Michael MIKULÍK Sekce hospodářské soutěže Svatomartinská konference 2015 NARUŠENÍ HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE ORGÁNY VEŘEJNÉ SPRÁVY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Pracovní právo. Pohovor
Page  1 YOUR LOGO STÁTNÍ Aktuálně k novele zákona o účetnictví v souvislosti s rekodifikací soukromého práva Odbor účetnictví a audit Ministerstvo financí.
Nový občanský zákoník - co přinese NNO JUDr. Hynek Pečinka XIV. krajský sněm Unie nestátních neziskových organizací Olomouckého kraje Olomouc /
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Pravomoci orgánů obcí dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Mezinárodní obchodní zastoupení Právní forma pro zprostředkování odbytu jak v mezinárod., tak vnitrost. obchním styku Nepřímý obchod = do procesu kontraktace.
WORKSHOP „Prioritizace“ a pravidlo „De Minimis“ Kamil Nejezchleb Svatomartinská konference
Kontinuita akreditačního procesu: přechod od stávajícího k novému systému JIŘÍ SMRČKA TAJEMNÍK AKREDITAČNÍ KOMISE.
P RÁVNÍ POSTAVENÍ EU JAKO NÁSTUPCE ES PREZENTACE
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
05/10/2010 Mnichovo Hradiště Mgr. Jaroslav Gramel Veřejné zakázky spolufinancované z ROP Střední Čechy Jak předejít chybám?
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Správní trestání. Tzv. správní trestání (správněprávní odpovědnost) - správní trestání v případech přestupků, - správní trestání v případech tzv. jiných.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Zahájení a průběh správního řízení
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Pojem přeměna obchodní společnosti
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Výrobní faktory v organizaci
Historické milníky EU Monika Matysová.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Řádné opravné prostředky
Organizace veřejné správy blok č. 1
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Obecné výklady o důkazech
Zpráva o uplatňování územního plánu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zvláštní odborná způsobilost
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
VYHODNOCENÍ přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Řádné opravné prostředky
Horizontální opatření ke zlepšení podnikatelského prostředí v ČR
Konkrétní návrh ochránce práv dítěte
EVROPSKÁ UNIE.
Školení obcí Olomouckého kraje
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
BEP302Zk Veřejná správa v ČR a v Evropě Správní právo – pojem, zařazení, úloha, předmět, systém, prameny. Ústavní základy a právní regulace veřejné správy.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Michael MIKULÍK Sekce hospodářské soutěže Svatomartinská konference 2015 NARUŠENÍ HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE ORGÁNY VEŘEJNÉ SPRÁVY

zákon 63/1991 Sb.  § 2 odst. 1 písm. b), § 18 Orgány státní správy a orgány obcí nesmějí vlastními opatřeními, zjevnou podporou nebo jinými způsoby omezit nebo vyloučit hospodářskou soutěž.  Nedostatek pravomoci zahájit s orgánem správní řízení, konstatovat narušení hospodářské soutěže a uložit pokutu  Možnost upozornit na závadný stav, požadovat nápravu, předložit věc vládě  Zákon č. 143/2001 Sb. dozorovou kompetenci nad orgány veřejné správy nepřevzal Z důvodové zprávy: „…takováto pravomoc Úřadu vůči jiným orgánům veřejné správy by přesahovala rámec zákona“.

zákon č. 360/2012 Sb.  § 1 odst. 1 písm. d) + § 19a ZOHS Orgány státní správy při výkonu státní správy, orgány územní samosprávy při výkonu samosprávy a při přeneseném výkonu státní správy a orgány zájmové samosprávy při přeneseném výkonu státní správy nesmí podporou zvýhodňující určitého soutěžitele nebo jiným způsobem narušit hospodářskou soutěž.  Široká paleta subjektů podílejících se přímo nebo nepřímo na výkonu veřejné správy → nežádoucí přesahy kompetencí?  Správní úřady  Sektoroví regulátoři (ČTÚ, ERÚ)  Obce a kraje

zákon č. 360/2012 Sb.  Uplatňování veřejné moci (x činnost soutěžitele)  Individuální správní akty → instanční přezkum a přezkum ve správním soudnictví  Normotvorná činnost → sistace předpisu, zrušení OVS nebo ÚS  Aktivní participace na porušení soutěžích pravidel ve spolupráci se soutěžiteli (v případech bid-riggingu) ?  Vyšetřovací oprávnění ÚOHS ? Vynutitelnost splnění informační povinnosti ? Možnost provádět místní šetření ? Nápravná opatření, závazky, narovnání  Pokuta do výše Kč

novela §19a  Přesnější vymezení skutkové podstaty  Zúžení kompetencí ÚOHS  Objektivně ospravedlnitelné důvody  Výslovné zakotvení vyšetřovacích oprávnění ÚOHS  Možnost uložit nápravná opatření  Institut narovnání i pro orgány veřejné správy

trocha statistiky 2014/2015 Počet obdržených podnětů Namítaná nezákonná praktika

právní úprava v EU  Členské státy EU (včetně orgánu veřejné správy) mohou svou činností porušit: 1) čl. 101/102 SFEU ve spojení s čl. 4 (3) SEU (princip loajality) → porušení čl. 101 soutěžiteli + státní opatření  Inno v Atab (C-13/77) → DOKTRÍNA INNO → Členský stát může narušit čl. 101 SFEU ve spojení s čl. 4 (3) SEU pokud přijme nebo udržuje v účinnosti legislativu, která zbavuje soutěžní pravidla jejich účinku  Van Eycke v ASPA (C-267/86) → SYNTÉZA ROZHODOVACÍ PRAXE ESD – členský stát porušuje […] pokud požaduje nebo usnadní uzavření dohody, […] nebo vynucuje její účinek, […] zbavuje svou vlastní legislativu oficiálního charakteru tím, že deleguje soukromému subjektu odpovědnost za rozhodování ovlivňující ekonomickou sféru.  BNIC v Yves Aubert (C-136/86) → Ministerské nařízení schvalující závazné kvóty pro pěstitele vína zavedené asociací pěstitelů a obchodníků s vínem, kdy porušení kvót se postihuje pokutou  Ahmed Saeed (C-66/86) → Souhlas leteckých úřadů s tarify dosaženými zakázanou dohodou leteckých společností

právní úprava v EU 2) čl. 102 ve spojení s čl. 106 (1) SFEU  Veřejný nebo privilegovaný (zvláštní/výlučná práva) podnik který je v dominantním postavení  Opatření státu skutečně vede nebo má potenciál vést soutěžitele k tomu, aby zneužil svého postavení nebo způsobuje účinek podobný zneužívající praktice, není potřeba, aby ze strany soutěžitele ke zneužití skutečně došlo (DEI, C- 553/12) → pouhá nerovnost příležitostí v důsledku aktu státu je narušením hospodářské soutěže  Obrácení důkazního břemene (Corbeau, C-320/91) presumpce nezákonnosti exkluzivních práv vs objektivní ospravedlnění, obecný hospodářský význam 106 (2)  Diskrece Komise nezabývat se porušením čl. 106 (1), 102 → nepodléhá soudnímu přezkumu (max. mobil, C-141/02) → pokles počtu rozhodnutí Komise → přímý účinek článků → možnost žaloby proti státu před národními soudy (Brasserie, Factortame, C-46/93, C-48/93)

Děkuji Vám za pozornost … Michael MIKULÍK