Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: David Kranz Název prezentace (DUMu): Výroba přetiskovacího laku Název sady: 15. Rytecké techniky pro zdobení zbraní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Miroslav Kutnar Název prezentace (DUMu): 1. BOZP při práci se dřevem Název sady: Dřevořezba v odborném výcviku.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Snímače teploty, tlaku a výfukových plynů Tematická oblast:Zapalování Ročník:2.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – konstrukce Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Miroslav Kutnar Název prezentace (DUMu): Vkládání drátu do dřeva Název sady: Dřevořezba v odborném výcviku (pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Nestandardní akumulátory Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Komolá tělesa Tematická oblast: Povrchy a objemy těles Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Martin Bártek Název prezentace (DUMu): 5. Stříhání plechů, rovnání a ohýbání, pájení (krabička) Název sady: Tematické.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Diagnostika řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
E KOLOGIE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_19_Ekologie Téma: Člověk a příroda Číslo.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Zatloukal Martin Název prezentace (DUMu): 17. Přenos programu z PC a upínání obrobku na CNC soustruhu HURCO.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Indukční cívka zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá Autor: Mgr. Vilkusová Anna Název: VY_32_INOVACE_15_Hygiena Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Dřevořezba v odborném výcviku (pro ročník uměleckých oborů)
12. Kombinace květinového vzoru s arabeskou
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Yvona Záhorovská
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II.
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Název prezentace (DUMu): Regulace klepání motoru
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Motory – mazání a chlazení Ročník:
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
SŠ-COPT Uherský Brod Bc. Martin Bártek 16. Opravy vad dřeva
9. Přenos programu z PC do stroje
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
8. Zpracování technologických postupů tepelného zpracování
SŠ-COPT Uherský Brod Bc. Martin Bártek 9. Výroba petlice
Odborné vyučování pro 3. ročník oboru Technik puškař a Puškař ROČNÍK:
Název prezentace (DUMu): Chemické procesy v olověných akumulátorech
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
19. Kreslení závitových spojů Technická dokumentace pro 1. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
12. Simulace před obráběním a spuštění programu na CNC frézce HURCO
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
16. Vsazování mosazného drátu do kovu
SŠ-COPT Uherský Brod David Kranz 18. Zdobení nože
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
1. Základy termiky, teplo, teplota, vnitřní energie
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka Ovládací prvky
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Název prezentace (DUMu): Logaritmické rovnice
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
3. Skládání vektorů, převody jednotek
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Název prezentace (DUMu): Mocninná funkce – řešené příklady
Název prezentace (DUMu): Dynamo – zapojení
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Malujeme vodovkami vnímání.
Dřevořezba v odborném výcviku (pro ročník uměleckých oborů)
17. Tolerance a drsnost na výkrese
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: David Kranz Název prezentace (DUMu): Výroba přetiskovacího laku Název sady: 15. Rytecké techniky pro zdobení zbraní (pro ročník uměleckých oborů) Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Anotace  Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Rytecké techniky pro zdobení zbraní (pro ročník uměleckých oborů) je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak prakticky postupovat při práci na pracovišti pro rytce.  Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v běžné dílenské výuce na naší SŠ.  Konkrétně tato prezentace je zaměřena na výrobu přetiskovacího laku, technologického postupu při jeho výrobě a dodržování bezpečnostních předpisů. 2

3 V následující prezentaci si předvedeme podrobný postup při výrobě přetiskovacího laku. Přetiskovací lak používáme, při přenášení motivů na materiál. Výhodou u této metody přenášení motivu je, že lze odstranit pouze mechanicky nebo za použití lihu. Nevýhodou je pracnější postup, než při přenášení kresby za pomoci běloby a kopírovacího papíru.

4 Při výrobě přetiskovacího laku, musíme dodržovat základní bezpečnostní předpisy, které platí při práci s hořlavinami. Pracovat v dobře větrané místnosti, nepoužívat otevřený oheň. Veškeré použité utěrky musí být vyhozeny do kontejneru, který je určen pro nebezpečný odpad. Dále musíme dodržovat základní hygienické návyky, jako mytí rukou, zákaz požívání potravin při práci s chemikáliemi.

5 K výrobě přetiskovacího laku budeme potřebovat tyto pomůcky. 1.Technický líh 2.Kalafuna – jemně mletá 3.Čistá skleněná láhev s uzávěrem 4.Kávový filtr 5.Pauzovací papír 6.Měkkou tužku 7.Dřevěná špachtle

6 K výrobě přetiskovacího laku používáme kalafunu (pryskyřice), která by měla být jemně mletá. Pokud nemáme jemně mletou, musíme si hrubou prosít.

7 Na osívanou kalafunu si nasypeme do čisté skleněné nádoby, s víčkem na závit. Množství kalafuny by měl být přiměřený, např. do 3dcl nádoby 3 polévkové lžíce.

8 Kalafunu zalijeme technickým lihem, na 3 polévkové lžíce, cca. 1dcl lihu.

9 Kalafunu v lihu musíme dlouze, aby se rozpustilo, co možná největší množství.

10 Pokud se nám kalafuna rozpustí všechna, musíme ji dosypat.

11 Potřebujeme získat přesycený roztok, abychom zajistili správnou konzistenci přetiskovacího laku.

12 Nyní po důkladném promíchání vidíme, že nám nerozpuštěná kalafuna zůstává usazená na dně. Takto upravený lak vložíme do skladu a necháme uzrát 7-10 dnů.

13 Po uzrání laku pozorujeme, že veškerá kalafuna je rozpuštěná. Lak nám změnil barvu a na dně zůstali pouze nerozpustné nečistoty.

14 Tyto nečistoty odstraníme filtrací laku, přes kávový filtr.

15 Kávový filtr umístíme do sklenice a pomalu do něj lak přelijeme. Při tom dáváme pozor, aby se nám nerozpustných látek do filtru dostalo co nejméně.

16 Nyní počkáme, až se přetiskovací lak přefiltruje.

17 Po filtraci perfektně lihem očistíme závit, i víčko sklenice. Lak totiž působí, jako lepidlo.

18 Hotový lak uložíme do skladovací skříně, kde je temno a teplota, při níž se mohou skladovat hořlaviny. Dobře jej uzavřeme, aby nedocházelo k jeho vysychání.

19 Rekapitulace poznatků vyplývající z daného tématu -Vyjmenuj pomůcky k výrobě přetiskovacího laku. -Jaký roztok musíme získat, smícháním kalafuny a technického lihu? -Jak dlouho necháváme přetiskovací lak zrát a jakou úpravou po této době musí projít?

Zdroje pro textovou část 20  Rytecká technologie. Uherský Brod, Interní materiály.

Seznam zdrojů pro použité obrázky Veškeré fotografie použité v této prezentaci jsou mé vlastní tvorby. 21