Problematika veřejného opatrovnictví Barbora Rittichová Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha
Jak si představujete toho, kdo by měl nejlépe hájit Vaše práva?
Měl by mít silné postavení ve společnosti?
Měl by mít věci pevně v rukou?
Měl by umět dobře argumentovat ve Váš prospěch?
A je jím veřejný opatrovník?
Výkon opatrovnictví RokCelkový počet osob Fyzické osoby (%)Právnické osoby (%) ,6832, ,7432, ,6431, ,6231, ,5131, ,7231,28
Opatrovnictví v ČR Negativa současného stavu Velmi strohá právní úprava (Občanský soudní řád, Zákon o rodině, Občanský zákoník) Nejsou jasné pravomoce Není kvalitní kontrola výkonu opatrovnictví a neexistují sankce
Nový Občanský zákoník Systém náhradního rozhodování (opatrovnictví), ale i nový institut podporovaného rozhodování Novinky: a)Opatrovník i bez omezení svéprávnosti b)Nápomoc při rozhodování c)Zastoupení členem domácnosti d)Předběžná prohlášení
Opatrovnictví Nová možnost ustanovení opatrovníka i bez zásahu do způsobilosti k právním úkonům Výběr opatrovníka – dle přání a potřeb opatrované osoby, podněty od osob blízkých NE – provozovatel zařízení, kde osoba pobývá nebo které poskytuje služby Vyloučení oblastí, ve kterých může opatrovník jednat – uzavírání manželství, rodičovská odpovědnost, závěť, vydědění
Opatrovnictví Povinnosti opatrovníka: „K povinnostem opatrovníka náleží udržovat s opatrovancem vhodným způsobem a v potřebném rozsahu pravidelné spojení, projevovat o opatrovance skutečný zájem, jakož i dbát o jeho zdravotní stav a starat se o naplnění opatrovancových práv a chránit jeho zájmy.“ Vysvětlovací povinnost Nový zákon o opatrovnictví – bude následovat
Nápomoc při rozhodování Institucionalizace vztahu podpory Smlouva schválená soudem Založeno na vztahu důvěry mezi podpůrcem a podporovaným Podpůrce radí a pomáhá podporovanému, účastní se jednání apod., podporovaný rozhoduje sám Možnost mít i více podpůrců Podpůrce nesmí podporovaného nevhodně ovlivňovat nebo se na jeho úkor obohatit
Předběžná prohlášení „ Závěť“ mezi živými Projev vůle o tom, jak člověk chce, aby byly spravovány jeho záležitosti, případně kdo je má spravovat K prohlášení musí orgány přihlížet tak, jako kdyby člověk projevil vůli v rozhodném čase
Opatrovnická rada Kontrolní orgán – dohled nad správou jmění i dalších záležitostí Min. 3 členové – osoby blízké, přátelé (V určitých případech jen 1 osoba či soud) Může dávat svá stanoviska k činnosti opatrovníka soudu Může podat návrh na zrušení opatrovnictví či na odvolání opatrovníka Schází se min. 1 x za rok, účastní se jí opatrovník i opatrovaný
Opatrovnická rada Bez souhlasu rady nesmí opatrovník: a)Změnit bydliště opatrovaného b)Umístit opatrovaného do uzavřeného ústavu nebo podobného zařízení c)Rozhodnout o zásazích do integrity opatrovaného d)Nakládat s majetkem opatrovaného nad určitou hranici e)Činit další rozhodnutí, dle usnesení opatrovnické rady…
Modely podpory pro rozhodování lidí s mentálním postižením Nový projekt organizace Instand, partner Liga lidských práv a MDAC Hlavní téma: Opatrovnictví a podpůrcovství Cíl: Vytvoření nových modelů výkonu opatrovnictví a podpůrcovství Formy činnosti: Analýzy, metodiky, semináře Cílová skupina: Karlovarský kraj, obce (veřejní opatrovníci), lidé se zdrav. postižením, lidé ze soudní praxe (soudci, znalci, st. zástupci), poskytovatelé soc. služeb
Děkuji Vám za pozornost. Barbora Rittichová Liga lidských práv a Centrum advokacie duševně postižených Národní centrum podpory transformace sociálních služeb 3P Consulting, s. r. o. Římská 12, Praha 2 Součást individuálního projektu MPSV Podpora transformace sociálních služeb.