 500 UŽIVAT 3. JAK SE PŘÍPRAVEK 500 UŽÍVÁ 4. MOŽNÉ NEŽÁDOUCÍ ÚČINKY 5. JAK PŘÍPRAVEK 500 UCHOVÁVAT 6. DALŠÍ INFORMACE

1) Při jakých zdravotních problémech je vhodné podávání tablet 500 ? 2) Kolik tablet přípravku 500 může maximálně dostat v průběhu jednoho dne 14letý mladistvý? 3) Máš teplotu a doma v lékárničce najdeš balení tablet 500, na kterém je uvedena doba použitelnosti Můžeš si tabletu vzít? 4) V jaké formě je možné podávat Paralen dětem do 3 let?

III. Svět je báječné místo k narození… Cíle: rozvoj kompetence komunikativní, kompetence k řešení problémů, kompetence sociální a personální, kompetence občanské individuální prožívání slovesného uměleckého díla, rozvoj čtení prožitkového a čtení věcného, rozvoj kritického myšlení, chápání komunikačního záměru mluvčího,

prohlubování schopnosti využívat rozmanité zdroje informací, rozvoj porozumění souvislostem mezi činnostmi lidí a stavem přírodního a životního prostředí, rozvoj chápání globálních ekologických a enviromentálních problémů lidstva včetně problémů konzumní společnosti.

Malý princ Antoine de Saint-Exupéry Ve svém pohádkovém příběhu Malý princ se autor zamýšlí nad základními otázkami lidské existence. Které z jeho myšlenek považujete za nejdůležitější? Souhlasíte s autorovým tvrzení, že „řeč je pramenem nedorozumění“? Uveďte konkrétní příklady ze současného života. Vysvětlete autorovu myšlenku, že „správně vidíme jen srdcem“. Myslíte si, že i dnes platí Exupéryho věta „Stáváš se navždy zodpovědným za to, cos k sobě připoutal“? Diskutujte o svém názoru s ostatními.

Co je podle vás skutečné přátelství? (pro řešení úkolu využijte metodu brainstormingu, vytvořte myšlenkovou mapu.) Příběh o malém princi vyšel nedávno také jako komiks. Porovnejte obě verze a do následující tabulky zapište, co považujete za pozitiva, případně za negativa komiksové verze. Diskutujte o svém hodnocení s ostatními. Porovnejte své hodnocení s názorem uveřejněným v Mladé frontě Dnes 3. června Rozhodněte, zda se jedná o recenzi, nebo o reklamní text. Své tvrzení zdůvodněte.

Ekologická pedagogika Alžběta Peutelschmiedová V autorčině fejetonu najdete několik typických znaků tohoto žánru. Vyhledejte je a zapište pomocí metody pětilístku. Pro připomenutí charakteristických rysů fejetonu můžete využít informací z internetu nebo některé z literárněteoretických příruček, např. Labyrintu literatury D. Karpatského (Praha: Albatros, 2008). Jakému aktuálnímu tématu se tento fejeton věnuje ?

Prověřte si (nebo doplňte) své znalosti z literární historie a dopište chybějící údaje do následujícího přehledu: Fejetony K. Čapka vyšly v knize/knihách…….. Fejetony R. Křesťana vyšly v knize/knihách…. Fejetony J. Skácela vyšly v knize/knihách…… Prohlédněte si některé z českých deníků nebo časopisů a uveďte názvy těch, ve kterých jste našli fejetony. Poznamenejte si jména jejich autorů.

Napište fejeton - jeho tématem můžou být aktuální problémy společenské, kulturní, politické a další. Vyberte společně nejlepší práce a publikujte je ve školním časopise, v denním tisku, nebo je zašlete do některé z literárních soutěží. Jejich přehled najdete na internetu.