A1.2 – Využití tabletu ve výuce – obecná metodika a didaktika EDUCO CENTRUM s.r.o., Krnov Rozvoj a podpora škol pro využití mobilní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

ICT ve výuce jazyků Mgr. Jana Sochorová Základní škola a Mateřská škola Česká Bělá.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
DUM- digitální učební materiál. Co je to? ● nejčastěji pracovní list, prezentace, video audio ukázka ● nenahrazuje výuku ! - pouze doplňuje a podporuje.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Společenské vědy Legislativní proces v ČR.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Ing. Kateřina Lichtenberková
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Video z mého města Mgr. Pavlína Hrabětová.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Zvuky hudebních nástrojů
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Grafomotorika - geometrické tvary
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Informační gramotnost
Gymnasium Jižní Město Praha
Bc. Miloslava Vavříková
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Vnímání, poznávací schopnosti
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
CIRKUS orientace.
cíle workshopu: PRO PREZENTUJÍCÍ
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
Co si vezmu na….
ADAPTACE NA ŽIVOT VE ŠKOLE
Množství, symbol Základní matematické, početní a číselné pojmy a operace Řešení problémů, učení Jemná motorika, koordinace ruky a oka.
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
ZŠ KRNOV, Janáčkovo náměstí 17
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
UA104 – Didaktika informatiky I
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Vztah k životnímu prostředí
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Hudební nástroje vnímání.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

A1.2 – Využití tabletu ve výuce – obecná metodika a didaktika EDUCO CENTRUM s.r.o., Krnov Rozvoj a podpora škol pro využití mobilní ICT ve výuce, reg. č. CZ.1.07/1.3.00/ Výuková prezentace ke kurzu

Tablet jako výukový nástroj zapojení moderních ICT nástrojů a metod pomáhá zkvalitnit a zatraktivnit výuku přechod od klasické frontální výuky – změna role učitele – posílení samostatnosti žáka – žák není pouhým posluchačem, ale aktivním článkem tablet je však pouhým doplňkem výuky – nemůže nahradit práci učitele

Tablet jako výukový nástroj tablet a obecně využívání moderních technologií výrazně zvyšuje zájem žáků o výuku – o probíraná témata tablet přináší novou dimenzi učení – využívání multimediálního obsahu (obrázků, videí, zvuků…), práce v aplikacích a využívání sociálních sítí využívání internetu zpřístupňuje nepřeberné množství informací

Výzkum prokázal… žáci a studenti jsou v ovládání tabletů jistější než učitelé, jejich dovednosti jsou pokročilejší děti ve věku let ví o moderních technologiích a využití internetu více než jejich učitelé 90 % učitelů se domnívá, že digitální technologie mohou zvýšit zájem žáků o učení Výzkum britské agentury Family Kids and Youth (2012)

Výzkum prokázal… 72 % učitelů by se chtělo dozvědět o digitálních technologiích co nejvíce a chtělo by zdokonalit své vyučovací metody, ale upozorňují na nedostatečné ICT vybavení své školy 71 % pedagogů se shoduje, že tablety do výuky patří, v tom se shodují i rodiče a žáci učitelé se shodují, že nemají dostatečné znalosti a potřebují školení Výzkum britské agentury Family Kids and Youth (2012)

Evoluce ve vzdělávání…  Zdroj fotografie: Ministerstvo kultury ČR

Využití tabletu ve výuce

Kooperativní učení – spolupráce žáků Převrácená třída Tvorba výukových materiálů

Kooperativní učení vzdělávací přístupy zaměřené na spolupráci mezi žáky / mezi žáky a učitelem žáci pracují ve skupinách – týmovou spoluprací se snaží přijít na řešení problému, modelové situace či pochopení dané problematiky, společně vytváří výstupy či projekty (projektové vyučování)

Kooperativní učení týmová spolupráce – důležitá dovednost pro život, klíčová je interakce mezi žáky – posílení komunikačních dovedností, kooperace a vůdcovských dovedností, zkušenosti s řešením konfliktů – sebereflexe, zpětná vazba… tablet slouží k vyhledávání informací na internetu i k jejich zpracování v aplikacích (např. tvorba elektronických knih)

Kooperativní učení role učitele motivace a vedení žáků, koordinace pozorování práce žáků – všímání si rozdílů mezi žáky (identifikace vůdcovských typů…) posílení dobrých vlastností a silných stránek každého žáka (každý je v něčem dobrý a v něčem může přispět) podněcování týmů k sebehodnocení a sebekritice vytvoření příjemného prostředí pro skupinovou práci

Kooperativní učení role žáků stanovení společných cílů rozdělení rolí a úkolů podle schopností, dovedností a zájmu jednotlivých členů týmu snaha o zapojení všech členů týmu hledání, sdílení a zpracovávání informací – tvorba výstupu skupinové práce spolupráce s učiteli i s dalšími žáky sebehodnocení, zpětná vazba

Kooperativní učení tablety umožňují: hledat, shromažďovat a zpracovávat informace, sdílet je se spolužáky a učiteli prostřednictvím sociálních sítí (např. Edmodo, Google Classroom) a dalších aplikací shromažďovat vlastní nápady a myšlenky, zapisovat si poznámky, pořizovat fotografie, nahrávat zvuky a videa on-line komunikaci a spolupráci, synchronizaci provádět zpětnou vazbu a hodnocení (např. Edmodo)

Převrácená třída přímý výklad učitele nahrazuje vzdělávací video on-line žáci se seznámí s probíranou látkou doma v předstihu a do školy přichází s konkrétními dotazy žáci mohou otázky klást také prostřednictvím komentářů či sociálních sítí učitel připraví aktivity se zaměřením na problematická témata

Převrácená třída žáci se z pasivních posluchačů stávají aktivními články každý žák má možnost postupovat v probírané látce (při sledování videa) vlastním tempem metoda umožňuje žákům dostat se do hloubky tématu – každý žák může dosáhnout maxima svých schopností myšlenku rozvíjí například Khanova škola (Khan Academy) nebo projekt FIZZ

Převrácená třída tablety umožňují: přistupovat k výukovým materiálům online – sledovat připravená výuková videa připravit si vlastní otázky k oblastem, kterým žák nerozumí, psát si poznámky a odpovědi (formou textu, zvuku či videa) vést vzájemnou komunikaci mezi žáky a učitelem prostřednictvím sociálních sítí či aplikací (např. Edmodo) provádět zpětnou vazbu a hodnocení

Tvorba výukových materiálů žáci mohou vytvářet výukové materiály formou videí, prezentací, koláží, komiksů, zvuků nebo vlastních aplikací, mohou tvořit vlastní elektronické knihy žáci se z pasivních posluchačů stávají aktivními tvůrci obsahu díky vytváření vlastních materiálů žáci přirozeně získávají o dané téma zájem

Tvorba výukových materiálů role učitele koordinace práce žáků, poskytování rad a pomoci stanovení cílů práce a specifikace zadání určení povolených nástrojů a zdrojů pro tvorbu materiálů upozornění na rizika související se sdílením obsahu (zvláště na sociálních sítích)

Tvorba výukových materiálů role žáků hledání informací a jejich zpracování, tvorba vlastního obsahu (natáčení videí, zvuků, vlastní koláže, komiksy…) samostatné řízení své práce, případně rozdělení práce ve skupině prezentace vlastních výtvorů před ostatními žáky – posílení komunikačních dovedností, zpětná vazba od ostatních žáků i učitele hledání mezipředmětových vazeb a vzájemných souvislostí

Kdy použít tablet ve výuce? Jak často zapojovat moderní technologie do výuky? Jak vhodně kombinovat klasické a moderní formy výuky? Jaká jsou rizika při využívání moderních technologií, čeho se ve výuce vyvarovat?

Kdy použít tablet ve výuce? tablet je výborným nástrojem ke zpestření výuky díky zapojení tabletu do výuky lze konkrétní téma probrat efektivněji a atraktivněji – děti získají o dané téma přirozený zájem, naučí se pracovat s informacemi – jejich získáním, zpracováním, sdílením a prezentací tablet je vhodný pro testování žáků – testy na tabletu jsou podstatně interaktivnější než papírové testy testy mohou být vyhodnoceny automaticky, což učiteli ušetří spoustu práce

Kdy použít tablet ve výuce? tablet je vhodné zapojovat do výuky pravidelně, ne však v každé vyučovací hodině v rámci hodiny je vhodné s tabletem soustavně pracovat přibližně 15 minut (nikoliv celou vyučovací hodinu!) je žádoucí kombinovat využití tabletů s klasickou formou výuky, využití tabletu by mělo být pro děti odměnou – měly by se na něj těšit (nesmí se stát rutinou a stereotypem)

Kdy použít tablet ve výuce? tablet je vhodné využívat pro spouštění multimediálního obsahu a k práci v interaktivních aplikacích tablet ale není vhodný pro zapisování delších zápisů z výuky – tablet nemůže nahradit sešit! není příliš vhodné využívat tablet pro nácvik dovedností, které lze se stejným výsledkem cvičit na papíře (např. aplikace na doplňování i / y)

Kdy použít tablet ve výuce? komunikace pomocí sociálních sítí by neměla nahradit živou komunikaci mezi žáky – živé sdílení poznatků, myšlenek, nápadů i emocí by mělo vždy dostat přednost učitel by měl zdůraznit rizika spojená s využívám internetu a zvláště sociálních sítí – např. při publikaci vlastnoručně vytvořených materiálů (zvláště videí)…

Doporučené aplikace - příklady

sociální síť určená ke komunikaci žáků, učitelů a rodičů síť umožňuje učitelům i žákům přidávat nové výukové materiály, videa, odkazy a poznámky, vzájemně spolupracovat a komunikovat žáci jsou rozděleni podle tříd, každý má svůj vlastní profil učitel může vytvářet testy, žáky hodnotit pomocí známek i tzv. odznaků. Edmodo

Edmodo – ukázka pracovního prostředí

Book Creator aplikace pro vytváření interaktivních elektronických knih aplikace nabízí spoustu funkcí pro přidávání a vytváření obsahu – texty, obrázky, videa, bubliny… aplikace rozvíjí u žáků myšlení, kreativitu, komunikaci a schopnost řešení problémů možnost exportu do formátu PDF nebo do videoformátu

Book Creator – ukázky z tvorby e-knih

Připravované kurzy v rámci projektu B1B2B3  Moderní trendy využití ICT ve výuce Rozvoj pedagogů pracujících ve výuce s tablety Oborové didaktiky (český jazyk, angličtina, matematika, fyzika, přírodopis, tvorba materiálů, psychologie pedagogiky)

Děkujeme za pozornost