Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_32_INOVACE_0306_základní VČ Téma: Základní skladební dvojice Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum vytvoření: Datum ověření:
Anotace Tematický okruh: český jazyk – skladba – základní skladební dvojice Ročník: 6. – 9. Materiál slouží k výkladu, opakování a procvičení daného tématu, je doplněn úkoly určenými ke samostatné i skupinové práci. Využívá animací, které ukazují správné řešení. Motivuje a aktivizuje žáky.
Základní skladební dvojice Přísudek – základní větný člen, vyjadřuje činnost nebo stav podmětu Př.: Hlasatel čte zprávy. (Co dělá hlasatel? Čte.) Podmět – základní větný člen, vyjadřuje původce či nositele činnosti Př.: Zkušený pilot řídí letadlo v mlze. (Kdo řídí letadlo? Pilot.) Shoda přísudku a podmětu Přísudek – základní větný člen, vyjadřuje činnost nebo stav podmětu Př.: Hlasatel čte zprávy. (Co dělá hlasatel? Čte.) Podmět – základní větný člen, vyjadřuje původce či nositele činnosti Př.: Zkušený pilot řídí letadlo v mlze. (Kdo řídí letadlo? Pilot.) Shoda přísudku a podmětu
Spojte přísudky s podměty nikdovyjí vlcise nasytil dítějsou voňavé hladovýse nesmál růžese stala učitelkou Martinaplakalo
Shoda přísudku v minulém čase s podmětem v množném čísle Podmět rodu mužského životného Kluci hráli na hřišti fotbal. Podmět rodu mužského neživotného Stromy se ve větru ohýbaly. Podmět rodu ženského Holky se nám smály. Podmět rodu středního Koťata se vyhřívala na slunci. -i -y -a
Doplňte koncovky přísudků Okna zůstal__ otevřen__ dokořán. Na ulici se rozštěkal__ psi. Třešně se krásně červenal__. Konečně jsme dorazil__ do cíle. Děti pozoroval__ lvy, kteří se líně procházel__ za silným sklem výběhu. Oči nás v silném větru pálil__.
Shoda přísudku s několikanásobným podmětem Jeden z podmětů je rodu mužského životného - píšeme –i Př.: Martina a její bratr se pohádali. Kateřina s Otakarem se také pohádali. Bořek s Natálií se tím bavili. Ale také: Kateřina s Otakarem se také pohádala. Bořek s Natálií se tím dobře bavil.
Shoda přísudku s několikanásobným podmětem Ani jeden podmět není rodu mužského životného, pak píšeme: -y Podmět rodu mužského neživotného nebo rodu ženského -y -y Podmět rodu středního v jednotném čísle -y -a Všechny podměty rodu středního v množném čísle -a
Několikanásobný podmět rodu mužského neživotného, či rodu ženského Automobily i autobusy stály na parkovišti. Třešně i višně dozrávaly. Dříve se používaly k sečení srpy a kosy. Kotě i kočky se vyhřívaly na slunci. Auto i motorka stály v garáži.
Několikanásobný podmět rodu středního v jednotném čísle Polsko a Česko uzavřely smlouvu o spolupráci. Zrcadlo i všechna okna se leskly. Housata, káčata, dokonce i štěně se cachtaly v kaluži.
Několikanásobný podmět pouze rodu středního v množném čísle Kola i auta stála před domem. Zrcadla a okna se leskla. Hříbata a telata se pásla v ohradě.
Doplňte koncovky přísudků Komáři a mouchy nás obtěžoval___. Švihadla a míče byl___ uložen___ v kabinetu. Iveta s Martinem šl___ do kina. Pole a lesy byl___ pokryt___ sněhem. Husa s housaty se kolébal___ k blízkému rybníčku. Festivalu se účastnil___ také orchestry se svými dirigenty. Štěně a kotě se honil___ po dvoře. Kola i zavazadla byl__ uložen__ v úschovně.
ZDROJE STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Přehledná mluvnice češtiny pro základní školy. Praha: Fortuna, 1992, ISBN TOPIL, Zdeněk; BIČÍKOVÁ, Vladimíra. Český jazyk s Tobiášem. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1996, ISBN