 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 31  Autor:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Vlastivěda
Bedřich Smetana Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Jakub Jan Ryba Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Sluneční soustava Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
České národní obrození
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Antonín Dvořák Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
VY_32_INOVACE_ČJ.8.10 – Božena Němcová,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Pavel Josef Šafařík Mgr. Ludmila Růžičková
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
Etapy českého národního obrození
Reálie - bankovky.
Národní obrození František Palacký.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Josef Dobrovský Mgr. Ludmila Růžičková.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Osobnosti divadla Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
Dušičky. Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 45 Autor:
Svatý Václav ROK V JEHO PROMĚNÁCH A SLAVNOSTECH. Rok v jeho proměnách a slavnostech – Sv. Václav Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se.
České země ve 2. polovině 18. století
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Název prezentace (DUMu): Literatura národního obrození: II. fáze
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
1. Fáze Národního obrození
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Národní obrození Kateřina čížková.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
František Ladislav Čelakovský
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
České národní obrození = ČNO
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
3. Fáze Národního obrození
Lidová kultura Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Rok v jeho proměnách a slavnostech
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Božena Němcová Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Opakujeme dějepis na druhém stupni
2. Fáze Národního obrození
Transkript prezentace:

 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 31  Autor: Machová Alena  Ověření ve výuce: 8. třída  Datum ověření:

 Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem.  Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis.  Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test.  Klíčová slova: Austroslavismus, „otec národa“, české dějepisectví, Dějiny.

 Český historik, politik, spisovatel a organizátor veřejného kulturního a vědeckého života v soudobé Praze, vůdčí osobnost národního obrození.  Narodil se 14. června 1798, Hodslavice u Nového Jičína.  Zemřel 26. května 1876, Praha.

Obrázek č. 1

 František Palacký pocházel z rodiny evangelického učitele na Moravě. Studoval gymnázium v Trenčíně a později lyceum v Prešpurku (Bratislava). Zde se seznámil s Pavlem Josefem Šafaříkem. Věnoval se především poezii, zájem o estetiku a stavbu básní.  V roce 1823 přišel F. Palacký do Prahy, kde se seznámil s Dobrovským. Na jeho doporučení se stal Palacký vychovatelem v rodině Šternberků a dalších aristokratů. Díky tomu měl snadnější přístup k vědeckému historickému bádání – studium jejich rodu a tvorba genealogie.

 V roce 1827 se oženil s dcerou velkostatkáře a advokáta Jana Měchury, Terezií Měchurovou. Díky tomuto výhodnému sňatku byl finančně velmi dobře zajištěn a mohl se plně věnovat historii.

 František Palacký je považován za zakladatele moderního českého dějepisectví.  Výrazem vysokého společenského uznání, kterého se mu dostalo, je čestný přídomek „otec národa“.  Palackého Dějiny představují vrcholné dílo českého obrozenského dějepisectví. Silně ovlivnily historickou prózu svým pokrokovým pojetím, uměleckým zpracováním a širokým výpravným záběrem.

 František Palacký se věnoval také politice.  Hájil politiku AUSTROSLAVISMU = pokojné soužití slovanských národů jako samosprávných celků v rámci habsburské monarchie.  Rok 1867 a vznik Rakouska-Uherska znamenaly konec jeho politických snah – ustoupil z politického života a věnoval se jen vědecké práci.

 Počátkové českého básnictví, obzvláště prozódie - (1818) společné dílo F. Palackého a P. J. Šafaříka, obhajují časomíru = jediná forma vznešené poezie.  Staří letopisové čeští (1829) – soubor starších českých kronik; přípravná práce pro jeho životní dílo.  Idea státu rakouského (1865) – publikace, ve které vystihl myšlenku austroslavismu.

 Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě (od r vycházely německy, v letech 1848 – 1876 česky, 5 dílů). Toto dílo důkladně připravoval, studoval archivy ve Vídni, v celém Německu, Římě a Vatikánu. Časově Dějiny obsáhly dobu od začátku národních dějin do roku Dějinný vývoj národa byl podle Palackého dán odvěkým zápasem mezi slovanským a germánským živlem. Za vrchol českých dějin považuje husitství = boj za svobodu myšlení.

Obrázek č. 2

1) František Palacký je považován za zakladatele čeho? 2) Jaký čestný přídomek získal jako společenské uznání? 3) Co je austroslavismus? 4) Jak se jmenuje jeho nejvýznamnější životní dílo?

1) Zakladatel moderního českého dějepisectví. 2) Přídomek: „otec národa“. 3) Pokojné soužití slovanských národů jako samosprávných celků v rámci habsburské monarchie. 4) Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě

 Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN  VOLHEJNOVÁ, Veronika. Čeští spisovatelé. 3. vyd. Praha: Fragment, Odkaz. ISBN  SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, ISBN  LNĚNIČKOVÁ, Jitka. České země v době obrození. 1. vyd. Praha: Albatros, ISBN

 &prmd=imvnsbo&tbnid=YfHps5uLnOiOIM:&imgrefurl= k%25C3%25BD&docid=0mO6WT9beZgv- M&imgurl= _Franti%2525C5%2525A1ek_Palack%2525C3%2525BD.jpg/225px-Jan_Vil%2525C3%2525ADmek_- _Franti%2525C5%2525A1ek_Palack%2525C3%2525BD.jpg&w=225&h=314&ei=LxNWUOq2EcXItAbGjoHQDQ&z oom=1&iact=rc&dur=16&sig= &page=1&tbnh=141&tbnw=99&start=0&ndsp=26&ved=1t: 429,r:1,s:0,i:90&tx=48&ty=78 (Obrázek č. 1 – )  &prmd=imvnsbo&tbnid=RPK7L5gAWIU- WM:&imgrefurl= 5fmJM&imgurl= 001.jpg&w=1024&h=768&ei=SSFWULS2JMHQtAanpIC4Dw&zoom=1&iact=hc&vpx=867&vpy=189&dur=1207&h ovh=194&hovw=259&tx=141&ty=120&sig= &page=1&tbnh=141&tbnw=192&start=0&nds p=26&ved=1t:429,r:6,s:0,i:105 (Obrázek č. 2 – )