6. H. D. Thoreau, Walden PhDr. Irena Martínková, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Hody, hody doprovody TRADICE. Ve kterém ročním období jsou Velikonoce. 2 Léto Zima Podzim Jaro.
Rodina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Muzikantská rodina Polytechnika v písni. Poznáš písničku? Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
Poznej, který geometrický tvar chybí na obrázku POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI - VNÍMÁNÍ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Jaro – hospodářská zvířata Název sady: Člověk a jeho svět.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Práce s pohádkou Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 Jak pejsek s kočičkou.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Co se přihodí … než se fotka narodí?
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Bůh je moje jistota..
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Židům 3:12-14 Hleďte, bratři, aby snad v někom z vás nebylo zlé a nevěrné srdce, takže by odpadl od živého Boha, a proto se navzájem napomínejte každý.
PhDr. Irena Martínková, Ph.D.
Cirkusová zvířátka - hláska na začátku slova
Tematický okruh: CHEMIE A SPOLEČNOST Název učiva: „ŽIVOT IGELITKY“
Hudební nástroje.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
EMPATIE - JAK SE MAMINKA CÍTÍ… CO BY SE STALO KDYBY…
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
KOMÍNY, KOMINÍK A DALŠÍ PROFESE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VYBARVI SI NOVÉ KAMARÁDY…
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Školkáčci jedou na výlet
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Talíř a příbory Pravo-levo.
Vítejte v Písmenkově – seznamte se s písmenkem P, p
JEDNO SLOVO PRO VÍC VĚCÍ
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Jsem děvče - čím budu? Povolání.
Informační gramotnost
Život v rybníce Jana Kučerová.
POVOLÁNÍ.
DUM - Digitální Učební Materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zvířata domácí, volně žijící a exotická
Má země Česká republika.
Obrázková básnička Jazyk a řeč.
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Jak správně zacházet s knihou
Hrajeme si na fotografa
Levým tlačitkem můžeš přecházet mezi snímky
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Polytechnika v dětské literatuře
Svět je nádherná kniha, ale nemá cenu pro toho, kdo neumí číst.
Poznatky ze života zvířat
Cesta vánočního stromečku
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Naučil jsem se....
Odkrývání obrázků – poznej místa
RIZIKA PŘI ZIMNÍCH SPORTECH
Když jsem já sloužil… Jazyk a řeč.
Vztah k životnímu prostředí
Řešení problémů učením
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Výroba velikonočního košíčku
Na poli a v lese stroje.
Transkript prezentace:

6. H. D. Thoreau, Walden PhDr. Irena Martínková, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

Henry David Thoreau   Vystudoval Harvard  Ve 27 letech žil sám u Waldenského rybníka (26 měsíců)  Kniha Walden

Walden  život v lesích, v domě, který si sám postavil na břehu rybníka Walden, v Concordu, Massachusetts  po dobu 2 let Co by se změnilo ve Vašem životě?

Walden „Odešel jsem do lesů, protože jsem chtěl žít uvědoměle, postavit se čelem k základním skutečnostem života, a vyzkoumat, zda bych se mohl naučit to, čemu mě život má učit, a ne abych teprve až budu umírat, seznal, že jsem vůbec nežil. Nechtěl jsem prožívat něco, co není život – vždyť žít je tak nádherné!“ „Odešel jsem do lesů, protože jsem chtěl žít uvědoměle, postavit se čelem k základním skutečnostem života, a vyzkoumat, zda bych se mohl naučit to, čemu mě život má učit, a ne abych teprve až budu umírat, seznal, že jsem vůbec nežil. Nechtěl jsem prožívat něco, co není život – vždyť žít je tak nádherné!“ (Thoreau, 1991, str.83)

Kritika tehdejší společnosti  Zaneprázdněnost prací  Bez volné chvíle k plné integritě  Člověk jako nástroj svých nástrojů (p.32)  Člověk proměněn ve stroj  důvod: nevšímavost a omyl

Kritika tehdejší společnosti „Dvanáct Hérakleových prací bylo hračkou proti námaze, jakou musí vynakládat moji sousedé. Těch prací bylo totiž jen dvanáct a jednou jim byl konec; nikdy jsem však neviděl, že by tito sousedé skolili nebo chytili nějakou obludu anebo dokončili nějakou práci. Nemají přítele Iolaa, aby hydře rozpáleným žezlem upaloval u kořene hlavy – tady sotva jedu hlavu utnou, hned dvě jiné naskočí.“ „Dvanáct Hérakleových prací bylo hračkou proti námaze, jakou musí vynakládat moji sousedé. Těch prací bylo totiž jen dvanáct a jednou jim byl konec; nikdy jsem však neviděl, že by tito sousedé skolili nebo chytili nějakou obludu anebo dokončili nějakou práci. Nemají přítele Iolaa, aby hydře rozpáleným žezlem upaloval u kořene hlavy – tady sotva jedu hlavu utnou, hned dvě jiné naskočí.“ (Thoreau, 1991, str.8)

Spěch  Jak dlouho jedete do ……? Thoreau: 30 mil Thoreau: 30 mil pěšky = zdarma + spousta zážitků na cestě pěšky = zdarma + spousta zážitků na cestěX vlakem = 30 mil = 90 centů vlakem = 30 mil = 90 centů 90 centů = 1 den práce 90 centů = 1 den práce vydělat peníze + příroda z okénka

Spěch x lenošení  Jak chápete lenošení?  Je podle Vás pozitivní nebo negativní?  Lze ho chápat jako plnohodnotný život? „Mým spoluobčanům se to nepochybně jevilo jako čiré lenošení, avšak kdyby mě podle svého měřítka posuzovali ptáci a květiny, jistě bych v této zkoušce obstál. Podnět k svému počínání si musí člověk najít sám v sobě – tak je to a ne jinak. Skutečný, přirozený den je velmi klidný a sotva bude člověku vytýkat jeho netečnost.“ (Thoreau, 1991, str.103)

Samota  Co to je být sám?  Kdy jsme sami?  Jaký pohled máme na svět, říkáme-li, že jsme sami?  Jaký pohled máme na svět, říkáme-li, že nejde být sám?

Samota?  Thoreau nezná samotu  Život s: květinami, stromy a zvířaty vůněmi a zvuky, deštěm… vůněmi a zvuky, deštěm… „Nejsem o nic opuštěnější než samojediná divizna nebo pampeliška na louce nebo list bobu nebo šťavel nebo ovád anebo čmelák…“ (Thoreau, 1991, str.125)

Thoreau a tělo „Každý člověk je stavitelem chrámu, jímž je jeho tělo, zasvěcuje jej bohu, kterého uctívá, buduje jej ve stylu ryze vlastním a nedostane se z něho, ani kdyby místo sebe vytesal podobu z mramoru. Všichni jsme sochaři a malíři a náš materiál je naše vlastní maso a krev a kosti. Jakýkoli náznak ušlechtilosti počíná okamžitě zjemňovat rysy člověka, ajkákoli nízkost je zpotvořuje.“ (Thoreau, 1991, str.199) „Každý člověk je stavitelem chrámu, jímž je jeho tělo, zasvěcuje jej bohu, kterého uctívá, buduje jej ve stylu ryze vlastním a nedostane se z něho, ani kdyby místo sebe vytesal podobu z mramoru. Všichni jsme sochaři a malíři a náš materiál je naše vlastní maso a krev a kosti. Jakýkoli náznak ušlechtilosti počíná okamžitě zjemňovat rysy člověka, ajkákoli nízkost je zpotvořuje.“ (Thoreau, 1991, str.199)

Thoreau a dům „Kdekoliv jsem usedl, tam jsem rovnou mohl žít, a krajina kolem mne se začala kruhovitě rozprostírat. Co jiného je dům než sedes – sedátko?“ „Kdekoliv jsem usedl, tam jsem rovnou mohl žít, a krajina kolem mne se začala kruhovitě rozprostírat. Co jiného je dům než sedes – sedátko?“ (Thoreau, 1991, str.75)

Doporučená literatura k tomuto tématu  Thoreau, H.D. Walden. Princeton University Press,  Thoreau, H.D. Walden aneb Život v lesích. Odeon, Praha 1991.