Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 12. Střídavý proud Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Komolá tělesa Tematická oblast: Povrchy a objemy těles Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 12. Práce, výkon, účinnost Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.33_Prumerna_rychlost_graficke_znazorneni.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 16. Elektromagnetické kmitání a vlnění Název sady: Fyzika pro 3.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 9. Elektrický proud v plynech - ionizace, výboje a jeho druhy Název.
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ
11. Energie – její druhy, zákon zachování
Rovnice ve slovních úlohách II.
Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Yvona Záhorovská
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Obvod a obsah mnohoúhelníků
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Pohyb těles-fyzika hrou
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Matematika Koule.
19. Kreslení závitových spojů Technická dokumentace pro 1. ročník
4. Kinematika – základní pojmy, pohyb
PYRAMIDA Kinematika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
1. Základy termiky, teplo, teplota, vnitřní energie
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Název prezentace (DUMu): Logaritmické rovnice
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
3. Skládání vektorů, převody jednotek
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Název prezentace (DUMu): Mocninná funkce – řešené příklady
2. ROVNOMĚRÝ A NEROVNOMĚRNÝ POHYB
Parametrická rovnice přímky
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
10. Dynamika – procvičování vzorců na hybnost, tření
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
M-Ji-CU058-Slovni_ulohy_o_pohybu
Příklady – cvičení ) Ventilátor točící se rychlostí 20 otáček za sekundu začne rovnoměrně zpomalovat s tím, že za 10 s poklesne frekvence.
17. Tolerance a drsnost na výkrese
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
Rovnoměrně zrychlený pohyb – příklady
Rovnoměrný pohyb po kružnici
Tečné a normálové zrychlení
Příklady – cvičení Určete brzdnou dráhu auta s počáteční rychlostí 90 kmh-1, které se pohybovalo rovnoměrně zpomaleně a zastavilo za 5.
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních škol – obor mechanik seřizovač a technik puškař Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Fyzika pro 1. ročník středních škol – obor mechanik seřizovač a technik puškař je shrnout žákům prvních ročníků technických oborů základní poznatky z daných odvětví fyziky. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě přiblíží postupně žákům různé fyzikální obory, se kterými se setkají v praxi i v hodinách na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na praktické úlohy a rozlišení jednotlivých druhů pohybů

Pohyb rovnoměrný přímočarý DráhaDráha s = v p. ts = v p. t Průměrná rychlostPrůměrná rychlost v p = s : t v p = s : t

Příklad 1 a řešení Automobil ujel za 15 minut 9km. Určete jeho průměrnou rychlost

Příklad 2 Automobil urazil první dvě sekundy pohybu dráhu 10m a za následující 4s dráhu 80m. Vypočtěte průměrnou rychlost v prvních dvou sekundách, v dalších 4 sekundách a v prvních 6 sekundách.

Řešení příkladu 2

Pohyb rovnoměrně zrychlený DráhaDráha s = ½.a.t 2s = ½.a.t 2 Průměrná rychlostPrůměrná rychlost v p = a.tv p = a.tZrychlení a = v p : t

Příklad 1 a řešení 1. Automobil se rozjížděl z klidu a dosáhl rychlosti 90km/h za 20s. Jak velké je zrychlení automobilu?

Příklad 2 Vlak jedoucí 54km/h zvýšil svou rychlost na 90km/h během 10s. Jaké bylo zrychlení a dráha, kterou ujel?

Řešení příkladu 2

Pohyb rovnoměrně zpomalený DráhaDráha s =v 0.t - ½.a.t 2s =v 0.t - ½.a.t 2 RychlostRychlost v= v 0 - a.tv= v 0 - a.t Zrychlení a = (v – v 0 )/t

Příklad 1 a řešení Vlak jedoucí rychlostí 72km/h začne brzdit a za dobu 50s sníží rychlost na 18km/h. S jakým zrychlením se pohyboval?

Příklad 2 Automobil pohybující se rychlostí 25m/s začne brzdit se zrychlením 5 m/s 2. Určete jeho brzdnou dráhu.

Řešení příkladu 2

Skládání pohybů a rychlostí Používáme, koná-li těleso více pohybů současně. Výsledná poloha je stejná, jako když koná těleso pohyby postupně a to v libovolném pořadí. Rychlosti skládáme vektorově Příklad - pohyb lodi ve vodě v různých směrech

Příklad Plavec plave v řece vzhledem k vodě stálou rychlostí 1,5 m/s. Rychlost proudu v řece je 3,5m/s. Jak velkou rychlostí se plavec pohybuje vzhledem ke břehům řeky, jestliže plave a) po proudu, b) proti proudu, c) kolmo k proudu

Řešení Po proudu1. a) Po proudu Rychlosti se sčítají Proti proudu b) Proti proudu Rychlosti se odčítají

Řešení Kolmo k proudu1. c) Kolmo k proudu Rychlosti se sčítají vektorově Vzniká pravoúhlý trojúhelník K výpočtu používáme Pythagorovu větu v pl v pr v

Pohyb po kružnici ω = 2πfω = 2πf ω = 2π/Tω = 2π/T v = ω·rv = ω·r a d = ω 2 ·ra d = ω 2 ·r a d = v 2 /ra d = v 2 /r

Příklad Kolo o průměru 0,8m se otáčí s frekvencí 5Hz. Určete úhlovou rychlost, normálové zrychlení a obvodovou rychlost bodů v polovině kola

Řešení

Závěrečný test Skupina ASkupina A 1. Jeřáb zvedá břemeno rovnoměrným přímočarým pohybem do výšky 6m a současně popojede 8m vodorovně. Určete dráhu břemene. 2. Motocykl zvýší během 10s rychlost z 6m/s 2 na 18m/s 2. Určete velikost zrychlení motocyklu a dráhu, kterou při tom ujede 3. Automobil projíždí zatáčkou o poloměru 50m rychlostí 36km/h. Jak velké dostředivé zrychlení na něj působí?

Skupina BSkupina B 1. Výsadkář klesá k zemi po otevření padáku rychlostí 2,4m/s. Boční vítr ho unáší rychlostí 1m/s. Jak velká je jeho výsledná rychlost vzhledem k zemi? 2. Automobil jedoucí rychlostí 25m/s zastavil při rovnoměrném zpomalování zastavil za 12,5s. Určete zrychlení a dráhu, na které zastavil. 3. Určete úhlovou rychlost hřídele, který koná 120 otáček za minutu

Odpovědi Skupina ASkupina A 1.Z Pythagorovy věty platí s = 10 m 2.a = 1,2 m/s 2, s = 60 m 3.a d = 2 m/s

Skupina BSkupina B 1.Z Pythagorovy věty platí v = 2,6m·s -1 2.a = 2m/s, s = 156,25m 3.ω = 12,6rad·s -1

Seznam zdrojů pro textovou část LEPIL, O. a kol. Fyzika pro střední školy 1.díl. 3. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 1995 SVOBODA, E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. 3. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 2005 MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky a vzorce pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 2005 LEPIL, O. a kol. Sbírka úloh z fyziky pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 1995 BEDNAŘÍK, M. a kol. Fyzika I pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984