Michael MIKULÍK Sekce hospodářské soutěže Svatomartinská konference 2015 NARUŠENÍ HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE ORGÁNY VEŘEJNÉ SPRÁVY
zákon 63/1991 Sb. § 2 odst. 1 písm. b), § 18 Orgány státní správy a orgány obcí nesmějí vlastními opatřeními, zjevnou podporou nebo jinými způsoby omezit nebo vyloučit hospodářskou soutěž. Nedostatek pravomoci zahájit s orgánem správní řízení, konstatovat narušení hospodářské soutěže a uložit pokutu Možnost upozornit na závadný stav, požadovat nápravu, předložit věc vládě Zákon č. 143/2001 Sb. dozorovou kompetenci nad orgány veřejné správy nepřevzal Z důvodové zprávy: „…takováto pravomoc Úřadu vůči jiným orgánům veřejné správy by přesahovala rámec zákona“.
zákon č. 360/2012 Sb. § 1 odst. 1 písm. d) + § 19a ZOHS Orgány státní správy při výkonu státní správy, orgány územní samosprávy při výkonu samosprávy a při přeneseném výkonu státní správy a orgány zájmové samosprávy při přeneseném výkonu státní správy nesmí podporou zvýhodňující určitého soutěžitele nebo jiným způsobem narušit hospodářskou soutěž. Široká paleta subjektů podílejících se přímo nebo nepřímo na výkonu veřejné správy → nežádoucí přesahy kompetencí? Správní úřady Sektoroví regulátoři (ČTÚ, ERÚ) Obce a kraje
zákon č. 360/2012 Sb. Uplatňování veřejné moci (x činnost soutěžitele) Individuální správní akty → instanční přezkum a přezkum ve správním soudnictví Normotvorná činnost → sistace předpisu, zrušení OVS nebo ÚS Aktivní participace na porušení soutěžích pravidel ve spolupráci se soutěžiteli (v případech bid-riggingu) ? Vyšetřovací oprávnění ÚOHS ? Vynutitelnost splnění informační povinnosti ? Možnost provádět místní šetření ? Nápravná opatření, závazky, narovnání Pokuta do výše Kč
novela §19a Přesnější vymezení skutkové podstaty Zúžení kompetencí ÚOHS Objektivně ospravedlnitelné důvody Výslovné zakotvení vyšetřovacích oprávnění ÚOHS Možnost uložit nápravná opatření Institut narovnání i pro orgány veřejné správy
trocha statistiky 2014/2015 Počet obdržených podnětů Namítaná nezákonná praktika
právní úprava v EU Členské státy EU (včetně orgánu veřejné správy) mohou svou činností porušit: 1) čl. 101/102 SFEU ve spojení s čl. 4 (3) SEU (princip loajality) → porušení čl. 101 soutěžiteli + státní opatření Inno v Atab (C-13/77) → DOKTRÍNA INNO → Členský stát může narušit čl. 101 SFEU ve spojení s čl. 4 (3) SEU pokud přijme nebo udržuje v účinnosti legislativu, která zbavuje soutěžní pravidla jejich účinku Van Eycke v ASPA (C-267/86) → SYNTÉZA ROZHODOVACÍ PRAXE ESD – členský stát porušuje […] pokud požaduje nebo usnadní uzavření dohody, […] nebo vynucuje její účinek, […] zbavuje svou vlastní legislativu oficiálního charakteru tím, že deleguje soukromému subjektu odpovědnost za rozhodování ovlivňující ekonomickou sféru. BNIC v Yves Aubert (C-136/86) → Ministerské nařízení schvalující závazné kvóty pro pěstitele vína zavedené asociací pěstitelů a obchodníků s vínem, kdy porušení kvót se postihuje pokutou Ahmed Saeed (C-66/86) → Souhlas leteckých úřadů s tarify dosaženými zakázanou dohodou leteckých společností
právní úprava v EU 2) čl. 102 ve spojení s čl. 106 (1) SFEU Veřejný nebo privilegovaný (zvláštní/výlučná práva) podnik který je v dominantním postavení Opatření státu skutečně vede nebo má potenciál vést soutěžitele k tomu, aby zneužil svého postavení nebo způsobuje účinek podobný zneužívající praktice, není potřeba, aby ze strany soutěžitele ke zneužití skutečně došlo (DEI, C- 553/12) → pouhá nerovnost příležitostí v důsledku aktu státu je narušením hospodářské soutěže Obrácení důkazního břemene (Corbeau, C-320/91) presumpce nezákonnosti exkluzivních práv vs objektivní ospravedlnění, obecný hospodářský význam 106 (2) Diskrece Komise nezabývat se porušením čl. 106 (1), 102 → nepodléhá soudnímu přezkumu (max. mobil, C-141/02) → pokles počtu rozhodnutí Komise → přímý účinek článků → možnost žaloby proti státu před národními soudy (Brasserie, Factortame, C-46/93, C-48/93)
Děkuji Vám za pozornost … Michael MIKULÍK