Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.33_Prumerna_rychlost_graficke_znazorneni.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.33_Prumerna_rychlost_graficke_znazorneni."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.33_Prumerna_rychlost_graficke_znazorneni Datum: 2.10. 2013 Ročník: Sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Název: Průměrná rychlost, grafické znázornění Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.3489 Název projektu: UČÍME SE S RADOSTÍ Anotace: Prezentace slouží jak výukový materiál o výpočtu průměrné rychlosti, tvorby grafů a čtení z nich.

2 Čas t (s)0306090120150180210240270300 Rychlost v (km/h)071215 1222 0 Nerovnoměrný pohyb Následující tabulka ukazuje údaje, které cyklista sledoval každých 30 sekund na rychloměru svého jízdního kola. O jaký pohyb se jedná? Otázky: 1, Jakou rychlostí se cyklista pohyboval v čase 3 minuty 30 sekund? 2, Pohyboval se cyklista po nějakém úseku rovnoměrným pohybem? Odpovědi se dají vyčíst z grafu !!!

3 Čas t (s)0306090120150180210240270300 Rychlost v (km/h)071215 1222 0 Grafické znázornění rychlosti pohybu – sestrojení

4 Odpovědi 1, V čase 3 minuty a 30 sekund se cyklista pohyboval rychlostí 22 km/h. 2, O rovnoměrný pohyb se jedná v úsecích 90 s až 150 s a 210 s až 270 s

5 Průměrná rychlost Auto jede z Prahy do Brna. Nejede rovnoměrným pohybem – někdy jede hodně rychle, jindy jede pomalu, někde dokonce stojí. Řidič jel po dálnici hodinu rychlostí 130 km/h, potom čtvrthodinku stál a nakonec jel půlhodinu rychlostí 100 km/h. Jaká byla jeho průměrná rychlost za celou dobu jízdy? Řešení: Abychom mohli vypočítat průměrnou rychlost, musíme znát celkovou dráhu, kterou řidič ujel a celkovou dobu pohybu. Celková dráha je: 130 km/h. 1 h + 100 km/h. 0,5 h = 180 km Celková doba je: 1 h + 0,25 h + 0,5 h = 1,75 h. v p = s : t v p = 180 : 1,75 v p = 103 km/h Průměrnou rychlost nerovnoměrného pohybu vypočítáme takto: celková dráha v p = ----------- celkový čas

6 Vozidlo se pohybovalo nerovnoměrným pohybem. Jelo rychlostí 120 km/h po dobu 2 hodin. Poté stálo na odpočívadle půl hodiny. Dále jelo rychlostí 80 km/h po dobu 1 hodiny. Následovala čtvrthodinová přestávka. Do cíle dorazilo za další hodinu a půl rychlostí 60 km/h. Jaká byla jeho průměrná rychlost? Celková dráha je: 120 km/h. 2 h + 80 km/h. 1 h + 60 km/h. 1,5 h = 410 km Celková doba je: 2 h + 0,5 h + 1 h + 0,25 h + 1,5 h = 5,25 h Příklad na procvičení v p = s : t v p = 410 : 5,25 v p = 78 km/h Průměrná rychlost automobilu byla přibližně 78 km/h

7 RNDr. Martin Macháček, CSc., Fyzika pro základní školy a víceletá gymnázia, Prometheus, 1999 František Jáchym a Jiří Tesař, Fyzika pro 7. ročník základní školy, SPN, 2001 Použité zdroje: Obrázky jsou vytvořeny pomocí vložení klipartů v programu powerpoint. www.office.microsoft.comwww.office.microsoft.com


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.33_Prumerna_rychlost_graficke_znazorneni."

Podobné prezentace


Reklamy Google