Podpora de minimis Praha, MŠMT 2011

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pojmy a orientace Ostrava / Brno VEŘEJNÁ PODPORA A VELIKOST PODNIKU.
Advertisements

Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Veřejná podpora, služby obecného hospodářského zájmu Mgr. Michal.
Financování příspěvkových organizací podle pravidel veřejné podpory Technologické inovační centrum Zlín – 9. června 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska.
Veřejná podpora, podpora de minimis a dočasný rámec Seminář pro žadatele – výzva č. 36 GG pro oblast podpory 1.2 Praha, 22. března 2010 Ing. Ivana Projsová.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb – vyrovnávací platba Ing. Hana Doleželová,
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Téma : Veřejná podpora Veřejná podpora - 1. část Ing. Ondřej Miffek Ostrava,
Školení žadatelů k podání žádosti o dotaci z Programu rozvoje venkova - LEADER Výzva 2011/4 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Spolupráce podniků s vysokými školami. Kolaboratorní výzkum Účinná spolupráce Smlouva o využití podpory Smluvní výzkum Úvod ČVUT – odbor rozvoje2.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Kotlíkové dotace - úvod Mgr. Vanda Pánková. Obecné informace V programovacím období možnost výměny kotlů v domácnostech v rámci operačního programu.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Název prezentace Podpora vědy a výzkumu v Moravskoslezském kraji 2010 Ing. Zuzana Bardoňová Datum:
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Ing. Jiří Burgstaller Ředitel odboru strategických programů a projektů Setkání členů sítě NINET V Praze dne
Propagace zemědělských produktů spolufinancovaná EU v novém režimu Mgr
Pojem přeměna obchodní společnosti
Podpora v nezaměstnanosti
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Malé a střední podnikání
VEŘEJNÉ PODPORY A ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V PRÁVU EU II
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Seminář pro příjemce OPVK
Sekundární právo v oblasti sociální politiky
Zákon o sociálním podnikání
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Právo sociálního zabezpečení
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
DOTAČNÍ PŘÍLEŽITOSTI PRO ŠKOLY
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
PORADA OCHRANY ZPF VEŘEJNÁ PODPORA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
1.
Rozpočet Evropské unie
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
EVROPSKÁ UNIE.
Výzva č. 5 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Výzva č. 3 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Transkript prezentace:

Podpora de minimis Praha, MŠMT

2 Obsah semináře 1. Úvodem 2. Podpora de minimis 3. Registr podpory de minimis 4. Diskuze

3 Úvodem o Článek 10 7 až 10 9 Smlouvy o fungování EU o Sekundární legislativa EU (nařízení o de minimis, de minimis v zemědělství, rybářství…) o Zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje o Vyhláška č. 465/2005 Sb., o údajích zaznamenávaných do centrálního registru podpor malého rozsahu Prameny veřejné podpory – de minimis

4 Úvodem Podpory poskytované v jakékoliv formě státy nebo ze státních prostředků, které narušují nebo hrozí narušit soutěž tím, že zvýhodňují určité podnikání nebo určitá odvětví výroby, jsou, pokud ovlivňují obchod mezi členskými státy, neslučitelné se společným trhem. Čl. 107 odst.1 SFEU

5 Úvodem Veřejná podpora o je poskytována ze státních prostředků, o narušuje nebo hrozí narušením hospodářské soutěže, o zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, o ovlivňuje obchod mezi členskými státy. ZÁKAZ VEŘEJNÉ PODPORY! Čtyři znaky veřejné podpory

6 Úvodem o je podporována ekonomická činnost, ale ne nezbytně o výše podpory je do EUR Pokud je schválen program na vzdělávání, podporu malých a středních podniků apod., doporučeno poskytovat podpory podle schválených programů Podpora de minimis až jako poslední možnost! Pokud není podporována ekonomická činnost, pravidlo de minimis se nepoužije! Kdy použít pravidlo de minimis

7 Úvodem Když je naplněn motivační účinek podpory Podpora musí změnit chování podniku, který je jejím příjemcem, tak, aby se tento podílel na činnosti, která přispívá k dosažení cíle veřejného zájmu a která i) By se bez podpory neuskutečnila, nebo ii) která by se uskutečnila pouze v omezeném rozsahu či jinak. Kdy použít pravidlo de minimis

8 Úvodem To znamená, že členský stát musí v jednotlivých případech prokázat, že podpora není použita na dotování nákladů na činnost, kterou by podnik prováděl v každém případě Příklad: Podpora vzdělávání nesmí financovat činnosti v oblasti vzdělávání, které by příjemce provedl v každém případě kvůli provozním požadavkům (věc C 40 / 2005 – Ford Genk (Úř. věst. L 366, ) – záměr poskytnout podporu ve výši 12,28 mil. EUR snížila Komise na 6,24 mil. EUR, neboť bylo prokázáno, že by příjemce část svých zaměstnanců školil i bez poskytnuté podpory Kdy použít pravidlo de minimis

9 Podpora „de minimis“ Uveřejněno v Úředním věstníku pod číslem L 379 dne , s. 5. Podpora ve výši odpovídající de minimis a při splnění podmínek nařízení nepředstavuje veřejnou podporu ve smyslu čl. 107 odst. 1 SFEU, a proto poskytnutí podpory nepodléhá oznamovací povinnosti. Pravidlo de minimis je založeno na předpokladu, že v převážné většině případů nemají dotace v malém objemu vliv na obchod a hospodářskou soutěž mezi členskými státy. Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006

10 Podpora „de minimis“ Podpora nepřesahující € (grantový ekvivalent) za tři fiskální roky na jeden subjekt. Pro oblast silniční dopravy je stanoven limit € Nutno kumulovat s jinou podporou, např. na vzdělávání (podle blokové výjimky) a to na stejné způsobilé výdaje) Povinnosti poskytovatele zajistit: o že není překročena uvedená hranice, o uchování údajů o poskytnuté podpoře po dobu 10 let o informovanost příjemce, že obdržel podporu de minimis Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006

11 Podpora „de minimis“ Jakým kurzem převádět poskytované podpory? Kurzem stanoveným EK v Úředním věstníku, resp. kurzem ECB Poskytnutí v. vyplacení podpory de minimis Překročení hranice de minimis – důsledky Žadatel má vyčerpaný limit de minimis, musí čekat 2-3 roky na možnost dalšího čerpání podpory? Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006

12 Podpora „de minimis“ Možné poskytnout do všech odvětví s výjimkou: o podpory podnikům v odvětví rybolovu a akvakultury o podpory podnikům v oblasti prvovýroby zemědělských produktů o podpory na činnosti spojené s vývozem do třetích zemí nebo do členských států o podpory podmiňující použití domácího zboží na úkor dováženého zboží o podpory podnikům v uhelném průmyslu o podpory podnikům, které provozují nákladní silniční dopravu pro cizí potřebu, na nabývání vozidel pro tuto dopravu o podpory podnikům v obtížích Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006

13 Podpora „de minimis“ Možné poskytnout pouze transparentní formy podpory o lze-li předem přesně vypočíst hrubý grantový ekvivalent podpory, aniž by bylo nutné posuzovat rizika o Příklady k transparentní podpoře: o Podpory skládající se z půjček jsou považovány za transparentní podpory de minimis, byl-li hrubý grantový ekvivalent vypočten s použitím tržních úrokových měr obvyklých v době udělení grantu. Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006

14 Podpora „de minimis“ o Příklady k transparentní podpoře o Podporu sestávající z kapitálových injekcí nelze považovat za transparentní podporu de minimis, pokud celková částka injekce z veřejných prostředků přesáhne strop de minimis. o Podporu sestávající z opatření rizikového kapitálu nelze považovat za transparentní podporu de minimis, není-li v rámci daného režimu rizikového kapitálu poskytován kapitál každému z cílových podniků pouze do stropu de minimis. Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006

15 Podpora „de minimis“ o Příklady k transparentní podpoře: o Jednotlivá podpora poskytnutá v rámci určitého režimu záruk podnikům, které nejsou podniky v obtížích, se považuje za transparentní podporu de minimis, jestliže zaručená část půjčky poskytnutá podle tohoto režimu nepřesáhne EUR na jeden podnik. o Jednotlivá podpora poskytnutá podle programu záruk podnikům činným v odvětví silniční dopravy, jež nejsou podniky v obtížích, je považována za transparentní podporu de minimis, nepřesáhne-li zaručená část příslušné půjčky poskytnutá v rámci tohoto programu částku EUR na podnik. Nařízení Komise (ES) č. 1998/2006

16 Podpora „de minimis“ Podmínky použití jako u Nařízení EK č. 1998/2006 Podpora nepřesahující € během tří fiskálních let na jeden subjekt v odvětví zemědělství (1535/07). Podpora nepřesahující € během tří fiskálních let na jeden subjekt v odvětví akvakultury a rybolovu (875/07). Nutný registr podpor de minimis (0,75 %, CZ 26,26 mil. EUR) Nařízení Komise (ES) č. 1535/2007 Nařízení Komise (ES) č. 875/2007

17 Podpora „de minimis“ Ověření u příjemce, zda obdržel aktuální a předešlé dva fiskální roky podporu de minimis Ověřit v registru de minimis, zda se prohlášení příjemce a údaje registru shodují (od povinnost) Uvedení ve „smlouvě o dotaci“, že se jedná o de minimis podporu (NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1998/2006 ze dne 15. prosince 2006 o použití článků 87 a 88 Smlouvy na podporu de minimis publikované v Úředním věstníku Evropské unie pod číslem L 379/5 dne ) Vedení poskytnutých podpor po dobu 10 let od ukončení programu Doporučený postup

18 Alternativa „de minimis“ Dočasný rámec Společenství pro opatření státní podpory zlepšující přístup k financování za současné finanční a hospodářské krize Účinnost od do Podpora slučitelná podle čl. 87 odst. 3 písm. b) Nástroj pro řešení globální krize ve formě: Nejedná se o zvýšení limitu de minimis z 200 tis. EUR na 500 tis. EUR, jedná se o novou podporu! Podpora ve formě záruk (do 90 % výše půjčky) Sdělení Komise (2009/C 16/01)

19 Alternativa „de minimis“ Podpora ve formě úhrady úroků z půjček/úvěrů Podpora na výrobu ekologicky šetrných produktů Opatření týkající se rizikového kapitálu Pojištění vývozních úvěrů (zjednodušení procedury) Nutnost notifikace! Proto Český přechodný rámec (rozhodnutí Komise N 236/2009 ze dne ) Sdělení Komise (2009/C 16/01)

20 Registr podpor de minimis První existence registru podpor malého rozsahu podle zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře. Funkční od roku 2001 do roku Od roku 2007 vznikl registr de minimis podpor v oblasti zemědělští a akvakultury (povinný podle nařízení EK). V tom roce zahájil ÚOHS úvahy o zřízení národního registru. V roce 2009 připravena novela zákona č. 215/2004 Sb. upravující vznik registru od Historie a vznik

21 Registr podpor de minimis „Funkční registr“ od na základě ustanovení § 3a zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory. Uvedené ustanovení provádí vyhláška Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Ministerstva zemědělství č. 465/2009 Sb., o údajích zaznamenávaných do centrálního registru podpor malého rozsahu. Registr obsahuje dva moduly – (i) Modul MZe a (ii) Modul ÚOHS Historie a vznik

22 Registr podpor de minimis Původně byl registr určen pouze pro registrované uživatele, avšak v posledních dnech zřízen veřejný přístup Historie a vznik

23 Registr podpor de minimis Poskytovatel má povinnost zaznamenat do 5 pracovních dnů ode dne poskytnutí podporu de minimis do Registru (§ 3a, odst. 4). Částku podpory malého rozsahu lze v Registru zadat v CZK nebo v EUR. Pokud je podpora vložena v den poskytnutí, dojde k přepočtení podpory na EUR / CZK den následující, protože kurzy jsou načítány s jednodenním zpožděním (Pozor riziko překročení max. limitu!) Postup pro poskytovatele

24 Registr podpor de minimis Před registrací poskytnuté podpory de minimis musí poskytovatel pro účely registru zjistit/zajistit - jaké účetní období má příjemce zvolené pro daňové účely - v jakém odvětví příjemce provádí převážnou část své ekonomické činnosti - souhlas se zveřejnění svých údajů v Registru - vlastní registraci k umožnění zápisu de minimis podpor do Registru Postup pro poskytovatele

25 Registr podpor de minimis Možnost udělení pokuty ze strany ÚOHS (MZe) o Za neplnění povinností až Kč pokuta i opakovaně max. do 1 mil. Kč. o Příjemci lze uložit pokutu do 300 tis. Kč za neposkytnutí součinnosti. o Subjektivní lhůta do 1 roku objektivní do 3 let. Důsledky z nezadání podpory

26 Diskuze – veřejná podpora a veřejné zakázky