Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21"— Transkript prezentace:

1 Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ. 1. 07/1. 4. 00/21
   Projekt: Moderní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/   Číslo DUM: VY_32 _INOVACE_    Jméno autora: Mgr. Romana Krulišová   Datum, období, kdy byl vytvořen: 7. srpna 2012   Název práce: Karel Jaromír Erben   Předmět, pro který je VM určen: Český jazyk - literatura   Ročník, pro který je VM určen: 9. ročník   Časová dotace: 45 minut   Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Literární výchova, portréty autorů, Karel Jaromír Erben   Metodický list, anotace - výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: Prostřednictvím prezentace si žáci zopakují a upevní znalosti a informace, které získali o autorovi v průběhu literární výchovy na 2. stupni ZŠ   Pomůcky: datový projektor, plátno, počítač, psací potřeby        METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost

2 VY_32_INOVACE _ KAREL JAROMÍR ERBEN

3 KAREL JAROMÍR ERBEN (. 7. listopad 1811 Miletín u Hořic – † 21
KAREL JAROMÍR ERBEN (* 7. listopad 1811 Miletín u Hořic – † 21. listopad 1870 Praha)

4 KDO TO BYL? český historik archivář spisovatel básník
překladatel a sběratel českých lidových písní a pohádek představitel literárního romantizmu zakladatel české moderní balady

5 ŽIVOT Studoval na gymnáziu v Hradci Králové a později práva v Praze. Při studiu se živil tím, že soukromě vyučoval hudbu, ke které měl vztah už odmalička. Po studiích pracoval jako praktikant u hrdelního soudu a v roce 1834 se stal spolupracovníkem Františka Palackého v Národním muzeu. V roce 1851 se stal archivářem města Prahy a do archivu vnesl řád a pořádek. Ve své vědecké práci se zabýval hlavně národopisem a vydáváním staročeských literárních památek. Neustále se však potýkal s hmotným nedostatkem a častými chorobami.

6 DÍLO Písně národní v Čechách Prostonárodní české písně a pořekadla
Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních

7 – na motivy pohádky „Rozum a štěstí“
„NESMRTELNÁ TETA“ – na motivy pohádky „Rozum a štěstí“ „ZLATOVLÁSKA“

8 KYTICE Nejvýznamnějším dílem je jeho vlastní básnická sbírka Kytice (1853). Jednotlivé básně vycházely původně časopisecky. Kytice je výsledkem téměř dvacetiletého úsilí, obsahuje 13 balad. Základem se staly báje, které odrážejí původní názory lidí na život. Základním rysem sbírky je osudovost – člověk je bezmocný proti ničivým silám přírody, je obklopen záhadami. Otázka lidských vztahů se soustřeďuje na problém viny a trestu, Erben však nehledá příčiny konfliktů ve společnosti, nýbrž v charakteru člověka. Hrdinové se proti trestu nebouří a nerevoltují proti společnosti.

9 Jednotlivé básně Kytice Poklad Svatební košile Polednice Zlatý kolovrat Štědrý den Holoubek Záhořovo lože Vodník Vrba Lilie Dceřina kletba Věštkyně

10 ERBENOVY CITÁTY „Potud národ svůj, pokud šetří svých památek.“
„Je lépe v mylné naději sníti, před sebou čirou temnotu, nežli budoucnost odhaliti, strašlivou poznati jistotu.“

11 viz v průběhu prezentace
ZDROJE viz v průběhu prezentace

12 KONEC


Stáhnout ppt "Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21"

Podobné prezentace


Reklamy Google