Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Barvy, míchání barev Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_4_1 Autor:Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:Výtvarná výchova Ročník:6. – 9. Vzdělávací oblast:Umění a kultura Vzdělávací obor:Výtvarná výchova Tematický okruh:Rozvíjení smyslové citlivosti, Uplatňování subjektivity, Ověřování komunikačních účinků Téma: Uspořádání objektů do celků v ploše, a prostoru, Přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením, Osobní postoj v komunikaci Druh učebního materiálu:Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM:15 min prezentace, samostatná práce žáků 75 min Anotace / Metodický list: Prezentace má sloužit jako motivační úvod k dvouhodinovce výtvarné výchovy. Poskytuje žákům informace o vitrážích. Součástí prezentace jsou pokyny k samostatné tvůrčí činnosti žáků.
Výtvarná výchova Vitráž Výtvarné využití odpadového materiálu
ow_with_angels_in_the_Saint_Antony_church_in_St._Ulri ch_in_Gr%C3%B6den.jpg inture_sur_verre.JPG
Vitráž z francouzského slova vitrail = zasklení, prosklená plocha výtvarně ztvárněná skleněná mozaiková výplň skládaná do olova z obvykle barevných, často i malovaných malých skel používá se místo skleněných tabulí, např. v kostelních oknech
Vitráž v okně Katedrály svatého Víta v Praze ily_a_Bo%C5%BE%C3%ADho_hrobu.jpg
Okno v kostele sv. Václava v Břeclavi
Vitráž v nádražní budově v Žilině (Slovensko)
Barevné mozaikové výplně oken se objevují již od antiky. Největší rozvoj klasické vitráže souvisí se stavbou středověkých katedrál. Tehdejší technologie neumožňovala výrobu velkých skleněných tabulí, rozměrné otvory bylo nutné vyplňovat tabulemi ze spojovaných skel. Technika vitráže pronikla i do světských prostor a domácností - zdobí se jí okna a dveře nebo jejich části.
Technika TIFFANY Není vitráž v pravém slova smyslu, i když výsledek je podobný. Pomocí techniky Tiffany lze vytvořit i prostorové objekty (např. lampy nebo menší závěsné předměty). _Tiffany%27s_lamp.JPG
Úkol pro tebe a spolužáky: Vytvořte na okně mozaiku napodobující techniku vitráže. Vytvořte čtyřčlennou pracovní skupinu. Budete potřebovat použité, ale nepomačkané barevné igelitové tašky a sáčky, papír formátu A1, tužku, kružítko, nůžky, misku s vodu, papírové ubrousky a dobrou náladu.
Tašky a sáčky nastříhejte na čtverce a obdélníky o přibližné velikosti 3- 4 cm. Velikost není třeba měřit. Roztřiďte nastříhané kousky podle barev. Z papíru vystřihněte kruh o průměru 60 cm a vytvořte návrh mozaiky. Mozaika může zobrazovat konkrétní předměty nebo pouze abstraktně rozdělovat plochu kruhu na menší části.
Papírový kruh s návrhem mozaiky nalepte z vnější strany na okno. Postupně namáčejte nastříhané kousky igelitu ve vodě a vytvářejte z nich na okně kruhovou mozaiku podle vytvořeného návrhu. Každý kousek igelitu pečlivě přitlačte k okennímu sklu papírovým ubrouskem. Můžete upravit tvar některých kousků tak, aby správně zapadl na své místo v mozaice.
Sejměte z vnější strany okna papírový návrh. Při práci buďte opatrní, obzvláště, pracujete-li na židli, stole apod. Dbejte pokynů učitele.
Úkol pro třídu Prohlédněte si „falešné“ vitráže. Vracejte se k nim v různé denní době tak, abyste mohli vnímat, jak vypadají za slunečního svitu či umělém osvětlení např. z pouličních lamp.
Použitý zdroj: Vitráž online . Wikipedie citováno .Dostupné z WWW: .