Mgr. Karel Šimek 9. 11. 2015. 1. Registrační řízení 2. Obecně k nalézacímu řízení 3. Tvrzení daně 4. Stanovení daně 5. Lhůta pro stanovení daně Registrace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Advertisements

DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Přechod na nový systém akreditací JIŘÍ SMRČKA TAJEMNÍK AKREDITAČNÍ KOMISE.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
VY_32_INOVACE_LID_19 Ukončení pracovního poměru. Obsah Způsoby ukončení pracovního poměru Dohoda Výpověď Okamžité zrušení Zrušení ve zkušební lhůtě Uplynutí.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 9. prosince 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 23. listopadu 2015.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Změny s účinností od /2009 Sb.. Přehled novelizujících zákonů  zákon č. 267/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
N AŘÍZENÍ O EVROPSKÉM PLATEBNÍM ROZKAZU (EPR) Prezentace 2016.
Metodická porada zpracovatelů přestupkové agendy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. října 2015.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z piva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
VEDENÍ ŘÍZENÍ, SPISOVÝ MATERIÁL, PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ AKTUÁLNĚ SEMINÁŘ VEDENÍ ŘÍZENÍ, SPISOVÝ MATERIÁL, PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ AKTUÁLNĚ SEMINÁŘ KÚ LK
SPRÁVA DANÍ Petr Mrkývka. Definice správy daní Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady.
Vyměřovací řízení Michal Radvan. Řádné daňové přiznání Zásada dispoziční vs. zásada oficiality Zásada dispoziční vs. zásada oficiality Výhradně tiskopis.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Daň z nabytí nemovitých věcí
Zahájení a průběh správního řízení
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Pojem přeměna obchodní společnosti
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Stipendijní řád MU Jiří Nantl 17. května 2006.
Správa daní 26. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Prostředky ochrany při správě daní
Občanské soudní řízení I.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Správní právo procesní
Odpočet DPH Problematiku odpočtu DPH řeší ZDPH v § 72 – 79c,
Právo sociálního zabezpečení
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Místní poplatky (kontrolní činnost KÚZK za období )
Etapy procesu a řízení.
Řádné opravné prostředky
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Právo sociálního zabezpečení
Obecné výklady o důkazech
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Správa sociálního zabezpečení
Registrace a nalézací řízení
Správa daní AVR Současné daňové předpisy
Novela zákona o místních poplatcích účinná od
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Pracovněprávní minimum…
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Praha
Rodinné právo – vybrané otázky
DUM - Digitální Učební Materiál
Občanské soudní řízení I.
Řádné opravné prostředky
Právní prostředky ochrany při správě daní
Formulářová podání při správě daní
Občanské soudní řízení I.
Školení obcí Olomouckého kraje
Komunikace při správě daní
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 23. října 2017
Transkript prezentace:

Mgr. Karel Šimek

1. Registrační řízení 2. Obecně k nalézacímu řízení 3. Tvrzení daně 4. Stanovení daně 5. Lhůta pro stanovení daně Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 2

 Registrace k dani či ke správci daně?  Okruh osob povinných k registraci: -stanoví jednotlivé daňové zákony -daň z příjmů (§ 39 a násl.), DPH (§ 94 a násl.), spotřební daně (§ 4 odst. 2.), silniční daň (§ 16 odst. 4) -zákon o pohonných hmotách (od 1. října 2013), zákon o povinném značení lihu (od 1. prosince 2013)  Povinnost podat přihlášku k registraci.  tzv. formulářové podání  obsahové náležitosti stanoví primárně formulář (určité údaje stanoví jednotlivé daňové zákony)  postup k odstranění pochybností v registračních údajích Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 3

 Lhůta pro podání přihlášky k registraci ◦ stanoví jednotlivé daňové zákony ◦ daň z příjmů - poplatník 15 dnů, plátce daně 8 dnů ◦ DPH – povinná - do 15 dnů po skončení kalendářního měsíce, ve kterém překročila stanovený obrat / dobrovolná ◦ spotřební daň - do dne vzniku první povinnosti daň přiznat a zaplatit ◦ silniční daň - ve lhůtě splatnosti nejbližší zálohy na daň  Oznamovací povinnost do 15 dnů ◦ změny v registrovaných údajích ◦ důvody pro zánik registrace ◦ povinnost předkládat vybrané listiny (zrušení, zánik, prodej podniku) ◦ formulářové podání – oznámení o změně registračních údajů ◦ nevztahuje se na údaje, jejichž změnu si může správce daně automatizovaným způsobem zjistit sám Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 4

 K registraci dochází rozhodnutím ◦ primárně – na základě přihlášky ◦ sekundárně – z moci úřední ◦ deklaratorní / konstitutivní  Lhůta pro vydání rozhodnutí o registraci 30 dnů  Rozhodnutí o registraci se neodůvodňuje, výjimky: - rozhodnutí o zamítnutí registrace - rozhodnutí o registraci ex offo  Správce daně přidělí DIČ – tvoří jej kód „CZ“ a obecný identifikátor ◦ pouze pokud nebylo dosud přiděleno  Změna či zrušení rozhodnutí Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 5

 Změna registračních údajů ◦ nejde-li o údaje, které by vyvolaly změnu rozhodnutí (např. zrušení registrace), postačí úřední záznam  Přeregistrace – při změně podmínek pro určení místní příslušnosti ◦ konstitutivní ◦ speciální úprava změny místní příslušnosti ◦ vydává dosavadní správce daně  Sankce – pokuta až do Kč podle § 247a daňového řádu ◦ účinné od 1. ledna 2015 Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 6

 nalézací řízení ◦ společné označení pro vyměřovací a doměřovací řízení  cíl nalézacího řízení ◦ správné zjištění a stanovení daně, tj. „nalezení správné výše daně“  začátek a konec nalézacího řízení ◦ začátek - § 91 odst.1 daňového řádu (novela 1. ledna 2015) ◦ formálně končí:  (formální) právní mocí rozhodnutí o stanovení daně či zastavením vyměřovacího nebo doměřovacího řízení ◦ materiálně končí:  uplynutím prekluzívní lhůty pro stanovení daně (tj. okamžikem, kdy se poslední známá daň stává nezměnitelnou) Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 7 Obecně k nalézacímu řízení

Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 8 Nalézací rovina Platební rovina Platební rovina Není vyloučeno další doměřovací řízení Vyměřovací řízení (obligatorní) Vyměřovací řízení (obligatorní) Nalézací řízení je ukončeno uplynutím lhůty pro stanovení daně Nalézací řízení je ukončeno uplynutím lhůty pro stanovení daně Daňové řízení Doměřovací řízení (fakultativní ) Doměřovací řízení (fakultativní )

Základem pro správné zjištění a stanovení daně je: − řádné daňové tvrzení a dodatečné daňové tvrzení  Tomu odpovídá:  povinnost tvrzení (tj. povinnost uvést skutečnosti důležité pro rozhodnutí)  břemeno tvrzení (tj. procesní odpovědnost za to, že se správce daně tvrzenou skutečnost dozví) Výzva k podání daňového tvrzení – správce daně pokud možno nejprve vyzývá k dobrovolnému splnění povinnosti tvrzení, než přistoupí ke stanovení daně z moci úřední Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 9

Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 10 Řádné daňové tvrzení Daňové přiznání Vyúčtování Hlášení Dodatečné daňové tvrzení Dodatečné daňové přiznání Dodatečné vyúčtování Následné hlášení

Řádné daňové tvrzení:  Povinnost k podání: ◦ ze zákona ◦ na základě výzvy  Musí obsahovat: ◦ vyčíslenou daň (ne vždy) ◦ předepsané údaje (vyplývající z formuláře) ◦ další okolnosti rozhodné pro vyměření daně ◦ údaje, které vyžaduje zvláštní zákon  Splatnost daně - v poslední den lhůty stanovené pro podání  Lhůty pro podání  obecně v daňovém řádu  speciální úprava v jednotlivých daňových zákonech  speciální úprava u insolvence a při přechodu daňové povinnosti  lze prodloužit (není-li vyloučeno), nelze navrátit v předešlý stav Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 11

Dodatečné daňové tvrzení:  Pouze pro dodatečné daňové přiznání a dodatečné vyúčtování  Povinnost podat : v případě zjištění, že daň má být vyšší (tj. daňový odpočet nebo daňová ztráta nižší) než poslední známá daň  Právo podat : v případě zjištění, že daň má být nižší (tj. daňový odpočet nebo daňová ztráta vyšší) než poslední známá daň – nelze namítat vady postupu správce daně – daňový subjekt toto právo ztrácí, pokud daň byla stanovena podle pomůcek nebo sjednána  Právo podat : v případě, že jsou měněny tvrzené údaje bez vlivu na daň Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 12

Dodatečné daňové tvrzení:  Lhůta pro podání: ◦ Subjektivní – do konce (kalendářního) měsíce následující po (kalendářním) měsíci, ve kterém daňový subjekt zjistil, že daň nebyla stanovena ve správné výši. ◦ Objektivní – do uplynutí lhůty pro stanovení daně ◦ propadná ano/ne ?  Obsahové náležitosti: ◦ pokud se mění výše daně – rozdíl oproti poslední známé dani a den jeho zjištění  ne vždy jde o rozdíl – uvádí se nově tvrzená daň ◦ pokud jde o právo podat – důvody pro podání  Nepřípustnost podání (subjektivní lhůta pro podání se po tuto dobu přerušuje) : ◦ probíhá daňová kontrola (postačí, že byla vydána výzva k jejímu zahájení) ◦ zahájeno řízení o mimořádném opravném prostředku či dozorčím prostředku ◦ zahájen soudní přezkum Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 13

 Předčasné podání: a) před vyměřením daně –situace, kdy bylo podáno řádné daňové tvrzení a již uplynula lhůta pro jeho podání (tzn. nelze jej již opravovat), avšak ještě nebylo vyměřeno b) před doměřením daně –situace, kdy bylo podáno starší dodatečné daňové tvrzení a již uplynula subjektivní lhůta pro jeho podání (tzn. nelze jej již opravovat), avšak ještě nebylo doměřeno Následek : zastavení (nového) doměřovacího řízení (ex lege)  uvedené údaje se využijí v rámci probíhajícího vyměřovacího nebo doměřovacího řízení  Opravné tvrzení ◦ před uplynutím zákonné lhůty pro podání tvrzení lze již podané tvrzení nahradit opravným (k předchozímu podání se nepřihlíží) Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 14

 Stanovení daně = vyměření nebo doměření daně ◦ vyměření daně = první stanovení daně v daném daňovém řízení ◦ doměření daně = následné stanovení daně v daném daňovém řízení  poslední známá daň (daňová povinnost) může být snížena nebo zvýšena (i opakovaně!)  právní moc dosavadních rozhodnutí o stanovení daně není jejímu doměření na překážku  doměřit z moci úřední lze pouze po provedené daňové kontrole  Daň lze stanovit: ◦ na základě tvrzení daňového subjektu – primárně  daňové přiznání nebo vyúčtování  vyměření  dodatečné přiznání nebo dodatečné vyúčtování  doměření ◦ z moci úřední – sekundárně (při nesplnění povinnosti tvrzení) Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 15

 Daň se v nalézacím řízení stanovuje: pouze rozhodnutím, které může mít podobu:  platebního výměru  dodatečného platebního výměru  hromadného předpisného seznamu  Zákon explicitně nepředpokládá možnost stanovení daně bez vydání rozhodnutí (tj. samovyměření) – výjimka u záloh na pojistné na důchodové spoření, v zákoně o DPH – tzv. mini one stop shop, v návrhu zákona o dani z hazardních her  Tato rozhodnutí se neodůvodňují – s výjimkou:  stanovená daň se odchyluje od daně tvrzené  odůvodňuje se pouze rozdíl stanovený nad rámec tvrzení  daň je stanovena z moci úřední  daň je stanovena na základě výsledku daňové kontroly  za odůvodnění se považuje zpráva o daňové kontrole  daň je stanovena na základě výsledku postupu k odstranění pochybností  za odůvodnění se považuje protokol o projednání výsledku postupu Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 16

 Daň může být stanovena i plátci daně k přímé úhradě  při nesplnění jeho povinnosti srazit a odvést daň ve správné výši  Stanovená daň může být:  shodná s tvrzením  nemusí se doručovat (právní fikce doručení) – někdy nazýváno jako „konkludentní stanovení daně“ – nelze se odvolat – výjimka u závazného posouzení  rozdílná (zcela nebo z části)  doručuje se – lze se odvolat  posunutí náhradního dne splatnosti až za právní moc rozhodnutí – nemá vliv na běh úroku z prodlení (ten se počítá vždy od původního dne splatnosti)  Zákon nestanoví konkrétní lhůtu, do kdy má být rozhodnutí o stanovení daně vydáno  obecné mantinely představuje pouze lhůta pro stanovení daně Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 17

 Prekluzivní (propadná) lhůta ◦ uplynutím této lhůty již nelze měnit poslední známou daň ◦ navazují na ní další ustanovení  Délka lhůty: základní 3 roky maximální (absolutní) 10 let  Počátek běhu lhůty: ◦ dnem v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo ◦ dnem v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení  x § 47 ZSDP (teorie 3+0 a 3+1) - I. ÚS 1611/07 Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 18

 Úkony přerušující lhůtu ◦ tříletá lhůta běží znovu od daného okamžiku  Úkony prodlužující lhůtu o 1 rok ◦ pokud k nim došlo v posledních 12ti měsících před uplynutím dosavadní lhůty  Stavění lhůty ◦ lhůta po určitou dobu neběží ◦ princip účelnosti úkonu  Možnost stanovení daně i po uplynutí lhůty ◦ účinná lítost, daňový trestný čin  Přechodná ustanovení ◦ otázka retroaktivity – judikováno Ústavním soudem - Pl. ÚS 18/14 Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 19

Mgr. Karel Šimek Registrace a nalézací řízení Mgr. Karel Šimek 20