Monitorování klimatu školy Jihlava Zdeněk Borůvka
Vzdělávání energetiků na Vysočině
Hodnocení práce učitele – jak? hospitace výsledky žáků v testech výsledky žáků v soutěžích zjišťování přidané hodnoty forma výuky vzdělávání práce pro školu… A co názor žáků?
Mohou žáci hodnotit učitele? Dlouho jsme váhali a trochu vzdorovali. Žák bude učitele hodnotit. Jak zabránit zneužití od žáků? Jak to „diplomaticky“ vysvětlit učitelům? Jak nastartovat zlepšení a ne rozčarování? Jaké zvolit otázky? Jak pracovat s výsledky? Jak učitele nestresovat, ale naopak motivovat? Jak u učitele nepokazit to dobré, ale naopak podpořit?
Vlastní příprava otázek pro žáky složité hledání shody mezi zástupci školy, kraje a skupiny ČEZ. výběr skupiny otázek – bylo náročné volba způsobu hodnocení zpracování výsledků práce s výsledky informování žáků – celkem jednoduché (ale nepodcenit) informování učitelů – složitější, ale pochopili (museli pochopit)
Hodnocení učitelů 2010 – 1. ročník Hodnocení učitelů ENE Legenda: 1 - rozhodně spokojen 2 - spíše spokojen 3 - tak napůl 4 - spíše nespokojen 5 - rozhodně nespokojen … má schopnost předat své znalosti a vědomosti 1,261,251,002,601,431,381,392,551,601,302,431,302,35 … umí zaujmout, výuka je pestrá, živá a zábavná 1,781,262,003,171,651,671,522,551,521,132,431,263,04 … má dobrou organizaci výuky, hodina má systém a řád 1,471,301,002,561,431,381,521,851,431,302,341,432,39 … má dobrý vztah s žáky, respektuje je a sám je respektován 1,341,051,003,391,171,191,222,101,521,172,731,093,39 … má systém hodnocení, je spravedlivý(á) 1,301,251,002,261,261,241,091,801,601,342,171,433,26 Počet hodnotících: Průměr hodnocení: 1,41,2 2,81,4 1,32,21,51,22,41,32,9
Co z tabulky vyplývá? Neudělali jsme nic zvláštního. Tímto přímým hodnocením od žáků se snad nikdo nezabývá. Žáci přistoupili k hodnocení zodpovědně, až nad naše očekávání (1. ročník). Výsledky v drtivé většině potvrdily naše očekávání (pokud ne, proč?) S výsledky je třeba pracovat velmi zodpovědně a individuálně. Pohovor s každým vyučujícím, zahrnout komplexní pohled na vyučujícího, ne jen vyjádření žáků. Časově náročné!
Hodnocení učitelů ročník Hodnocení učitelů ENE2 Legenda: 1 - rozhodně spokojen 2 - spíše spokojen 3 - tak napůl 4 - spíše nespokojen 5 - rozhodně nespokojen … má schopnost předat své znalosti a vědomosti 1,1911,581,261,911,62,042,132,392,1322 … umí zaujmout, výuka je pestrá, živá a zábavná 1,331,621,82 1,522,561,653,042,562,32,5 … má dobrou organizaci výuky, hodina má systém a řád 1,231,21,781,472,081,651,822,041,951,561,761,9 … má dobrý vztah s žáky, respektuje je a sám je respektován 1,0411,471,261,6 2,262,043,131,911,611,4 … má systém hodnocení, je spravedlivý(á) 1,041,21,821,211,861,561,821,691,82 1,691,6 5,8368,657,029,277,9310,59,5512,339,989,369,4 1,1661,21,73 1,40 41,8541,5862,11,912,4661,9961,8721,88
Poznámky u dvou vyučujících dokonce podstatné zlepšení u jednoho vyučujícího bez posunu, ani o mm tendence učitelů zpochybňovat odmítání učit u ENE „samozřejmost“ pro žáky narůstá kritičnost žáků – nebezpečí - chtějí každý svého „dokonalého“ učitele, ale kdo to je?
Hodnocení učitelů ročník Hodnocení učitelů ENE1 Legenda: 1 - rozhodně spokojen 2 - spíše spokojen 3 - tak napůl 4 - spíše nespokojen 5 - rozhodně nespokojen … má schopnost předat své znalosti a vědomosti 1,111,662,512,481,851,331,231,0711,143,031,4 … umí zaujmout, výuka je pestrá, živá a zábavná 1,112,032,482,662,51,221,231,4611,073,371,48 … má dobrou organizaci výuky, hodina má systém a řád 11,622,551,741,571,221,23 11,182,551,29 … má dobrý vztah s žáky, respektuje je a sám je respektován 1,071,772,252,071,781,111,151,311,142,621,29 … má systém hodnocení, je spravedlivý(á) 1,141,5121,811,571,9611,69112,41,33 5,438,5911,7910,769,276,845,846,7555,5313,976,79 1,0861,7182,3582,1521,8541,3681,1681,3511,1062,7941,358
Využití techniky opět dotazník opět vyplňují žáci technika je „pouze“ doplněk nepřehnat tlak – špatné důsledky vzdělávání – problém času
Dotazník pro žáky ENE respondentů CJLANJNEJDEJ MA TFYZCAEIKTTEVZAEETCTVY Notebook 1. Zakřížkuj předmět, ve kterém využíváš notebook ve vyučování Zakřížkuj předmět, pro nějž využíváš notebook pro domácí přípravu Uveď písmenem pod křížky jak často notebook využíváš ? V elmi často (vícekrát v týdnu), Č asto (jedenkrát týdně), O bčas (několikrát v měsíci), Z řídka (několikrát v roce), N ikdy. VO VZZOO OOČ 4. Uveď písmenem, pro jaké úkony notebook využíváš ( Z áznam z vyučovací hodiny, vyhledávání informací na I nteretu, D omácí úkoly, vyplňování C vičení) DIC ICCDICIDC IC D 5. Zakřížkuj, ve kterém předmětu jsi použil notebook tento rok k vypracování prezentace. Uveď počet - 1x,2x,3x. 1-3x1x 1-2x 3x10x 1-2x 6. Uveď písmenem, zda máš nějaký technický problém s připojením na síť ve školní lavici ( A no, O bčas, N e) OA AAA Audiovizuální vybavení tříd 7. Zakřížkuj předmět, ve kterém je využívaná audiovizuální technika Pod křížkem uveď písmenem, jak často je audiovizuální technika v daném předmětu využívána ( V ždy, Č asto, O bčas, Z řídka). VO V ČVO ČZV
Závěr Každý učitel je citlivý svým způsobem, „zvláštní druh“, který je třeba neustále individuálně opečovávat, neustále příjemně zneklidňovat, chválit, pobízet, provokovat, uklidňovat… Ale to vyžaduje moře času!!!