Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru Tesař RočníkIII. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku: říjen 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR
Anotace Cílem vyučovacího předmětu ČESKÝ JAZYK je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyk jako prostředek k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací. Cílem této prezentace je seznámit žáky se stavbou českých výpovědí, vést je k tomu, aby se zamýšleli nad jejich formální a významovou stránkou, aby pochopili jejich strukturu, osvojili si větná schémata, syntagmatická pravidla i zákonitosti výstavby textu a naučili se získané znalosti užívat ve své komunikaci. Tématem této prezentace jsou nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty.
Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty
Anakolut Vybočení z větné konstrukce Uprostřed věty se změní započaté větné schéma: Náš Karel, když se učil, všechno mu vadilo. Našemu Karlovi, když se učil, všechno vadilo.
Zeugma Spřežení vazeb Celá rodina obdivovala a fandila Spartě. Spartu Spartě Celá rodina obdivovala Spartu a fandila jí.
Kontaminace Směšování vazeb Kříží se různé konstrukce stejného, podobného nebo protikladného významu: Proti nedostatkům v chování lidí je třeba čelit výchovou. Nedostatkům je třeba čelit výchovou. Proti nedostatkům je třeba bojovat výchovou.
Atrakce Skladebná spodoba Vzniká nenáležitým přizpůsobením tvarů sousedních členů: Není dobré člověku být samotnému. Není dobré člověku být samotný.
Apoziopeze Nedokončení věty Mluvčí neví, jak větu dokončit, anebo byl někým nebo něčím přerušen. O nedostatek se nejedná, pokud mluvčí větu dokončit nechce (odmlčí se): Jdi pryč, nebo tě… Copak nevíš, co já tady všechno - ?
Kontrolní otázky Odstraňte nedostatky ve stavbě vět: Rodiče mu pořád něco vytýkali a napomínali. Domácí nejvíce chválili a spoléhali na brankáře. Projevujeme vážný zájem a porozumění pro mladé lidi. V praxi je třeba vyhýbat se a předcházet úrazy.
Řešení Rodiče mu pořád něco vytýkali a napomínali ho. Domácí nejvíce chválili brankáře a spoléhali se na něho. Projevujeme vážný zájem o mladé lidi a porozumění pro ně. V praxi je třeba vyhýbat se úrazům a předcházet je/jim.
Seznam zdrojů ČECHOVÁ, Marie. Český jazyk pro 3. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007, 208 s. ISBN