Shoda přísudku s podmětem. Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Advertisements

SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Shoda přísudku s podmětem 1
Psaní i/y v koncovkách sloves
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_596_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
Shoda přísudku s podmětem
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_18
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Pravopis i, y.
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_10
Anotace:pravidla o shodě Autor: Mgr.Nina Pilná Jazyk: český Očekávaný výstup: žák si procvičí pravidla o shodě Speciální vzdělávací potřeby: ano Klíčová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_472_4TR_CJ Autor: Mgr. Iveta Grocholová.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE (PODMĚT A PŘÍSUDEK)
Shoda přísudku s podmětem
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu ženského
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_547_SHODA_PŘÍSUDKU_S_POD MĚTEM Téma: OPAKOVÁNÍ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_554_ZÁKLADNÍ_SKLADEBNÍ_DVO JICE_OPAKOVÁNÍ Téma:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu mužského neživotného Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka.
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu středního Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_Čj8 –příčestí.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_16 Téma: Pravopis – shoda přísudku s podmětem Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Shoda podmětu s přísudkem Název sady: Český jazyk 4. ročník.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Shoda přísudku s podmětemNajdi podmět a podtrhni ho Jakého je rodu.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
Jméno autoraMgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvořeníkvěten 2013 Ročník4. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová i i y y DRUHY PODMĚTU.
© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu.
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Co je to několikanásobný podmět?
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Anotace: prezentace slouží k procvičování příčestí minulého
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Shoda přísudku s podmětem
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Shoda podmětu s přísudkem
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 049
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 11_Skladebné dvojice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Jazyk a jazyková komunikace Shoda přísudku a podmětu Mgr
VY_32_Inovace_6.3.2 shoda přísudku s několikanásobným podmětem
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_Čj(sp)8_17
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 048
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Téma: Pravopis koncovek podstatných jmen
Transkript prezentace:

Shoda přísudku s podmětem

Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely létaly. Chlapci zpívali. Stroje pracovaly. Mláďata běhala.

Pravidla pro psaní i/y v minulém čase

1.Je-li podmět v množném čísle rodu mužského životného, píšeme v koncovce –i. Krocani pocházeli z Ameriky. (ti krocani pocházeli) Lovci vyšli do polí. (ti lovci vyšli)

2. Je-li podmět v množném čísle rodu mužského neživotného, píšeme v příčestí minulém –y, např. Příbory byly srovnány. (ty příbory byly) Trolejbusy jezdily včas. (ty trolejbusy jezdily)

3. Je-li podmět rodu ženského, píšeme v příčestí minulém –y, např. Louky se zelenaly. (ty louky) Přehrady držely vodu. (ty přehrady)

4. Je-li podmět v množném čísle rodu středního, píšeme v příčestí minulém –a, např. Světla zhasla. (ta světla) Okna vedla na jih. (ta okna)

5. Je-li ve větě podmět VŠEOBECNÝ (blíže neurčení lidé), píšeme v příčestí minulém –i, např. O povodních hlásili ve zprávách (kdo, co? oni – lidé všeobecně) Psali o tom na internetu. (kdo, co? oni – lidé všeobecně)

6. Je-li podmětem dny i dni, píšeme v příčestí minulém –y, např. Dni ubíhaly. Dny ubíhaly. Je-li podmětem slovo „dnové“, píšeme v přísudku, např. –i. Dnové ubíhali.

7. Podstatné jméno středního rodu DÍTĚ je v množném čísle rodu ženského – DĚTI (vz. kost), př. Děti běžely na zahradu. (ty děti) Děti si hrály v pokoji. (ty děti)

8. Je-li podmětem slovo „koně“, „rodiče“, „lidičky“, píšeme v přísudku –i, Např. Koně klusali.ALE Dřevěné koně se houpaly. Rodiče přišli do školy. Lidičky se seběhli na náměstí.

ÚKOLY

1. Doplň koncovky v přísudku (nejdříve si uvědom základní skladební dvojici): Včelky poletoval__ z květu na květ. Motýli také nezahálel__. Na louce rozkvétal__ květy. Vrány bloudil__ krajem sem a tam. Schovával__ se do korun stromů. Často zůstal__ na vysoké borovici. Děti je pozoroval__ v tichosti. Mlsné zobáčky se činil__. Pole ztichl__. Mluvil__ o tom na semináři.

ŘEŠENÍ úkolu č. 1: Včelky poletovaly z květu na květ. (včelky poletovaly) Motýli také nezaháleli. (motýli nezaháleli) Na louce rozkvétaly květy. (květy rozkvétaly) Vrány bloudily krajem sem a tam. (vrány bloudily) Schovávaly se do korun stromů. (vrány se schovávaly) Často zůstaly na vysoké borovici. (vrány zůstaly) Děti je pozorovaly v tichosti. (děti pozorovaly) Mlsné zobáčky se činily. (zobáčky se činily) Pole ztichla. Mluvili o tom na semináři. (oni – všeobecně mluvili)

2. Barevně označ dvojice, které k sobě patří, poté doplň –i/-y do koncovky: opice kdákal__ ledy skákal__ kvočny mňoukal__ koťatazpíval__ ptáci léčil__ lékaři odbil__ hodinytál__

Řešení úkolu č. 2: opice kdákaly ledy skákaly kvočny mňoukala koťatazpívali ptáci léčili lékaři odbily hodinytály

Použitý materiál: Text: Chýlová Helena, Český jazyk 5 – učebnice pro 5. ročník. Brno: Nová škola, Obrázky: (klipart)