Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Advertisements

Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Správní právo Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
O samosprávě Pohádkový příběh tak, jak jsem je odposlechl z bájných vyprávění starců a vykoukal z prachem zapadaných kronik, doprovázený různými kejklemi.
Základy veřejné správy
Organizační struktura veřejné správy
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Vykonavatelé majetkových práv obcí a krajů
Veřejná správa – úvod.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Územní uspořádání ČR Česká republika se člení na
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
ANALÝZA STRUKTURY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Mgr. Pavel PETR Katedra společenských věd VŠB - TUO
Politický systém ČR – krajská a obecní samospráva
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Členění a organizace veřejné správy
Vypracovaly: Gabriela Janečková Radka Janků
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Správní právo MOST FBI Správní právo Orgány obcí a krajů
Glovňová Libuša, Kačmárová Nataša, Němeček Jaroslav
Základy správního práva
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Kontrola veřejné správy I.
Obec II. obecní zřízení Petr Machala.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Petra Palátová Lucie Paulusová Michaela Oravová 15. listopadu 2010
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Veřejná správa.
Vypracovaly: Nevrtalová Michaela Šlechtová Nikola Uhllířová Jana
VY_32_INOVACE_51_19 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Hlavní město Praha.
Územní samospráva Obce
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Státní správa a samospráva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školy Soukromá střední odborná škola Frýdek-Místek, s.r.o. Název materiálu VY_32_INOVACE_400_VES_20 Autor Mgr.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Územně-správní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Územní samospráva a její organizace
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Obecní zřízení – úvodní test
Název školy: Základní škola Městec Králové
MÍSTNÍ SPRÁVA II. PrF MU v Brně © petr průcha, 2017.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
KRAJ Působnost KRAJE OBČANÉ KRAJE ORGÁNY KRAJE Zastupitelstvo
Obecná část rozpočtového práva III
Samospráva a její organizace, zájmová samospráva; územní samospráva a její organizace MP313K Úvod do studia veřejné správy 6. přednáška Stanislav.
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.

Základní pojmy ► Veřejná správa  Pojem správního práva  Realizuje výkonnou moc ► Moc státní ► Zbývající veřejnou moc ► Správa = společenské zřízení  Veřejná – právem uložená povinnost  Soukromá – sledují vlastní cíl ► Subjekty se soukromoprávním postavením ► Organizace veřejné správy  Stát – primární  Veřejnoprávní subjekty – představitelé a nositelé veřejné moci  Státní činnost  Zákonodárství  Soudnictví ► Veřejné korporace  Na území  Zájmové ► Veřejná správa  Státní správa  Samospráva

Státní správa ► … je veřejnou správou uskutečňovanou státem ► VS používá:  Řídící prvky  Regulační prvky  Proces cílené stabilizace chování ► Moci VS:  Výkonná moc – činnost prováděcí  Podzákonná moc – projev vázanosti správy s právem (s obecně závaznými předpisy)  Nařizovací moc ► Funkční pojetí státní správy tvoří její organizaci  Subsidiarita ► Činnost státní správy  Vnitřní  Vnější ► Subjektem státní správy je sám stát, představovaný svými orgány. Prostřednictvím státní správy realizuje stát politiku. ► Objekty státní správy nejsou součástí organizačního systému státní správy, mají svébytné postavení.

Samospráva ► Samospráva je veřejnou správou uskutečňovanou jinými veřejnými subjekty než státem. ► Samospráva:  Politický aspekt samosprávy  Právní aspekt samosprávy  Realizace vlastní samosprávné moci ► Realizuje vlastní samosprávnou moc  Prvky řízení  Prvky regulace  Činnost výkonná, podzákonná a nařizovací ► Rysy samosprávy  Zájmová  Územní ► Samospráva je tedy organizující a mocenskoochranné působení územních a zájmových samosprávných korporací a jejich orgánů ve specificky výkonném pojetí.

Základní otázky právního postavení ► 1849 historie korporací územní samosprávy ► 1945 konec územní samosprávy, vznik národních výborů ► 1990 zánik NV a obnovení postavení obcí na samosprávných principech ► Zákon ČNR č. 367 / 1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) ► Zákon ČNR č. 418 / 1990 Sb., o hlavním městě Praze ► Zákon č. 128 / 2000 Sb., o obcích ► 6249 obcí (k ) ► Pojetím obce jako samosprávného společenství občanů je osobní základ samosprávy obcí ► Právní úprava obcí zákonitě obce charakterizuje i podle územních hledisek. Tím je řešen územní základ samosprávy obcí  Obce se mohou slučovat  Ale také rozdělovat ► Obec má postavení právnické osoby. Disponuje vlastním majetkem a finančními zdroji. Jedná se tedy o tzv. ekonomický základ samosprávy obcí

Působnost a pravomoc obcí ► Obce jsou při výkonu místní správy povolány k plnění úkolů, které jsou vymezeny rámcem tzv. působností obce. ► Působnost: právně vymezený okruh společenských vztahů, předmět, obsah a rozsah činností, v nichž obec realizuje svoji pravomoc.  Samostatná  Přenesená ► Pravomoc: souhrn oprávnění, jimiž je obec vybavena, a právních povinností, jež jsou obci uloženy, pro potřeby plnění úkolů obce. ► Samostatná působnost  Klasická obecní samospráva, či samosprávná působnost obce, obec je vázána jen zákony a obecně platnými právními předpisy. Bezprostředně se dotýká míst. ► Přenesená působnost  Jde o výkon státní správy, který stát nerealizuje přímo, svými orgány, nýbrž nepřímo, prostřednictvím obcí a jejich orgánů. ► Obce se tedy dle výkonu státní správy (resp. přenesené působnosti) dělí:  Obce s běžnými úřady  Obce s pověřenými úřady  Obce s rozšířenou působností

Působnost a pravomoc obcí, orgány obcí ► Pravomoci obcí:  Předpisy přijímané v samostatné působnosti ► Obecně závazné vyhlášky ► Přijímá je zastupitelstvo obce  Předpisy přijímané v přenesené působnosti obce ► Nařízení ► Přijímá je rada obce  Podmínkou platnosti je vyhlášení ► Na úřední desce  Výrazem pravomocí obcí je také, v zákonem stanovených případech, rozhodovat ve správním řízení ► Působnost obce zajišťují její orgány  Zastupitelstvo obce ► Vykonává zákonem o obcích nejdůležitější pravomoci v samostatné pravomoci ► Zasedání jsou veřejná ► Schází se dle potřeby, nejméně 1x za 3 měsíce ► Usnášeníschopné, je-li přítomna nadpoloviční většina, stejně i se souhlasem  Rada obce ► Je výkonným orgánem obce ► Úkony které vyžadují schválení radou, či zastupitelstvem nelze provézt bez jejich schválení ► Rada se skládá ze starosty, místostarostů a dalších radní, kteří jsou voleni zastupitelstvem ► Zasedání jsou neveřejná ► Schází se dle potřeby ► Usnáší se většinou

Orgány obcí ► Starosta  Reprezentuje obec navenek  Starostu volí zastupitelstvo ze svých členů, je mu odpovědný  Řídí a svolává zasedání zastupitelstva  Svolává a řídí schůze rady  Je v pozici nadřízeného všech pracovníků úřadu ► Obecní úřad  Orgán úředního typu  Člení se na odbory a oddělení  Zřizuje úřední desku ► Tajemník obce  Povinně jen u obcí s pověřeným obecním úřadem a u obcí s rozšířenou působností  Jmenuje jej a odvolává starosta se souhlasem přednosty okresního úřadu  Řídí a kontroluje činnost zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu ► Správce obce  Je zaměstnancem kraje  Pokud se v obci opakovaně neuskuteční vyhlášené volby  Není-li zvolen starosta 6 měsíců od ustavujícího zasedání zastupitelstva ► Orgány zastupitelstva  Výbory (min. finanční, kontrolní a osadní) ► Orgány rady  Komise

Statutární města a hl.m. Praha ► Specifikem právní úpravy je, že počítá vedle obcí městského charakteru s tzn. statutárními městy:  Kladno, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Jihlava, Brno, Zlín, Olomouc, Ostrava, Havířov, Most, Teplice, Karviná a Mladá Boleslav ► Mohou se členit:  Městské části, obvody ► Primátor, magistrát ► Zákon č. 131 / 2000 Sb., o hlavním městě Praze ► Má postavení obce, jež se ze zákona člení na městské části ► Městské části vykonávají pravomoci jak v samostatné, tak přenesené působnosti ► Právní režim postavení hlavního města současně reflektuje i tu skutečnost, že Praze je přiznáni i postavení okresu, tak i postavení samosprávného kraje

Svazky obcí ► Oprávnění obcí v rámci samostatné působnosti ► Zákon výslovně zakládá právo obcí být členy svazků obcí ► Mají postavení právnických osob ► Přistoupení do svazku dle smlouvy schvaluje zastupitelstvo ► Podobným principům jako hospodaření obcí podléhá i hospodaření svazků obcí ► Předmětem činnosti svazků obcí může být:  Školství, sociální péče, zdravotnictví, kultury, požární ochrany, sociální péče, veřejného pořádku, ochrany ŽP, cestovního ruchu a péče o zvířata  Čistota obce, veřejná zeleň a osvětlení, odvoz a likvidace komunálního odpadu, zásobování vodou, čištění odpadních vod  Sítě technického vybavení, veřejné dopravy  Vytápění a ohřev vody, ochrana ovzduší  Provoz lomů, pískoven a těžebních zařízení  Správa majetku obcí, komunikací, lesů, domovního a bytového fondu, sportovních zařízení

Dozor státu nad výkonem působnosti obcí ► Právní základ v zákonu o obcích ► Správní dozor je vykonáván správními úřady  Příslušné soudy ► Funkci správního dozoru v počáteční správy vykonávaly krajské úřady (nad obcemi)  Na ně navazuje aktivní dozorová činnost MV ► Dozor nad kraji stát vykonává přímo svými orgány, tedy příslušnými ministerstvy ► U nezákonných právních předpisů obcí (vyhlášky)  Nejprve výzva krajského úřadu  Pokud do 30ti dnů nedojde k nápravě věci, je věc předána MV k zjednání nápravy  Případně příslušný soud ve správním soudnictví  Či Ústavní soud