Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Advertisements

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Přehled a zvláštní typy zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 06 – Osobnost a temperament NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II.
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
Mgr. Rostislav Navláčil 13. Rodinné právo Občanská nauka 1. – 4.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Chemické procesy v olověných akumulátorech
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
19. Kreslení závitových spojů Technická dokumentace pro 1. ročník
UČENÍ.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
City DUM_15.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název projektu: Moderní škola
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Název prezentace (DUMu):
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Mgr. Rostislav Navláčil 20. Vznik, význam, vývoj a cíle EU
Název prezentace (DUMu): Dynamo – zapojení
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
13. Růst lidské populace, demografie
Ing. Veronika Dostálková MBA
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_16 Temperament
Psychologie test.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výchova k občanství Vnitřní svět člověka
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OSOBNOST.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
17. Tolerance a drsnost na výkrese
Rysy osobnosti Temperament Charakter
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. – 4. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE ANOTACE Záměrem výukového materiálu s názvem Vývoj a rozvoj člověka je poskytnout souhrn učiva a upevnit znalosti z oblasti změny duševní (psychické), spojené s vývojem biologickým a sociálním Záměrem výukového materiálu s názvem Vývoj a rozvoj člověka je poskytnout souhrn učiva a upevnit znalosti z oblasti změny duševní (psychické), spojené s vývojem biologickým a sociálním Jednotlivé DUMy v této sadě popíší tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Občanská nauka Jednotlivé DUMy v této sadě popíší tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Občanská nauka

Vývoj a rozvoj člověka název pro vývoj je evoluce název pro vývoj je evoluce evoluce je zdokonalování od jednodušších forem ke složitějším evoluce je zdokonalování od jednodušších forem ke složitějším z psychologického hlediska znamená vývoj změny osobnosti z psychologického hlediska znamená vývoj změny osobnosti změny duševní (psychické), spojené s vývojem biologickým a sociálním změny duševní (psychické), spojené s vývojem biologickým a sociálním

Vývoj ve dvojím smyslu od jednodušších živočichů ke složitějším (fylogeneze) od jednodušších živočichů ke složitějším (fylogeneze) od narození až ke stáří (ontogeneze) od narození až ke stáří (ontogeneze) vzájemným působením jedince a prostředí (výchova a učení) vzájemným působením jedince a prostředí (výchova a učení) rozvoj psychických procesů a vlastností (zrání) rozvoj psychických procesů a vlastností (zrání) konkrétní realizace konkrétní realizace

Tělesná a duševní schránka osobnosti tělesný a duševní rozvoj člověka tělesný a duševní rozvoj člověka tělesný vývoj - rozvoj tělesných funkcí tělesný vývoj - rozvoj tělesných funkcí duševní vývoj - změny psychických jevů a funkcí duševní vývoj - změny psychických jevů a funkcí cílem lidského vývoje je rozvoj osobnosti cílem lidského vývoje je rozvoj osobnosti každý člověk je osobnost každý člověk je osobnost

Osobnost je vyjadřovaná schopnostmi, dovednostmi, temperamentem, zájmy, postoji, cílem schopnostmi, dovednostmi, temperamentem, zájmy, postoji, cílem osobnost vyjadřuje odlišnost jedince od ostatních lidí osobnost vyjadřuje odlišnost jedince od ostatních lidí člověk jako jediný živočich má schopnost stanovit si cíl svého jednání člověk jako jediný živočich má schopnost stanovit si cíl svého jednání osobnost je jednota tělesná, psychická, vrozená a získaná osobnost je jednota tělesná, psychická, vrozená a získaná

Biologické předpoklady vlohy vlohy vlastnosti vyšší nervové soustavy vlastnosti vyšší nervové soustavy biologické základy (pudy) biologické základy (pudy) - vývoj dítěte - vývoj dítěte - činnost a učení - činnost a učení - působení společnosti a výchovy - působení společnosti a výchovy

Psychické jevy psychické vlastnosti psychické vlastnosti psychické procesy psychické procesy psychické stavy psychické stavy - vývoj dítěte - vývoj dítěte - činnost a učení - činnost a učení - působení společnosti a výchovy - působení společnosti a výchovy

Psychické vlastnosti (dispozice) osobnosti temperament temperament schopnosti schopnosti charakter charakter motivy a postoje motivy a postoje volní vlastnosti volní vlastnosti

Psychické procesy osobnosti poznávací (kognitivní) procesy – vnímání, fantazie, myšlení, řeč, představy poznávací (kognitivní) procesy – vnímání, fantazie, myšlení, řeč, představy procesy paměti (zapamatování, uchování, vybavení) procesy paměti (zapamatování, uchování, vybavení) motivační procesy (citové, volní) motivační procesy (citové, volní)

Psychické stavy osobnosti stavy pozornosti stavy pozornosti citové stavy citové stavy

Temperament soubor převážně vrozených psychických vlastností soubor převážně vrozených psychických vlastností určuje dynamiku celého prožívání a chování určuje dynamiku celého prožívání a chování projevuje se způsobem reagování člověka projevuje se způsobem reagování člověka silné reakce a rychlé střídání reakcí silné reakce a rychlé střídání reakcí

Zařazení lidí z hlediska temperamentu sangvinik – čilý, veselý, společenský, nestálý sangvinik – čilý, veselý, společenský, nestálý cholerik – rychlý, samostatný, dráždivý, vzteklý, snadno se rozhněvá, ale rychle uklidní cholerik – rychlý, samostatný, dráždivý, vzteklý, snadno se rozhněvá, ale rychle uklidní flegmatik – klidný až lhostejný, netečný, pomalý flegmatik – klidný až lhostejný, netečný, pomalý melancholik – vážný, svědomitý, bojácný melancholik – vážný, svědomitý, bojácný

Typy osobnosti introvert – člověk zaměřený do svého nitra, plachý a nejistý, málo průbojný, s intenzivním vnitřním životem a hlubokými city introvert – člověk zaměřený do svého nitra, plachý a nejistý, málo průbojný, s intenzivním vnitřním životem a hlubokými city extrovert – člověk zaměřený na vnější svět, společenský, přístupný, otevřený, aktivní, snadno přizpůsobivý extrovert – člověk zaměřený na vnější svět, společenský, přístupný, otevřený, aktivní, snadno přizpůsobivý

Schopnosti jsou vlastnosti osobnosti jsou vlastnosti osobnosti předpoklad pro úspěšné vykonávání určité činnosti předpoklad pro úspěšné vykonávání určité činnosti jsou ukazatelem určitého výkonu jsou ukazatelem určitého výkonu vyvíjejí se na základě vrozených dispozic vyvíjejí se na základě vrozených dispozic - nadání - nadání - talent - talent - genialita - genialita

Charakter souhrn psychických vlastností souhrn psychických vlastností mravní chování a jednání mravní chování a jednání vztah člověka k ostatním lidem vztah člověka k ostatním lidem formuje se působením výchovy a společenských jevů formuje se působením výchovy a společenských jevů - s charakterem souvisí také pojem - s charakterem souvisí také pojem svědomí (systém morální kontroly- svědomí (systém morální kontroly- vnitřní hlas) vnitřní hlas)

Motivy pud – vrozená pohnutka činnosti pud – vrozená pohnutka činnosti zájem - záliba zájem - záliba cíl – uvědomělý směr aktivity cíl – uvědomělý směr aktivity ideály – vrozené cíle (způsob života) ideály – vrozené cíle (způsob života) zvyk – tendence vykonávat za určitých okolností určitou činnost zvyk – tendence vykonávat za určitých okolností určitou činnost

Postoje sklony člověka reagovat ustáleným způsobem na předměty, osoby a situace sklony člověka reagovat ustáleným způsobem na předměty, osoby a situace - poznání objektu, názory na něj - poznání objektu, názory na něj - citové hodnocení objektu, sympatie - citové hodnocení objektu, sympatie antipatie antipatie - pobídka k jednání či chování - pobídka k jednání či chování

Otázky a úkoly Co je to evoluce z hlediska vývoje Co je to evoluce z hlediska vývoje Vyjmenuj zařazení lidí z hlediska temperamentu Vyjmenuj zařazení lidí z hlediska temperamentu Vysvětli pojem charakter Vysvětli pojem charakter

Zdroje pro textovou část EMMERTL,F. a kol Odmaturuj ze společenských věd. Nakladatelství DIDAKTIS spol. s r.o. DIDAKTIS 2004 EMMERTL,F. a kol Odmaturuj ze společenských věd. Nakladatelství DIDAKTIS spol. s r.o. DIDAKTIS 2004 ISBN: ISBN: PhDr.HOŘEJŠOVÁ,H.CSc. Občanská nauka. Vydalo Naše vojsko a knižní obchod,s.p., Praha: 1994 PhDr.HOŘEJŠOVÁ,H.CSc. Občanská nauka. Vydalo Naše vojsko a knižní obchod,s.p., Praha: 1994 ISBN: ISBN: ka/vyvoj-a-rozvoj-cloveka.html ka/vyvoj-a-rozvoj-cloveka.html