Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: David Kranz Název prezentace (DUMu): Výroba přetiskovacího laku Název sady: 15. Rytecké techniky pro zdobení zbraní (pro ročník uměleckých oborů) Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Rytecké techniky pro zdobení zbraní (pro ročník uměleckých oborů) je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak prakticky postupovat při práci na pracovišti pro rytce. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v běžné dílenské výuce na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na výrobu přetiskovacího laku, technologického postupu při jeho výrobě a dodržování bezpečnostních předpisů. 2
3 V následující prezentaci si předvedeme podrobný postup při výrobě přetiskovacího laku. Přetiskovací lak používáme, při přenášení motivů na materiál. Výhodou u této metody přenášení motivu je, že lze odstranit pouze mechanicky nebo za použití lihu. Nevýhodou je pracnější postup, než při přenášení kresby za pomoci běloby a kopírovacího papíru.
4 Při výrobě přetiskovacího laku, musíme dodržovat základní bezpečnostní předpisy, které platí při práci s hořlavinami. Pracovat v dobře větrané místnosti, nepoužívat otevřený oheň. Veškeré použité utěrky musí být vyhozeny do kontejneru, který je určen pro nebezpečný odpad. Dále musíme dodržovat základní hygienické návyky, jako mytí rukou, zákaz požívání potravin při práci s chemikáliemi.
5 K výrobě přetiskovacího laku budeme potřebovat tyto pomůcky. 1.Technický líh 2.Kalafuna – jemně mletá 3.Čistá skleněná láhev s uzávěrem 4.Kávový filtr 5.Pauzovací papír 6.Měkkou tužku 7.Dřevěná špachtle
6 K výrobě přetiskovacího laku používáme kalafunu (pryskyřice), která by měla být jemně mletá. Pokud nemáme jemně mletou, musíme si hrubou prosít.
7 Na osívanou kalafunu si nasypeme do čisté skleněné nádoby, s víčkem na závit. Množství kalafuny by měl být přiměřený, např. do 3dcl nádoby 3 polévkové lžíce.
8 Kalafunu zalijeme technickým lihem, na 3 polévkové lžíce, cca. 1dcl lihu.
9 Kalafunu v lihu musíme dlouze, aby se rozpustilo, co možná největší množství.
10 Pokud se nám kalafuna rozpustí všechna, musíme ji dosypat.
11 Potřebujeme získat přesycený roztok, abychom zajistili správnou konzistenci přetiskovacího laku.
12 Nyní po důkladném promíchání vidíme, že nám nerozpuštěná kalafuna zůstává usazená na dně. Takto upravený lak vložíme do skladu a necháme uzrát 7-10 dnů.
13 Po uzrání laku pozorujeme, že veškerá kalafuna je rozpuštěná. Lak nám změnil barvu a na dně zůstali pouze nerozpustné nečistoty.
14 Tyto nečistoty odstraníme filtrací laku, přes kávový filtr.
15 Kávový filtr umístíme do sklenice a pomalu do něj lak přelijeme. Při tom dáváme pozor, aby se nám nerozpustných látek do filtru dostalo co nejméně.
16 Nyní počkáme, až se přetiskovací lak přefiltruje.
17 Po filtraci perfektně lihem očistíme závit, i víčko sklenice. Lak totiž působí, jako lepidlo.
18 Hotový lak uložíme do skladovací skříně, kde je temno a teplota, při níž se mohou skladovat hořlaviny. Dobře jej uzavřeme, aby nedocházelo k jeho vysychání.
19 Rekapitulace poznatků vyplývající z daného tématu -Vyjmenuj pomůcky k výrobě přetiskovacího laku. -Jaký roztok musíme získat, smícháním kalafuny a technického lihu? -Jak dlouho necháváme přetiskovací lak zrát a jakou úpravou po této době musí projít?
Zdroje pro textovou část 20 Rytecká technologie. Uherský Brod, Interní materiály.
Seznam zdrojů pro použité obrázky Veškeré fotografie použité v této prezentaci jsou mé vlastní tvorby. 21