Řízení a financování obcí a měst Efektivní nástroj rozvoje samosprávy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Obsah prezentace 1. Zhodnocení roku 2015: - příjmy, - výdaje, - celkem. 2. Srovnání s minulými lety: - celkem 2008 – ukazatele, rozpočtový výsledek,
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Pravomoci orgánů obcí dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Základní charakteristika společnosti - Společnost, za jejíž dluhy ručí společníci společně a nerozdílně do výše, v níž nesplnili vkladové povinnosti podle.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Rozpočtové právo II 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Odkud se berou peníze v rozpočtu
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Mgr. Michal Matouš Právnická fakulta Masarykovy univerzity
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Místní rozpočtové jednotky
Státní organizace.
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Výrobní faktory v organizaci
Jednoduché účetnictví
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
STÁTNÍ FONDY.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Ivana Pařízková Rozpočtové právo ÚSC.
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Makroekonomie E 7 - otázky.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
RIZIKO.
Správa sociálního zabezpečení
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
RIZIKO.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2017
Obsah veřejných rozpočtů III
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
DOBROVOLNÉ SVAZKY OBCÍ
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Základní Listina Projekt: „Aktualizace procesu komunitního plánování sociálních služeb v ORP Šternberk“, reg. číslo CZ /0.0/0.0/16_063/
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Rezervy x rezervní fond
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Transkript prezentace:

Řízení a financování obcí a měst Efektivní nástroj rozvoje samosprávy

TEZE VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH SOUVISLOSTÍ ŘÍZENÍ OBCÍ Struktura Kompetence FINANCOVÁNÍ OBCÍ Rozpočet Sestavování rozpočtu ZADLUŽENOST OBCÍ

VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH SOUVISLOSTÍ Definice obce Změny vyvolané po roce 1989

DEFINICE OBCE, MĚSTA Město a obec je sociální organismus, která je geograficky vymezený a relativně stabilní. Je charakterizován souborem dynamických znaků (základních a specifických charakteristik), kterého odlišují od jiných forem osídlení. Definice z pohledu sociologie

DEFINICE OBCE, MĚSTA Město a obec je samosprávné společenství občanů s vlastním majetkem a příjmy s nimiž samostatně hospodaří a za toto hospodaření přijímá plnou odpovědnost. Jedná se o samosprávný celek, právnickou osobu do jejichž vnitřních záležitostí lze zasahovat pouze zákonem,který samostatně rozhoduje o rozvoji vlastního území. Právně – ekonomická definice

FUNKCE OBCE, MĚSTA FUNKCE OBYTNÁ FUNKCE PRACOVNÍ FUNKCE OBSLUŽNÁ FUNKCE OCHRANY A TVORBY PROSTŘEDÍ

ZMĚNY VYVOLANÉ PO ROCE 1989 Po roce 1989, lze spatřovat v řízení a financování municipalit nové přístupy, které se projevují v: samostatnosti obcí a odpovědnosti za vlastní správu; významné postavení starostů za podpory a účasti veřejnosti; důraz na dosahování vyšší efektivnosti; klientský přístup k občanům obce; posilování environmetálního cítění obcí.

ZMĚNY VYVOLANÉ PO ROCE 1989 Porovnání přístupů

ZMĚNY VYVOLANÉ PO ROCE 1989 a)Příprava víceletých programů zkvalitnění invstic a rozpočtů. a)Nezávisle na provozních obecních rozpočtech. b)Základ pro strategii rozvoje města. b)Zpracování programových strategií (s účasti veřejnosti), jako základ programů zlepšování investic. c)Provádění analýzy k dosažení klíčových cílů – návrhy projektů a programů. d)Stanovování priorit dle reálných finančních možností. e)Spoléhání se více na úvěrové financování Prvky nového přístupu

ŘÍZENÍ OBCÍ

ŘÍZENÍ OBCE Starosta Zastupitelstvo Rada Výbory Osadní výbory Komise Zvláštní orgány obce Obecní úřad Atd. viz zákon 128/2000 Sb., o obcích Kompetence

ŘÍZENÍ OBCE Starosta „Pouze“ první mezi rovnými Vystupuje navenek za obec. Je starosta statutárním zástupcem obce? Může zavazovat obec svým vlastním rozhodnutím? Jmenuje a odvolává tajemníka obce. Svolává a řídí zastupitelstvo. Pozastavuje výkon usnesení rady obce. Otázka přímé volby starosty – ano či ne? Kompetence

ŘÍZENÍ OBCE Je nejvyšším orgánem obce (jediný orgán obce volený v přímých volbách občany). Je kolegiálním orgánem a je voleno občany obce. Je řídícím orgánem obce. Má právo rušit usnesení rady obce, jestliže je v rozporu s právním předpisem nebo usnesením zastupitelstva. Zřizuje a ruší příspěvkové organizace a organizační složky obce, schvaluje jejich zřizovací listiny. Rozhoduje o založení nebo účasti v obchodních společnostech. Schvaluje rozpočet obce a závěrečný účet obce. Rozhoduje o uzavření smlouvy o přijetí a poskytnutí úvěru nebo půjčky, o poskytnutí dotace, o převzetí dluhu, o převzetí ručitelského závazku a smlouvy o sdružení. Atd. viz zákon 128/2000 Sb., o obcích Kompetence - Zastupitelstvo

ŘÍZENÍ OBCE Je kolegiálním orgánem, který vzniká nepřímou volbou. Jedná se o výkonný orgán obce. Složení rady. Kde není obecní rada zvolena, její kompetence přecházejí na starostu. Připravuje návrhy pro jednání zastupitelstva a zabezpečuje plnění jeho usnesení. Rozhoduje o ukládání pokut, za protiprávní jednání, o uzavírání nájemních smluv, o výsledcích veřejných soutěží, dále hospodaří podle schváleného rozpočtu obce, rozhoduje o podobě obecního úřadu, jmenuje a odvolává vedoucí odborů, schvaluje organizační řád apod. Tam, kde zastupitelstvo má méně jak 15 členů – rada není volena. Počet členů rady se musí pohybovat od 5 do 11 a nesmí přesahovat 1/3 počtu členů zastupitelstva Atd. viz zákon 128/2000 Sb., o obcích Kompetence - Rada

ŘÍZENÍ OBCE Výbory Osadní výbory Komise Zvláštní orgány obce Obecní úřad Atd. viz zákon 128/2000 Sb., o obcích Kompetence

ŘÍZENÍ OBCE V obci s pověřeným úřadem není jmenován tajemník. Není stanovena dělba práce mezi starostou a místostarostou. Obecní rada nezveřejňuje zápisy z jednání ani vůči členům ze zastupitelstva. Starosta překračuje své pravomoci a staví radu či zastupitelstvo do situace „už takto musíte rozhodnout“ Zastupitelstvo neustále přehodnocuje rozhodnutí rady. Výbory a komise jsou ustanoveny formálně a neplní své úlohy. Zasedání zastupitelstev jsou vedena tak, že občany odrazují. Chyby praxe

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Je bilancí příjmů a výdajů Je ročním finančním plánem, který by měl zajistit solvetnost obce, tak že připouští pouze ty výdaje obce, které jsou kryty Příjmy, které lze očekávat Existujícími rezervami Půjčkami, které lze získat a splatit Dále: Stanovuje priority Alokuje zdroje mezi různé činnosti Ovlivňuje úroveň odvodní povinnosti občanů obce (místní poplatky, daně apod.) Je právní normou (zákonnost výdajů) Je veřejným dokumentem (poskytuje úplné informace o finanční situaci a plánech obce) Rozpočet

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Rozhodovací Řídící Kontrolní Rozpočet- tři významové úrovně

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Typy Časový horizont Příjmová a výdajová stránka Postup sestavování rozpočtu Rozpočet

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Příjmy Vlastní příjmy Běžné Daňové Nedaňové Kapitálové Přijaté dotace Běžné Kapitálové Rozpočet

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Rozpočet

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Celkové příjmy

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Daňové příjmy

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Daňové příjmy

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Daňové příjmy

26 Struktura příjmů obcí a hl. m. Prahy v 2007 a 2009 FINANCOVÁNÍ OBCÍ

Daňové příjmy

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Výdaje Běžné Neinvestiční Neinvestiční transfery Neinvestiční půjčky Kapitálové Investiční výdaje Investiční transfery Investiční půjčky Rozpočet

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Rozpočet - výdaje

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Rozpočet - výdaje

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Rozpočet příjmy - výdaje

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Postup sestavování rozpočtu

FINANCOVÁNÍ OBCÍ

Participanti procesu sestavování rozpočtu 1. Správce rozpočtu rozešle instrukce a tabulky jednotlivým správcům dílčích rozpočtů. 2. Správce rozpočtu připraví příjmovou stranu rozpočtu. 3. Správci dílčích rozpočtů odevzdají své požadavky (návrhy). 4. Odbor správy majetku (výstavby, investic apod.) připraví návrh kapitálových výdajů. 5. Správce rozpočtu projedná návrhy s jednotlivými správci dílčích rozpočtů a upraví je. 6. Správce rozpočtu zapracuje upravené návrhy dílčích rozpočtů do návrhu rozpočtu a sestaví souhrnné tabulky. 7. Návrh rozpočtu projednají nebo připomínkují, alternativně, správce rozpočtu, správci dílčích rozpočtů, tajemník, starosta, zastupitelé, komise rady, rada a finanční výbor. 8. Je zveřejněn návrh rozpočtu. 9. Zastupitelstvo schválí rozpočet.

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Postup sestavování rozpočtu Návrhy ročních rozpočtů i rozpočtové výhledy sestavuje profesionální aparát Metodika se odvozuje od skutečného plnění rozpočtu minulých let s přihlédnutím k předpovědím makroekonomických i místně ekonomických ukazatelů (inflace, HDP, nezaměstnanost, vývoj mezd,) – snižuje se tak riziko špatných odhadů

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Postup sestavování rozpočtu

FINANCOVÁNÍ OBCÍ Otázky, které je nutno zvažovat při výdajích z obecního rozpočtu

Danové určení obcí a měst

ZADLUŽENOST OBCÍ Obce vykázaly ke konci roku 2007 celkový dluh ve výši 79,2 mld. Kč a proti skutečnosti roku 2006 se jedná o pokles ve výši 2,1 %, v absolutním vyjádření se jedná o pokles o 1,7 mld. Kč. Obce poprvé od roku 1993 vykazují meziroční pokles celkového dluhu. Zadluženost obcí k dosahovala 81,4 miliard korun. Zadluženost obcí k dosahovala 80,6 miliard korun.

ZADLUŽENOST OBCÍ  Systém regulace zadluženosti vychází z principu, kdy se v daném kalendářním období sledují výdaje na splátky závazků a poměřují se k vybraným příjmům.  Sleduje se tedy, kolik prostředků musí obec vynaložit na splátky svých závazků a kolik prostředků jí po úhradě zbude na běžný provozní chod.  Jako únosná hranice pro posuzování úrovně zadluženosti byla po zkušenostech z minulých období stanovena hodnota 30% standardních příjmů použít na splátky závazků a 70 % zbývajících na chod obce (kraje). Koeficient zadluženosti

ZADLUŽENOST OBCÍ V celkovém objemu zadluženosti obcí jsou zahrnuty:  bankovní úvěry od peněžních ústavů;  výnosy emitovaných komunálních dluhopisů;  návratné finanční výpomoci a půjčky ze státního rozpočtu a z rozpočtů státních fondů.

ZADLUŽENOST OBCÍ Celková

ZADLUŽENOST OBCÍ Celková

ZADLUŽENOST OBCÍ Statutární města

ZADLUŽENOST OBCÍ Vývoj počtu zadlužených obcí

ZADLUŽENOST OBCÍ V drtivé většině případů bylo překročení limitu dosaženo vlivem tzv. „zohledňujících ukazatelů“, především jednorázovou splátkou nebo kontokorentním účtem.  Ke konci roku 2004 bylo 171 obcí s dluhovou službou vyšší než stanovený limit.  Ke překročilo hranici ukazatele dluhové služby 186 obcí, což je nárůst o 15 obcí.  Za rok 2006 má 235 obcí vyšší ukazatel dluhové služby, než je stanovený limit, což představuje nárůst o 49 obcí.  V roce 2007 mělo 245 obcí vyšší ukazatel dluhové služby, nárůst je o 10 obcí. Vývoj počtu zadlužených obcí

ZADLUŽENOST OBCÍ

Od příštího roku MF ČR začíná monitorovat hospodaření obcí a měst. Prvním rokem tohoto monitorování je rok Ministerstvo financí, na základě usnesení vlády ČR ze dne 12. listopadu 2008 č. 1395, o monitoringu hospodaření obcí a o zrušení usnesení vlády ze dne 14. dubna 2004 č. 346, o Regulaci zadluženosti obcí a krajů pomocí ukazatele dluhové služby, každoročně provede výpočet soustavy informativních a monitorujících ukazatelů (SIMU) za všechny obce a jimi zřízené příspěvkové organizace a vyhodnotí výsledky výpočtu, přičemž bude vycházet vždy z údajů k příslušného roku. Cílem monitoringu je vést obce k větší obezřetnosti při hospodaření se svěřenými veřejnými prostředky. Podrobnosti na: Aktuální informace

Závěr Obce představují významný prvek veřejné správy, který vytváří základní kvantitativní a kvalitativní podmínky pro život občanů státu. Základním nástrojem řízení obce je její rozpočet. Transparentní rozpočet spolu s odpovědným a erudovaným managementem obce jsou základním předpokladem pro naplňování výše uvedeného poslání obce. Obce jsou autonomním ekonomickým subjektem, který je plně odpovědný za své hospodaření. Zadluženost obcí není nutné považovat za kritickou, nesmí být však opomenuto sledování jejího vývoje.