OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo : CZ.1.07/3.1.00/50.0009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

SPOTŘEBITEL A JEHO PRÁVNÍ OCHRANA
Smlouvy kupní smlouva, smlouva o smlouvě budoucí, předkupní právo, smlouva o dílo, mandátní smlouva Mgr. Petra Malaníková.
Doc. Ing. Eva Čáslavová, CSc.
Spotřebitelské smlouvy Základ soukromoprávní ochrany spotřebitele §(§51a) ObčZ Orgánem ochrany je soud Závazky vzniklé ze smluv Obecné typy smluv,
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Spotřebitel a jeho práva
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE
Podnikání v e-komerci Právní minimum Jan Vetyška Výkonný ředitel APEK.
SVNIT Přednáška M. Horáková
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Vlasta Švachová Datum: Název: VY_32_INOVACE_9.2.1.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Přijímání a vyřizování reklamací
Klamavé obchodní praktiky Mgr. Ivana Picková SOS – Sdružení obrany spotřebitelů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Systém kontrolní činnosti SEI
Obchodní závazkové vztahy
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Struktura obchodní smlouvy
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Právo ochrany spotřebitele v roce 2008 Ivo Krýsa.
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
Praha 28. dubna 2015 Kontrolní činnost České obchodní inspekce v oblasti výkupu odpadů Mgr. Michael Maxa Česká obchodní inspekce.
Práva spotřebitele.
Klára Hajošová, Michal Novák, David Kodálik
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
OBCHODNÍ ČINNOST 10. ROLE SPOTŘEBITELE V OBCHODĚ – OCHRANA SPOTŘEBITELE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
REKLAMACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Koupě. Kupní smlouva Kupní smlouvou se: prodávající zavazuje, že: kupujícímu odevzdá věc, která je předmětem koupě, a umožní mu nabýt vlastnické právo.
HOTOVOSTNÍ OPERACE Nákup a prodej. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Smlouvy podle obchodního zákoníku Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Obchodní smlouva. Vymezení obchodní smlouvy písemnost, ve které si dodavatel a odběratel zavazují k určitým povinnostem a získávají také určitá práva.
E- SHOP WWW. FASHIONAVENUE. CZ Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
1 Mgr. Ing. Bc. Radek Neděla. Odpovědnost za škodu Odpovědnost zaměstnavatele = objektivní; předpoklady vzniku: - vznik škody, - protiprávní jednání nebo.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_11_INOVACE_OBP48 Název školy.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_08.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKUPOVÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Bezpečný nákup na internetu
Ing. Lenka Bombera Piskačová
ZÁKLADNÍ PRÁVA SPOTŘEBITELE
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Druhy a způsoby kontroly v hotelu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD
GDPR a budoucí redakční praxe
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Transkript prezentace:

OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo : CZ.1.07/3.1.00/

Ochrana spotřebitele

Pojmy  Spotřebitel - fyzická osoba, která nejedná v rámci své podnikatelské činnosti nebo v rámci samostatného výkonu svého povolání,  Prodávající - podnikatel, který spotřebiteli prodává výrobky nebo poskytuje služby,  Výrobce - podnikatel, který zhotovil výrobek anebo jeho součást nebo poskytl služby, který vytěžil surovinu – dále ji zpracoval, nebo který se za výrobce sám označil

Povinnosti prodejce  a) prodávat výrobky ve správné hmotnosti, míře nebo množství a umožnit spotřebiteli překontrolovat si správnost těchto údajů,  b) prodávat výrobky a poskytovat služby v předepsané nebo schválené jakosti,  c) prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a ceny při prodeji výrobků nebo poskytování služeb správně účtovat  Prodávající nesmí po spotřebiteli v souvislosti s použitým způsobem placení požadovat poplatek převyšující náklady, které prodávajícímu v souvislosti s tímto způsobem placení vznikají – při platbě kartou.  Prodávající, který v souvislosti s uzavřenou smlouvou používá pro komunikaci se spotřebitelem veřejnou komunikační síť, nesmí pro tuto komunikaci využívat placenou telefonní linku.

 Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb, o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, případně o způsobu a době jeho užívání.  Prodávající je povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné.

Obchodní praktiky  Nekalé, klamavé a agresivní obchodní praktiky, jež využívající obtěžování, donucování, včetně použití síly nebo nepatřičné ovlivňování výrazně zhoršující možnost svobodného rozhodnutí spotřebitele je zakázáno.  Např. uzavření smlouvy pod psychickým či fyzickým nátlakem

Nejčastější typy spotřebitelských smluv Kupní smlouva Smlouva o dílo Smlouva o úschově Smlouva o ubytování Smlouva o přepravě osob Smlouva o přepravě věci Příkazní smlouva Nájemní smlouva Smlouva o účtu Smlouva o zájezdu

Pozor!  Součástí většiny předchystaných smluv bývají všeobecné obchodní podmínky.  Je třeba před podpisem smlouvy s nimi být seznámen, jelikož podpisem stvrzujeme souhlas se zněním těchto podmínek!!

Dozor nad ochranou spotřebitele  Dozor vykonává:  Česká obchodní inspekce,  Státní zemědělská a potravinářská inspekce,  krajské hygienické stanice,  krajské veterinární správy,  Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva

Kontrolní orgány prověřují:  značení zboží nebo nabízené služby cenami  označení výrobků (např. textil, obuv, křišťálové sklo )  návody k použití a správné údržbě v českém jazyce  bezpečnost výrobků  obchodní praktiky: např. nepravdivé údaje o výrobku nebo službě, které mohou zásadním způsobem ovlivnit rozhodování spotřebitele, takže spotřebitel např. zakoupí výrobek nebo službu, které by se znalostí těchto informací nezakoupil, neuplatní právo, kterého by jinak využil, apod. klamavou obchodní praktikou je i prodej padělků  vydání dokladu o koupi se všemi náležitostmi na žádost  informace spotřebitele o právech při uplatnění reklamace  doklady o přijetí reklamace a její vyřízení  vyřízení reklamace do 30 dnů  poskytnutí jistoty spotřebiteli, že uzavíraná úvěrová smlouva obsahuje veškeré náležitosti a povinné informace

Když nakupuji, ale s nikým žádnou smlouvu nepodepisuji?  I při běžném maloobchodním nákupu uzavíráte s prodávajícím kupní smlouvu (resp. smlouvu o dílo při poskytnutí služby). Smlouva je uzavřena tzv. konkludentně - zaplacením kupní ceny a převzetím věci. Smlouva nemusí být písemná - pouze některá její ustanovení mohou být popsána např. v záručním listě.

Reklamace  Prodávající je povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění („reklamace“), spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit. Při prodeji nebo poskytování služeb mimo ohlášenou provozovnu je prodávající povinen k těmto informacím písemnou formou poskytnout spotřebiteli zejména název nebo jméno a adresu prodávajícího, kde lze i po ukončení takového prodeje nebo poskytování služeb reklamaci uplatnit.  Vůči kupujícímu je za vady odpovědný výlučně prodávající. Ten je povinen převzít zboží k reklamaci.

 Ostatní nároky, tzn. dodání nového zboží, sleva z kupní ceny nebo odstoupení od smlouvy, musí kupující rovněž uplatnit výlučně u prodávajícího. Prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoliv provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb.  Pokud si tedy zakoupí kupující zboží v prodejně určitého obchodního řetězce, který má na území České republiky více takových provozoven, může kupující své nároky z odpovědnosti za vady uplatnit v kterékoliv z jeho provozoven s obdobným sortimentem a nemusí se obracet právě na prodejnu, v níž zboží fakticky zakoupil.

 V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace. Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů.  Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na lhůtě delší. O vyřízení reklamace je povinen podnikatel spotřebitele vyrozumět.  Pokud podnikatel ve lhůtě 30 dnů nestihne vadu opravit, jde o podstatné porušení smlouvy a zákazník může od smlouvy odstoupit a požadovat peníze zpět.

Jak reklamovat  Z důvodu případného následného soudního sporu je vhodné uplatňovat reklamaci písemnou formou, resp. trvat na vydání potvrzení o reklamaci, pokud tak prodávající neučinil automaticky. Vždy je třeba při reklamaci uvést vadu, kterou kupující věci vytýká, a jaké právo, z těch, která jsou kupujícímu zákonem či zárukou prodávajícího přiznány, kupující uplatňuje.  Prodávající je povinen spotřebiteli vydat potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.

 Pojmy „záruka“ a „záruční doba“ používá nový občanský zákoník pouze ve vztahu k dobrovolné záruce za jakost – záruka, že si po určitou dobu věc uchová svoji použitelnost nebo obvyklé vlastnosti. Měla by tedy po celou záruční dobu odolat běžnému opotřebení.  Ve vztahu k zákonné odpovědnosti za vady prodané věci pak hovoří nový občanský zákoník o „právech z vadného plnění“ či o „právech z vady“ - jakost při převzetí.  Pokud se projeví vada v průběhu 6 měsíců od převzetí věci, předpokládá se, že byla věc vadná už při převzetí ( § 2161 odst. 2 NOZ).  Kupující je oprávněný uplatnit právo z vady, jež se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí ( § 2165 odst. 1 NOZ).

 Z hlediska uplatňování reklamací u prodávajícího se tedy pro spotřebitele nic zásadně novou právní úpravou nezměnilo. Po dobu dvou let je spotřebitel oprávněn vytknout vady věci a na prodávajícím je, aby dle § 19 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, o reklamaci ve stanovené lhůtě rozhodl a pokud ji zamítne, pak aby písemně toto své rozhodnutí zdůvodnil.  Doporučuje se však, aby spotřebitelé využili zejména první půlrok od koupě k důkladnému obeznámení s užitnými vlastnostmi výrobku a případné nedostatky reklamovali pokud možno ještě v této lhůtě – s ohledem na znění NOZ snadnější reklamace.  Není zákonem uložena povinnost uschovávat obaly od výrobků, ani povinnost vrátit reklamovaný výrobek v původním obalu.

Ochrana osobních údajů  Při veškerých transakcích v podobě získání osobních údajů spotřebitelů je třeba dbát, aby nedocházelo k neoprávněnému nebo nahodilému přístupu k osobním údajům, k jejich změně, zničení či ztrátě, neoprávněným přenosům, k jejich jinému neoprávněnému zpracování nebo k jinému zneužití osobních údajů.  K běžnému užití je třeba souhlasu dotčené osoby.

Citlivé údaje  Citlivé údaje je možné zpracovávat pouze na základě zákona, pokud:  -subjekt údajů dal ke zpracování výslovný souhlas,  - je to nezbytné v zájmu zachování života nebo zdraví subjektu údajů nebo jiné osoby nebo odvrácení bezprostředního závažného nebezpečí,  - jedná o zpracování při poskytování zdravotních služeb při zajišťování zdravotní péče, ochrany veřejného zdraví, zdravotního pojištění a výkon státní správy v oblasti zdravotnictví  - je to nezbytné pro dodržení povinností a práv správce odpovědného za zpracování v oblasti pracovního práva a zaměstnanosti  - jde o zpracování, které sleduje politické, filosofické, náboženské nebo odborové cíle,  - jedná se o údaje pro provádění nemocenského pojištění, důchodového pojištění, úrazového pojištění, státní sociální podpory, sociálních služeb, sociální péče, pomoci v hmotné nouzi a sociálně-právní ochrany dětí  - je zpracování nezbytné pro zajištění a uplatnění právních nároků,  - jedná se o zpracování při předcházení, vyhledávání, odhalování trestné činnosti, stíhání trestných činů a pátrání po osobách

Zdroje:  Zákon. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník  Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů  Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů    Použitá zkratka NOZ odkazuje na znění nového občanského zákoníku.