Etika sociální práce. Etika pomáhajících profesí Spadá sem: Etika zdravotní péče (medicínská etika) – týká se etických problémů v léčebně preventivní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Metody sociální práce 3.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Pojem přeměna obchodní společnosti
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
31 Základní typy zdravotnických systémů
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základní informace o poskytovateli
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Financování přímých NIV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Právo sociálního zabezpečení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Životní cyklus.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Školní poradenské pracoviště
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Práva a povinnosti členů rodiny
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Věda a etika.
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Etika sociální práce

Etika pomáhajících profesí Spadá sem: Etika zdravotní péče (medicínská etika) – týká se etických problémů v léčebně preventivní péče na jakékoliv úrovni Sociální etika (etika v sociální péči, etika sociální práce) - týká se etických problémů v sociální oblasti Etika dalších pomáhajících profesí (etika v psychologii, psychoterapii, apod.)

!!! Pomáhající profese představují citlivý systém, v němž se odráží sociokulturní klima společnosti, její úroveň ekonomická, politická, i vzdělanostní.

Pojmy: Etika –nauka o mravnosti, soustava mravních zásad, mravouka, nauka o správném jednání. Morálka – soubor norem chování a jednání, např. podání ruky při pozdravu. Představuje pravidla lidského jednání. Každá společnost má svá pravidla morálního chování. Tato pravidla nemusí být vždy etická (např. v některých společnostech připouští morálka bití žen, což ale není etické). Etika je tedy morálce nadřazena.

Morální – týkající se morálky, duchovní, psychické stránky člověka. Termín morální neznamená „mravně dobrý“, ale „patřící do oblasti morálky“. Termín nemorální zas není opakem morálního (nemorální se nerovná nemravný), ale znamená označení něčeho, co se nachází mimo oblast morálky. Mrav – ustálený způsob a zvyklosti společenského jednání. Vytváří se dle země, kraje, národa, společenské skupiny. Souvisí úzce s morálkou a vztahuje se k široké škále konání a zvyklostí. Mravnost – způsob života a jednání, které je v souladu s obecně uznávanými mravními normami (zákony). Mravnost v praktickém životě vlastně znamená rozeznávání dobra a zla v množině různých mravních jevů. Mravný, mravní – užíváme tato přídavná jména pro označení určitého jednání, týkajícího se mravnosti. Termín mravný používáme obvykle ve vztahu ke konající osobě (např. mravný muž).

Kodex – je volný nebo systematický soubor předpisů určitého oboru. Kodex muže být: a) etický – apeluje na etickou a morální vyspělost pracovníků, kterým je určen b) právně závazný – porušení těchto předpisů může být právně vymáháno Většina kodexů je etických, ale obsahuje právně závazné prvky. Např. : Hippokratova přísaha.

Vztah pracovníka v pomáhajících profesích a klienta: Je rovnocenný – tj. pracovník i klient mají stejnou lidskou hodnotu, žádný z nich by neměl být ponižován či manipulován. Není rovnoprávný (je disproporční) – pracovník a klient mají jiná práva. Např. klient má právo odmítnout péči pracovníka pomáhající profese, pracovník mu tuto péči může odmítnout jen za zcela specifických podmínek. Pracovník ví o klientovi více informací než opačně.

Vztah pracovníka s klientem může být: Paternalistický –Pracovník rozhoduje o klientovi, ten se mu podřizuje. Některým klientům tento vztah vyhovuje, protože neradi nesou odpovědnost za sebe sama a svá rozhodnutí. Hlavní riziko tohoto vztahu je ztráta schopnosti klienta rozhodovat se. Tento vztah neodpovídá moderním metodám v oblasti sociální péče, kdy se péče mění na podporu a neodpovídá ani standardům kvality sociálních služeb. Partnerský – v tomto typu vztahu vystupuje pracovník jako poradce, poskytovatel podpory, asistent, ale hlavní rozhodnutí nese klient popř. jeho zástupce v případě, že klient není rozhodnutí schopen.

Nejčastější chyby ve vztahu ke klientům: Nadbytečná kontrola a organizace času klienta Obětování se pro klienty (syndrom pomocníka)

Nadbytečná kontrola a organizace času klienta Vytvoření řádů a kontrolních mechanismů (např. jednotný budíček), šetří čas a usnadňuje práci. Někteří pracovníci mají povahově sklon k dominanci a nadměrné kontrole. Některým klientům vyhovuje (pracovník přebírá odpovědnost). V současnosti je snaha nadbytečnou kontrolu a organizaci času eliminovat. Je považována za nesplnění základních kritérií při poskytování sociálních služeb a organizace, která tuto chybu dělá, neprojde inspekcí sociálních služeb.

Obětování se pro klienty (syndrom pomocníka) Pracovník dlouhodobě přepíná své síly v péči o klienty. Biblickým normativem lásky miluje bližního svého „místo sebe sama“ (namísto“ jako sebe sama“). Vyčerpaný pracovník nakonec často z pomáhajících profesí zklamán a vyčerpán odchází. K obětování mají sklon hlavně lidé, kteří mají problém s přijetím ze strany vlastních rodičů. Potřeba pomáhat, je zde nevědomou obranou, kompenzující neschopnost prožívat a vyjadřovat vlastní emoce a potřeby.

Ve vztahu ke klientovi je důležité dodržovat tyto etické aspekty: Akceptace klienta takového, jaký je – respektujeme klienta, takového jaký je, jeho pozitivní i negativní vlastnosti, jeho potřeby a schopnosti. S každým klientem jednáme jako se samostatnou osobností, která má své vlastnosti odlišnosti i přání. Tomuto přístupu říkáme individualizace klienta. Nezaujatý postoj ke klientovi – ke každému klientovi přistupujeme bez předsudků

Autentičnost a upřímnost – autentičnost - opravdovost našeho chování. Klienti podvědomě vnímají rozpor ve verbální a neverbální komunikaci. Autentičnost nesmí být v rozporu s akceptací klienta a nezaujatým postojem ke klientovi. Někdy je lepší přiznat, „ano, jsem na vás rozzlobená, vaše chování mně rozčiluje, ale jsem profesionál a péči vám poskytnu“ než předstírat vstřícnost a kladný vztah. Udává se, že schopnost interpretovat správně naše neverbální chování mají lidé, kteří jsou sami emotivní – např. většina Romů velice dobře pozná, pokud je podvědomě odmítáme. Empatický přístup, trpělivost, úcta – empatie znamená vcítění se do klienta (! pozor na syndrom pomocníka). Ke klientům tedy přistupujeme s úctou, trpělivostí a snažíme se vcítit do jejich pocitů.

Partnerství – s klientem se snažíme navázat partnerský vztah, odmítáme vznik paternalistického vztahu. Klient má právo se rozhodnout, má právo na riziko, má právo si stěžovat atd. Spolupráce s rodinou – snažíme se o udržení vztahu klienta s rodinou, pokud to lze o udržení klienta v jeho přirozeném sociálním prostředí (tj. v jeho domově a v prostředí, kde se běžně pohybuje). Při péči s rodinou spolupracujeme, zapojujeme ji do péče o klienta (v případě že klient rodinu odmítá, je potřeba jeho rozhodnutí akceptovat). Zachovávání mlčenlivosti – pracovník je povinen zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, které se dozvěděl v souvislosti s péčí o klienta, zejména informace o jeho osobních údajích, zdravotním stavu apod.

Etické problémy v pomáhajících profesích vznikají v situaci, kdy je evidentní, jak by měl pracovník v pomáhající profesi rozhodnout, ale tato rozhodnutí se mu osobně příčí

4 základní etické problémy v sociální praxi 1. Kdy začít řešit sociální problém daného klienta (skupiny, obce) 2. Kdy ukončit řešení sociálního případu 3. Kterým případům dát přednost (z hlediska naléhavosti řešení) 4. Správně stanovit míru poskytování péče, tak aby pomohla, ale zároveň ho stimulovala k samostatnosti, zodpovědnosti a změně postojů a nevedla k zneužívání pomoci a péče.

Etická dilemata v pomáhajících profesích Etická dilemata vznikají v situacích, cítí-li pracovník v pomáhající profesi, že stojí před dvěma nebo více nevhodnými možnostmi, které představují konflikt morálních principů, a není při tom jasné, které rozhodnutí bude přijatelnější. Konflikt práva klienta na sebeurčení a povinnost sociálního pracovníka chránit zdraví klienta.

Etika sociální práce Sociální pracovníci se řídí Etickým kodexem sociálních pracovníků České republiky.

Etika v práci pracovníka v sociálních službách Podobně jako existuje etický kodex sociálních pracovníků, sestavují si organizace etický kodex pracovníků v sociálních službách. Z etického hlediska jsou klíčovými vlastnostmi pracovníka v sociálních službách schopnost komunikace a empatie.

Časté etické prohřešky při práci v sociálních službách Nezájem o klienta – často vyvolaný nedostatkem času, citovým oploštěním či přímo syndromem vyhoření (podvědomé vyhýbání se kontaktu s klientem) Přílišné zaujetí odbornými aspekty práce či administrativou. Nerespektování holistického (celostního) pojetí člověka (bio- psycho-sociální přístup)

Diferencovaný přístup ke klientům – např. záporný postoj vůči klientům jiného etnika, seniorům či mentálně postiženým klientům, nebo naopak protekční chování vůči klientům stejné národnosti či stejného náboženského vyznání. Přijímání různých pozorností a darů od klientů - tato problematika musí být zpracována formou vnitřní směrnice, která je závazná pro všechny pracovníky organizace. Nerespektování přání klienta ve vztahu k příbuzným a blízkým (z nevědomosti nebo vědomě), či necitlivé chování k nim.

Nadměrná loajalita vůči kolegům, pokud je pracovník svědkem neetického chování jiného pracovníka !!!! Od profesionálně zdatného pracovníka v sociálních službách se očekává, že dokáže povýšit etické požadavky nad osobní prospěch, že se zachová čestně, i když ho to může stát jistou oběť.

Zdroje: Goldmann, R. Cichá, M. Etika zdravotní a sociální práce. Olomouc: UP, 2004 Goldman R. a kol. Vybrané kapitoly ze sociálních disciplín. Olomouc: UPOL, ISBN Kopřiva K. Lidský vztah jako součást profese. Praha:Portál, ISBN X Kutnohorská, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada, ISBN Matoušek O. Metody a řízení sociální práce, Praha: Portál, ISBN Matoušek O. Základy sociální práce, Praha: Portál, ISBN Etický kodex sociálních pracovníků České republiky. (1995) Společnost sociálních pracovníků ČR, Praha.