Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKUPOVÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKUPOVÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE."— Transkript prezentace:

1 FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKUPOVÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE

2 Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3202 Označení klíčové aktivity VY_3/2_INOVACE_22_FG_09 Předmět FINANČNÍ FRAMOTNOST Téma Nakupování Autor Mgr. Iva Novotná AnotaceSeznámení s novými pojmy v oblasti nakupování Očekávané výstupyPorozumět pojmům a pravidlům při nakupování Jazykčeština Druh učebního materiáluPOWER POINT Cílová skupina/ročníkžák Spec. ZŠ/6. - 9. ročník Cíl prezentaceZískání nových informací a prohloubení znalostí žáků Časová dotace30 minut Vytvořeno (škola, dne)Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, p. o., 18. 02. 2013 SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE

3 NAKUPOVÁNÍ  Všichni nakupujeme.  Potřebujeme potraviny, oblečení, hygienické zboží a další spotřební zboží, bez kterého si nedokážeme svůj život představit.  Některé výrobky nakupujeme pravidelně, jiné pouze občas a další třeba jen jednou za život.

4 CENY ZBO Ž Í  Každý zboží a výrobek má svoji cenu, kterou za něj při nákupu musíme zaplatit.  Cena zboží je závislá na nabídce a poptávce.  Nabídka je dána množstvím a dostupností zboží na trhu. Čím je větší nabídka, tím je cena zboží nižší.  Poptávku vyjadřuje množství zájemců. Čím větší je počet zájemců, tím je cena zboží vyšší.  Tvorbu cen ovlivňuje konkurence.

5 TRVANLIVOST Datum minimální trvanlivosti je datum, které se povinně uvádí na všech potravinách. Vymezuje minimální dobu, po kterou si potravina zachovává své specifické vlastnosti a splňuje požadavky na zdravotní nezávadnost. Na výrobních bývá vyznačeno nápisem „minimální trvanlivost do …“. Datum minimální trvanlivosti není třeba uvádět např. na lihovinách, vínech, čerstvém ovoci, zelenině a čerstvém pečivu. V některých případech stačí uvést rok. Výrobky mohou být prodávány i po uplynutí doby minimální trvanlivosti, ale musí být nabízeny odděleně a tato skutečnost musí být zřetelně uvedena.

6 ZÁRUKA A ZÁRU Č NÍ DOBA ZÁRUKA Záruka je odpovědnost prodávajícího za vady, které se projeví po převzetí věci v záruční době, nejde-li o věci, které se rychle kazí nebo o věci použité. Záruka se nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním. U věcí prodávaných za nižší cenu se záruka nevztahuje na vady, pro které byla nižší cena sjednána. ZÁRUČNÍ DOBA Zruční doba je doba, po kterou lze uplatnit záruku. Při prodeji spotřebního zboží je záruční doba 24 měsíců. Jde-li o prodej potravinářského zboží, je záruční doba osm dní, u prodeje krmiv tři týdny a u prodeje zvířat šest týdnů.

7 SLEVY Typy slev:  Sleva při včasném nákupu.  Sleva při nakupování na poslední chvíli.  Sleva při přiznané závadě.  Sleva při končící lhůtě trvanlivosti zboží.  Sezónní slevy a výprodeje. Dnes můžeme využít mnoho odkazů na různé slevy při nakupování přes internet Skrz.cz je místo, kde lze najít všechny slevy na internetu.

8 REKLAMACE Reklamace je právní úkon na základě zjištění vady výrobku. Reklamovat vadný výrobek musí zákazník co nejdříve po zjištění vady. Při reklamaci musí zákazník předložit doklad o zaplacení zboží (paragon). Reklamaci může zákazník uplatnit pouze tam, kde zboží zakoupil. Reklamace musí být vyřízena do 30. dnů. Reklamace se řeší například opravou zboží, výměnou zboží za bezvadné, odstoupením od smlouvy nebo poskytnutím slevy.

9 KONKUREN Č NÍ PROST Ř EDÍ Konkurenční prostředí vytvářejí na trhu prodejci stejného druhu zboží nebo služeb. Každý z obchodníků má zájem na co největším zisku. Zákazník má možnost výběru při nakupování. Důležitá je kvalita výrobku, ale také cena. Proto musí obchodník stanovit cenu zboží tak, aby se zboží prodávalo.

10 POUŽITÉ ZDROJE microsoft - http://office.microsoft.comhttp://office.microsoft.com http://cs.wikipedia.org/wiki/datum_minim%c3%a1ln%c3%ad_trv anlivosti http://cs.wikipedia.org/wiki/datum_minim%c3%a1ln%c3%ad_trv anlivosti http://business.center.cz/ „MATERIÁL JE URČEN PRO BEZPLATNÉ POUŽÍVÁNÍ PRO POTŘEBY VÝUKY A VZDĚLÁVÁNÍ VE VŠECH TYPECH ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ. JAKÉKOLIV DALŠÍ VYUŽITÍ PODLÉHÁ AUTORSKÉMU ZÁKONU. VEŠKERÁ VLASTNÍ DÍLA AUTORA (FOTOGRAFIE, VIDEA) LZE BEZPLATNĚ DÁLE POUŽÍVAT I ŠÍŘIT PŘI UVEDENÍ AUTOROVA JMÉNA." SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE


Stáhnout ppt "FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKUPOVÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE."

Podobné prezentace


Reklamy Google