Marketingové prostředí dopravních firem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Hospodaření s oběžným majetkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz,
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Česká společnost pro rozvoj lidských zdrojů Lublaňská 57/5 | Praha 2 | | T | F | |
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
4 Marketingové prostředí Mikroprostředí Makroprostředí.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Proces rozhodování kupujícího Fáze procesu rozhodování 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
[Název výrobku] Marketingový plán [Jméno]. Přehled trhu Minulost, současnost a budoucnost trhu –Uveďte přehled změn podílu na trhu, vedoucích pozic, aktérů,
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Měnová soustava, měnová politika
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Úvod do dopravy a přepravy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Mezinárodní hotelnictví
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
13. Růst lidské populace, demografie
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Organizace práce na prodejně
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Marketingové prostředí dopravních firem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Marketingové prostředí je místo, kde dopravní firma vyhledává svoje příležitosti a kde může očekávat potenciální ohrožení z tohoto důvodu firmy využívají zejména:  marketingový výzkum  marketingový informační systém marketingové prostředí se skládá:  z mikroprostředí  z makroprostředí

Mikroprostředí tvoří vlivy, které bezprostředně ovlivňují možnost firmy uspokojovat potřeby zákazníků do mikroprostředí se řadí hlavně: – samotná firma – její zákazníci či dodavatelé – marketingoví zprostředkovatelé – konkurence – veřejnost

Makroprostředí je vytvářeno širšími společenské vlivy, které působí na celé mikroprostředí firmy jedná se o vlivy: Uveďte konkrétní případy u jednotlivých vlivů. Zdroj 1 K jakému vlivu se vztahuje tento obrázek?

Účastníci mikroprostředí

Dopravní firma starat se o cílové trhy nemůže být úkolem pouze pro zaměstnance marketingu marketingoví odborníci musí respektovat další podmínky (hlavně dopravní, technické či finanční), které vymezují prostor, v němž se dopravní firma pohybuje marketingový útvar proto spolupracuje s ostatními útvary firmy všechny tyto útvary mají nepochybný vliv na plány a činnosti marketingového oddělení

Zákazníci zákazníci jsou u dopravních služeb: – odesílatelé zásilky nebo i příjemci zásilek – příkazci – objednavatelé přepravy – cestující v osobní dopravě z tohoto je patrné, že se jedná o velmi nesourodou oblast – proto je potřebné provádět segmentaci (členění) této skupiny a pozorovat důležité změny v cílových segmentech

Zákazníci chování firmy k zákazníkovi bude odlišné podle toho, zda pracuje v oblasti osobní nebo nákladní dopravy – marketing v přepravě osob je jiný než marketing v oblasti nákladní dopravy dalším důležitým hlediskem je dělení dopravy na: – pravidelnou a nepravidelnou – vnitrostátní a mezistátní významnou oblastí, která souvisí se zákazníkem je jeho spokojenost a loajalita (věrnost) Vyjmenujte některé specifické zvláštnosti marketingu osobní dopravy a marketingu nákladní dopravy. předmět přepravy technická základna jiné požadavky na kvalitu dopravních služeb z pohledu zákazníka cenová politika…

Dodavatelé právnické nebo fyzické osoby, které zásobují dopravní firmy potřebnými zdroji: – dopravními prostředky a zařízeními – náhradními díly – energií, vodou a pohonnými hmotami – informační technikou – dalšími službami (právními, poradenskými…) je potřeba včas reagovat na nepříznivé jevy, které by mohly dodavatelskou firmu postihnout, aby nenastal výpadek ve zdrojích

Dodavatelé dopravní firma musí také sledovat cenovou úroveň a vývoj cen důležitých vstupů pokud se firmě zvýší náklady, může se tato skutečnost projevit: – zvýšením ceny za dopravní služby – snížením objemu prodeje ve výběru dodavatelů se používají běžná kritéria: – dodací lhůta a její přesnost – cena – kvalita

Marketingoví zprostředkovatelé firmy, které napomáhají dopravní společnosti při podpoře, zprostředkování a prodeji dopravních služeb zprostředkovatelé jsou agenti, obchodní zástupci, speditéři, cestovní kanceláře, logistické firmy finanční zprostředkovatelé – banky – pojišťovny – úvěrové a leasingové společnosti

Konkurenti dobré postavení firmy na trhu je závislé: – na znalosti všech konkurentů – na trvalém úsilí uspokojit potřeby zákazníků lépe než konkurence konkurenti se snaží: – o podobnou nabídku dopravních služeb – uspokojit potřeby stejných zákazníků

Konkurenti konkurenční prostředí nutí dopravní firmy aby: – snižovaly vlastní náklady – zkvalitňovaly poskytované služby – investovaly zisk do rozšiřování své působnosti poznávání konkurence je neustálý proces, a to zejména: – zjišťování konkurentů, jejich strategií a cílů – vyhodnocení silných a slabých stránek konkurentů – odhad reakce konkurentů

Konkurenti pouze orientace na konkurenci nepomůže, tudíž by se neměla přehánět vícekrát bývají firmy poškozeny, že nereagují na změny v potřebách zákazníků a na skrytou či potenciální konkurenci než činností běžných konkurentů správná tržní orientace vyžaduje vyvážit rovnoměrné sledování zákazníků i konkurentů

Místní veřejnost je to určitá skupina část obyvatelstva, která může ovlivňovat chování firmy členění místní veřejnosti: – která tvoří okolí dopravní firmy, kde bezprostředně působí (např. provozovny autobusových dopravců, železniční stanice, letiště, provoz městských dopravních podniků) – tvořena obyvatelstvem bydlícím v oblasti, kde působí dopravní firmy vztahy mezi místní veřejnosti a dopravní firmou mohou být pozitivní i negativní

K velkému soustředění obyvatelstva dochází často v okolí velkých mezinárodních letišť, a to zejména v rozvojových nebo chudých státech. Na obrázku jsou vidět hustě obydlené oblasti v okolí letiště Jorge Chávez International Airport v Peru. zdroj 2

Pozitivní a negativní vztahy dopravní firma provádí dobrou dopravní obslužnost ze strany dopravní firmy existuje zájem o své okolí tím, že sponzoruje některé místní aktivity, poskytuje občanům pracovní příležitosti aj. dopravním procesem se negativně ovlivňuje životní prostředí firma poskytuje nedostatečné služby v osobní dopravy apod.

Široká veřejnost nevystupuje vůči firmě jako organizovaná skupina vnímá celkový pohled na postavení dopravní firmy ve společnosti – jedná se o dopravní firmy provozující veřejnou dopravu v celém státě či regionu České dráhy České Aerolinie Student Agency spediční a kurýrní společnosti aj. Uveďte příklad spedičních či kurýrních společností působících v České republice.

Široká veřejnost zájmové skupiny občanů – např. ekologicky zaměřené společnosti, které prosazují upřednostnění veřejné dopravy před individuální, zklidňování dopravy ve městech… mediální veřejnost – jedná se o média (noviny, zpravodaje, časopisy, rozhlas, internet a televizi) přinášejí zprávy, názory, charakteristiky živé reportáže a komentáře

Široká veřejnost finanční veřejnost – ovlivňuje schopnost firmy získat hmotné zdroje – hlavní finanční veřejnost představují banky, investiční společnosti a akcionáři

Široká veřejnost interní veřejnost – zahrnuje zaměstnance firmy na všech pozicích jestliže zaměstnanci cítí ke své firmě loajalitu, vystupují vůči vnějšímu prostředí pozitivně a vhodně reprezentují firmu a vytvářejí tak její image u velkých firem se stykem s veškerou veřejností zabývá zvláštní útvar – public relations

Makroprostředí dá se jen velmi těžko ovlivnit pokud firma zná vlivy makroprostředí – možnost interesantních příležitostí pro firmu – řešení rizikových situací

Ekonomické faktory ovlivňují kupní sílu zákazníků a skladbu jejich výdajů v nákladní dopravě zákazníky vytvářejí především výrobní a obchodní společnosti – dopravce se bude zajímat především finanční situaci těchto zákazníků dopravní společnost podnikající v osobní dopravě zajímá celková kupní síla cestujících – závisí na příjmech obyvatelstva (cestujících), cenové úrovni, výši úspor a úvěrů

Ekonomické faktory spotřebitelé, kteří patří do rozdílných příjmových skupin, protože mají různou spotřebu z hlediska struktury výloh domácností nás budou zajímat i výdaje na dopravu změny hlavních proměnných ekonomických veličin jako např. příjmů, růst či pokles životních nákladů, výše úspor či úrokové sazby se odrážení na vývoji trhu z hlediska prognóz dalšího vývoje je třeba tyto ekonomické veličiny neustále sledovat

Demografické faktory týkají se téměř výhradně firem působících v osobní dopravě k demografickým faktorům, které se využijí v osobní dopravě patří především: počet obyvatel, počet členů domácnosti, hustota a struktura osídlení, věk, pohlaví, zaměstnání v souvislosti s používáním jednotlivých druhů dopravy za účelem přemístění je potřebné v návaznosti na demografické ukazatele provádět cílené dopravní průzkumy Jaký dopravní prostředek bude preferovat velmi početná rodina?

Technologické faktory technologie je odvětvím, které se zabývá zdokonalováním výrobních postupů silné vnější vlivy působících na marketingové rozhodování firem jsou změny v technologii technologie zahrnuje veškeré znalosti o tom, jak věci dělat. –vynálezy, techniky a ohromné množství organizovaných znalostí o čemkoliv technologický pokrok je v posledních desetiletích nebývale rychlý

Technologické faktory dopravní firmy užívají dopravní techniku, ale podílejí se také na rozvoji přepravních technologií v dopravě plní funkci garanta bezpečnosti cestujících nebo ochrany životního prostředí národní státy nebo Evropská unie – schvalovací řízení pro technický stav dopravních prostředků např. emisní normy EURO

Politické faktory politické prostředí je tvořeno zákonodárstvím, vládou a zájmovými skupinami (lobby) Pro dopravní firmu a její zákazníky jsou důležité zákony: –zákony na ochranu podnikání obchodní zákoník, občanský zákoník, živnostenský zákon – zákony na ochranu spotřebitele zákony na ochranu zájmů spotřebitele zákony na ochranu zájmů společnosti Před čím je třeba chránit společnost?

Kulturní faktory kulturní prostředí odráží životní hodnoty, zvyky, náboženství, tradice či zvyklosti a žebříček hodnot daného státu nebo regionu podobný systém chování obyvatelstva na základě kulturních faktorů existuje rovněž v rámci jedné společnosti rozdíl v kulturních činitelích je poznat odlišnými požadavky na přepravní služby – ekologicky zaměření obyvatelé budou preferovat hromadnou kolejovou dopravu Jaký je rozdíl mezi zvykem a zvyklostí?

Zdroj 3 Určete náboženství alespoň u některých symbolů

Přírodní faktory přírodní zdroje se využívají jako vstupy – v dopravě především ropné produkty pracovníci dopravního marketingu musí zohlednit: – nedostatek přírodních surovin – hledání alternativních energií – zvýšené energetickou náročnost – zvýšení stupně exhalací – státní zásahy v řízení přírodních zdrojů veřejný zájem nutí firmy budovat zařízení a pořizovat dopravní prostředky šetrné k životnímu prostředí

Elektrobus SOR EBN 10,5 Zdroj 4

Zdroj 5 SOR BNG 12 s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG)

Autobus s hybridním pohonem Zdroj 6

1. Mezi zprostředkovatele nepatří: A. pojišťovny B. zasilatelé C. konkurenti D. logistické firmy

2. Mezi zprostředkovatele nepatří: A.cestovní kanceláře B.úvěrové společnosti C.dodavatelé D.banky

3. Public relations v marketingu znamená A.veřejné souvislosti B.vztahy s veřejností C.státní správa D.veřejný sektor

4. Co nepatří mezi politické prostředí? A.zákonodárství B.vláda C.interní veřejnost D.lobby

Použité zdroje ŘEZNÍČEK, B.; ŠARADÍN, P. Marketing v dopravě. Praha : Grada Publishing, s. 39–47. ISBN

Zdroje obrázků 1.FargomeD. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 2.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 3.Szczepan1990. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 4.Honza Groh. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 7.Ecklectic. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: