Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M-1-010
1) zopakuj si pravidla pro i / y v přísudku: ● r. m. živ. v mn. č.- li ● r. m. neživ. v mn. č.- ly ● r. žen. v mn. č.- ly ● r. stř. v mn. č. - la ● nevyjádřený podmět - li
Pozor! ● V čem je rozdíl? ● Uzenáči byl__ na skladě. ● Uzenáče byl__ na skladě. * ● v životnosti podmětu
Pozor! Co se píše, je-li podmětem: rodiče, lidičky, koně? ● Rodiče jel__ na dovolenou. ● Čtyři koně táhl__ kočár. ● Kam jste šl___, lidičky? * ● vždy -li
Pozor! Co se píše, je-li podmětem: děti? ● Děti utekl__. ● Děti běhal__ bos__. * ● vždy -ly
2) podměty různého rodu ● je-li mezi jmény v podmětu jméno r. m. živ.: ● a) všechna jména v podmětu v jednotném čísle: ● Matka a otec byl__ v divadle. * ● píšeme jen -li
2) podměty různého rodu ● b) některé nebo všechna jména v čísle množném: ● Po – Přís : ● Závodníci a jejich stroje obstál__. * ● píšeme jen -li
2) podměty různého rodu ● b) některé nebo všechna jména v čísle množném: ● Přís - Po: ● Soutěžil___ sbory i sólisté. * ● píšeme -ly i -li, obvykle shoda s nejbližším jménem
c) není-li v podmětu jméno rodu mužského životného ● ca) jména v čísle jednotném ● Hřeben, žínka a mýdlo ležel__ na stole. * ● píšeme -ly
c) není-li v podmětu jméno rodu mužského životného ● cb) jména v čísle množném ● Po - Přís: ● Krávy i telata byl___ očkovány. * ● píšeme -ly
c) není-li v podmětu jméno rodu mužského životného ● cc) jména v čísle množném ● Přís - Po: ● Byl___ očkován__ telata a krávy. * ● píšeme -ly i -la, obvykle shoda s nejbližším jménem
Pozor! ● několik jmen r. stř. a jedno z nich v čísle jednotném: ● Česko a Finsko podepsal__ smlouvu. * ● píšeme – ly !
Pozor! ● všechna jména stř. rodu ● Vědra i košťata byl__ uklizen__. * ● píšeme – la !
3) shoda podle smyslu: ● podmět vyjadřuje množství + podst. jméno ve 2. pádě: ● Davy lidí čekaly, aby viděl__ slavnou zpěvačku. * ● píšeme – ly i -li !
Cvičení 1 - doplň i / y / a: ● Chlapci hrál__ kopanou. Letadla dopravoval__ zboží. Nad stolem visel__ dva obrazy. Ledoborci vyplul__ už v noci. Dni uběhl__ jak voda. Děti si postavil__ sněhuláka. Auta jezdil__ velmi rychle.
Cvičení 2 - doplň i / y / a: ● Skupiny turistů se procházel__ po městě a obdivoval__ památky. Na louce se pásl__ ovce a berani. Petr a Věra se seznámil__ v tanečních. Tu povídku četl__ dívky i chlapci. Koťata a kuře zůstal__ na dvoře.
Cvičení 3 - doplň i / y / a: ● Nad jezerem kroužil__ vlaštovky a racci. Závodu se zúčastnil__ všechny žákyně i někteří žáci. Všechny květy i poupata uvadl__. Byl__vyznamenán__ scénárista a režisérka. Několik diváků vstalo, aby lépe viděl__.
Cvičení 1 - řešení: ● Chlapci hráli kopanou. Letadla dopravovala zboží. Nad stolem visely dva obrazy. Ledoborci vypluli už v noci. Dni uběhli jak voda. Děti si postavily sněhuláka. Auta jezdila velmi rychle.
Cvičení 2 - řešení: ● Skupiny turistů se procházely po městě a obdivovaly / i památky. Na louce se pásli / y ovce a berani. Petr a Věra se seznámili v tanečních. Tu povídku četli / y dívky i chlapci. Koťata a kuře zůstaly na dvoře.
Cvičení 3 - řešení: ● Nad jezerem kroužily / i vlaštovky a racci. Závodu se zúčastnily / i všechny žákyně i někteří žáci. Všechny květy i poupata uvadly. Byli vyznamenáni scénárista a režisérka. Několik diváků vstalo, aby lépe vidělo / i.
Zdroje: ● Pravidla českého pravopisu ● Grepl, M. - Karlík, P.: Cvičení z českého jazyka – větná skladba, Brno 1995
Odkazy k obrázkům: ● ● ● ● ● ● ●
Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský Brod OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M-1-010