Mgr. Olga Rosenkranzová, Ph.D., Kancelář veřejného ochránce práv 9. 9. 2013 Ochrana před diskriminací a přestupkové řízení z pohledu činnosti veřejného.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Právní regulace pojišťovnictví POJIŠŤOVNICKÉPRÁVO JUDr. Petr Mrkývka, Ph.D (upravila JUDr. Dana Šramková, Ph.D.)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Zákon o sociálním podnikání
Správa sociálního zabezpečení
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
31 Základní typy zdravotnických systémů
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Občanské soudní řízení I.
Zákon o sociálním podnikání
Pobyt dítěte v zařízení - vybrané možnosti a limity orgánu sociálně-právní ochrany dětí z pohledu veřejného ochránce práv konference „Rodina ohrožená.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Právo sociálního zabezpečení
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Správa sociálního zabezpečení
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Správa sociálního zabezpečení
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Základy práva I Program: I. Pojem ústavního práva
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Od nediskriminace k rovným příležitostem
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2017
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rodinné právo – vybrané otázky
Občanské soudní řízení I.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Občanské soudní řízení I.
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Další subjekty působící v oblasti zaměstnanosti
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Podpora rovnosti osob LGBTI v Evropské unii
Litigace diskriminačních případů
Transkript prezentace:

Mgr. Olga Rosenkranzová, Ph.D., Kancelář veřejného ochránce práv Ochrana před diskriminací a přestupkové řízení z pohledu činnosti veřejného ochránce práv

2 Ochránce = equality body

3

4 Ochránce equality body - pomáhá, informuje, vysvětluje, doporučuje, zprostředkovává další pomoc nevládní organizace nebo AK Ochránce dozorující - Prošetřuje postupy správních orgánů Správní orgán je společně s ochráncem „pomáhajícím“ oběti. – ochránce podněcuje správnímu řízení (kontrolní a „sankční“ – nejčastěji OIP, ČŠI, ČOI) Správní orgán je šetřeným subjektem Podle kritéria ADZ, případně dalších antidiskriminačních pravidel (př. LZPS, EÚLP, nařízení EU). Podle kritéria: soulad s právními předpisy a principy dobré správy – rovnost v řízení

5

6 Diskriminace - důvody  ADZ § 2 odst. 3 – Přímou diskriminací se rozumí jednání, včetně opomenutí, kdy se s jednou fyzickou osobou zachází méně příznivě, než se zachází nebo zacházelo nebo by se zacházelo s jinou fyzickou osobou ve srovnatelné situaci, a to z důvodu rasy, etnického původu (Romové), národnosti, pohlaví (rodičovství, pohlavní identifikace), sexuální orientace, věku, zdravotního postižení (speciální definice v § 5 odst. 6 ADZ – i duševní nebo jiné chronické nemoci, jež trvají déle jak rok – např. diabetes mellitus, AIDS, epilepsie), náboženského vyznání, víry či světového názoru (vegetariánství, ekologická hnutí, scientologové, teosofické a jiné esoterní směry).  Důvod může být i zdánlivý. Kombinace důvodů je vícenásobná diskriminace.  Mimo uvedené důvody nejde o diskriminaci dle ADZ (ale může jít o diskriminaci dle LZPS nebo EÚLP nebo dle práva EU).  Jiné důvody diskriminace nikoliv dle ADZ: státní příslušnost (často kritérium či podmínka trvalého pobytu – vylučuje jiné občany a většinou není v souladu s právem EU), politické smýšlení, majetkový a sociální status (PZ), barva pleti (PZ), jazyk (PZ), členství v politických stranách nebo hnutích, odborech, v jiných sdruženích (PZ), rodinný či manželský stav (PZ) apod.

7 Diskriminace - oblasti  Diskriminovat dle ADZ lze jen v určitých oblastech vztahů (§ 1 odst. 1 ADZ):  a) právo na zaměstnání a přístupu k zaměstnání (nejčastěji matky po RD, sex. obtěžování),  b) přístupu k povolání, podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti,  c) pracovních, služebních poměrů a jiné závislé činnosti, včetně odměňování,  d) členství a činnosti v odborových organizacích, radách zaměstnanců nebo organizacích zaměstnavatelů, včetně výhod, které tyto organizace svým členům poskytují,  e) členství a činnosti v profesních komorách, včetně výhod, které tyto veřejnoprávní korporace svým členům poskytují,  f) sociálního zabezpečení,  g) přiznání a poskytování sociálních výhod (př. slevy, osvobození jen pro někoho),  h) přístupu ke zdravotní péči a jejího poskytování (př. lázně, odmítání pacientů pro určitá onemocnění nebo etnicitu, vyloučení úhrady ze zdravotního pojištění),  i) přístupu ke vzdělání a jeho poskytování (př. přijímání do MŠ, šikana ve školách vůči Romům a hendikepovaným),  j) přístupu ke zboží a službám (př. finanční produkty jen pro mladé, bary a hotely ne pro Romy), včetně bydlení (Romové), pokud jsou nabízeny veřejnosti nebo při jejich poskytování.

8 Další formy diskriminace  Nepřímá diskriminace (§ 3 ADZ) je jednání nebo opomenutí, kdy na základě zdánlivě neutrálního ustanovení, kritéria nebo praxe je z některého z důvodů uvedených v § 2 odst. 3 ADZ osoba znevýhodněna oproti ostatním. Nepřímou diskriminací není, pokud toto ustanovení, kritérium nebo praxe je objektivně odůvodněno legitimním cílem a prostředky k jeho dosažení jsou přiměřené a nezbytné. (př. kritéria pro přidělení bytu, přijetí do MŠ, výběrová řízení)  Obtěžování (§ 4 odst. 1 ADZ) se rozumí nežádoucí chování související s důvody uvedenými v § 2 odst. 3 ADZ,  a) jehož záměrem nebo důsledkem je snížení důstojnosti osoby a vytvoření zastrašujícího, nepřátelského, ponižujícího, pokořujícího nebo urážlivého prostředí, nebo (př. šikana)  b) které může být oprávněně vnímáno jako podmínka pro rozhodnutí ovlivňující výkon práv a povinností vyplývajících z právních vztahů (tzv. quid pro quo – např. učitel slíbí známku studentce, když …)  Sexuálním obtěžováním (§ 4 odst. 2 ADZ) se rozumí obtěžování (§ 4 odst. 1 ADZ), které má sexuální povahu. (motivace sexuálním pudem)  Pronásledováním (§ 4 odst. 3 ADZ) se rozumí nepříznivé zacházení, postih nebo znevýhodnění, k němuž došlo v důsledku uplatnění práv podle tohoto zákona.  Pokynem ( § 4 odst. 4 ADZ) k diskriminaci se rozumí chování osoby, která zneužije podřízeného postavení druhého k diskriminaci třetí osoby.  Naváděním (§ 4 odst. 5 ADZ) k diskriminaci se rozumí chování osoby, která druhého přesvědčuje, utvrzuje nebo podněcuje, aby diskriminoval třetí osobu.

9 Obtěžování a sexuální obtěžování  Sexuální obtěžování je diskriminací z důvodu pohlaví. Motivace sexuálním pudem, ale z hlediska kvalifikace dle ADZ je irelevantní.  Vyjádření verbální, nonverbální, fyzickou formou – za účel snížení lidské důstojnosti z důvodů diskriminace.  Musí být chováním nežádoucím – hodnotí se individuálně (př. fotografie nahých těl v šatně), avšak obětí může být i skupina (př. zeď v Matiční ulici – obtěžování Romů). Jestliže šlo dříve o chování vítané, musí oběť dát pachateli najevo vůli, že to již nyní vítané není. Často jde o uplatnění moci ze strany pachatele.  U diskriminace dle ADZ není rozhodující úmysl – je relevantní záměr nebo důsledek.  Obtěžování má ráz spíše několika postupných dějů (opakování), výjimečně může jít o jeden výraznější čin (často již TČ).  Chování musí mít určitou intenzitu, závažnost (např. že projevy mohou těžce poškodit osobnost, důstojnost, fyzickou nebo psychickou integritu).

10 Právní kvalifikace přestupku proti občanskému soužití a podle ADZ

11 Právní kvalifikace přestupku proti občanskému soužití a podle ADZ

12 Důkazní prostředky, situační testing  V procesu je disproporce: ADZ + OSŘ (obrácené důkazní břemeno v některých věcech - § 133a OSŘ) oproti PZ – některých přestupků jsou návrhové, možnosti odložení (kdy oznámení neodůvodňuje zahájení řízení o přestupku, nebo kdy správní orgán do 60 dnů… nezjistí skutečnosti svědčící o zahájení řízení proti určité osobě) – nutno kompenzovat poučováním a principy dobré správy (jak o nákladech, tak o jiných možnostech uplatnění nároků a lhůt) – obzvlášť u diskriminační agendy je dokazování velmi obtížné!  důkazní prostředky pro šetření VOP – není proces, proto prakticky cokoliv (vyjádření písemné či slovní, audio i video nahrávka)  statistická data – jako pozadí skutku pro argumentaci, nikoliv jako důkaz o skutku; VOP činí vlastní výzkumy (př. banky a poskytování služeb seniorům)  Situační testing – má svou metodiku; lze využít pro argumentaci. Jeho použití jako důkazu je sporné.

13 SHRNUTÍ  Ochránce není jen dozorce.  Diskriminační kauzy jsou složitější a vyžadují hlubší právní analýzu a obtížně se prokazují. Přesto je na jejich řešení a ochraně rovného zacházejí velký zájem.  Proto k vysvětlení pojmů (rodinný stav, zdravotní stav, politické smýšlení, rasa atd.) musíte čerpat z jiných pramenů než přestupkový zákon (LZPS, ADZ, judikatura ÚS, ESLP, SDEU, doporučení a stanoviska ochránce).  Případy „hned“ neodkládejte (lze později zastavit, případně také z důvodu usmíření).  Občanské soužití není oblastí právních vztahů podle ADZ.  Diskriminace má řadu forem a odstínění (např. obtěžování, nepřímá diskriminace) a není znatelná na první pohled. 

Děkuji za pozornost. Mgr. Olga Rosenkranzová, Ph.D. Kancelář veřejného ochránce práv Oddělení rovného zacházení tel