Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
ELEKTRONIKA Usměrňovače – filtrace napětí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Snímače teploty, tlaku a výfukových plynů Tematická oblast:Zapalování Ročník:2.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Komolá tělesa Tematická oblast: Povrchy a objemy těles Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Plně elektronické zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Martin Bártek Název prezentace (DUMu): 5. Stříhání plechů, rovnání a ohýbání, pájení (krabička) Název sady: Tematické.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Diagnostika řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 19 NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí souřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Název prezentace (DUMu): Modifikace stonku
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název prezentace (DUMu)
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II.
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Název prezentace (DUMu): Regulace klepání motoru
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
Inf Počítač a lidé s handicapem
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
Strojní zařízení – Zhutňování
19. Kreslení závitových spojů Technická dokumentace pro 1. ročník
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Květ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Název prezentace (DUMu):
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Název prezentace (DUMu): Logaritmické rovnice
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Inf Princip fungování elektronické pošty
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Technické prostředky v požární ochraně
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Název prezentace (DUMu): Mocninná funkce – řešené příklady
5. Test-vývoj, význam, rozdělení střelných zbraní
Název prezentace (DUMu): Dynamo – zapojení
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Parametrická rovnice přímky
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_7C_14 TÉMA: Vlastivěda4
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
17. Tolerance a drsnost na výkrese
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Transkript prezentace:

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru Tesař RočníkIII. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku: říjen 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR

Anotace Cílem vyučovacího předmětu ČESKÝ JAZYK je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyk jako prostředek k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací. Cílem této prezentace je seznámit žáky se stavbou českých výpovědí, vést je k tomu, aby se zamýšleli nad jejich formální a významovou stránkou, aby pochopili jejich strukturu, osvojili si větná schémata, syntagmatická pravidla i zákonitosti výstavby textu a naučili se získané znalosti užívat ve své komunikaci. Tématem této prezentace jsou nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty.

Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty

Anakolut Vybočení z větné konstrukce Uprostřed věty se změní započaté větné schéma: Náš Karel, když se učil, všechno mu vadilo. Našemu Karlovi, když se učil, všechno vadilo.

Zeugma Spřežení vazeb Celá rodina obdivovala a fandila Spartě. Spartu Spartě Celá rodina obdivovala Spartu a fandila jí.

Kontaminace Směšování vazeb Kříží se různé konstrukce stejného, podobného nebo protikladného významu: Proti nedostatkům v chování lidí je třeba čelit výchovou. Nedostatkům je třeba čelit výchovou. Proti nedostatkům je třeba bojovat výchovou.

Atrakce Skladebná spodoba Vzniká nenáležitým přizpůsobením tvarů sousedních členů: Není dobré člověku být samotnému. Není dobré člověku být samotný.

Apoziopeze Nedokončení věty Mluvčí neví, jak větu dokončit, anebo byl někým nebo něčím přerušen. O nedostatek se nejedná, pokud mluvčí větu dokončit nechce (odmlčí se): Jdi pryč, nebo tě… Copak nevíš, co já tady všechno - ?

Kontrolní otázky Odstraňte nedostatky ve stavbě vět: Rodiče mu pořád něco vytýkali a napomínali. Domácí nejvíce chválili a spoléhali na brankáře. Projevujeme vážný zájem a porozumění pro mladé lidi. V praxi je třeba vyhýbat se a předcházet úrazy.

Řešení Rodiče mu pořád něco vytýkali a napomínali ho. Domácí nejvíce chválili brankáře a spoléhali se na něho. Projevujeme vážný zájem o mladé lidi a porozumění pro ně. V praxi je třeba vyhýbat se úrazům a předcházet je/jim.

Seznam zdrojů ČECHOVÁ, Marie. Český jazyk pro 3. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2007, 208 s. ISBN