Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Monopolistická konkurence

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Monopolistická konkurence"— Transkript prezentace:

1 Monopolistická konkurence
1. Předpoklady monopolistické konkurence 2. Optimum MK firmy v SR 3. Chamberlinův model

2 Předpoklady modelu monopolistické konkurence
velký počet firem v odvětví (hodně blízkých substitutů) diferencovaný produkt  malá diferenciace (hodně blízkých substitutů pro spotřebitele) malá monopolní síla firmy ALE: existují pro spotřebitele náklady na změnu dodavatele a přechod k jiné značce (switching costs), vyhledávací náklady (search costs) a learning costs rozhodovací nezávislost firem  firma předp., že její rozhodnutí o p a q neberou ostatní firmy v úvahu relativně volný vstup do odvětví (pouze malé a snadno překonatelné překážky vstupu)  optimum firmy v LR: ekonomický zisk = 0

3 optimum firmy v SR a) EZ > 0 b) EZ = 0

4 ztráta firmy v SR a) pokračování ve výrobě b) firma nevyrábí p > AVC  ztráta < FC p < AVC  ztráta > FC

5 Optimum MK firmy v SR (firma minimalizuje ztrátu pokračováním ve výrobě, firma nevyrábí → ztráta > FC)

6 Optimum MK firmy v LR (firma není výrobně efektivní)

7 1. velký počet firem vyrábějících diferencovaný produkt
předpoklady Chamberlinova modelu (tj. model reprezentativního spotřebitele – spotřebitelé vnímají všechny značky jako vzájemné substituty) výrobková skupina firem = skupina firem vyrábějících podobný produkt dvě poptávkové křivky pro každou firmu (dk → firmy nereagují na změnu ceny uskutečněnou representativní firmou, dP → firmy mění cenu stejně jako representativní firma) 3 předpoklady: 1. velký počet firem vyrábějících diferencovaný produkt 2. rozhodovací nezávislost (→ firmy se při volbě optima rozhodují podle dk) 3. totožnost nákladových a poptávkových křivek všech firem ve skupině

8 Chamberlinův model dk = konvenční (iluzorní, jevová) poptávka
 firma předp., že ostatní firmy nebudou reagovat na změnu ceny dP = proporcionální (skutečná) poptávka  firma předp., že ostatní firmy budou reagovat na změnu ceny

9 změna ceny reprezentativní firmou
výchozí  p a Q situace po  p a Q

10 výchozí situace: tržní cena p0, representativní firma (firma R) prodává výstup q0, nemax. zisk
cíl firmy = max. zisku, proto p na p1 a předp.q na q1, ale ostatní firmy v odvětví také p na p1 firma prodá pouze q2 (viz dP) nová výchozí situace: tržní cena p1  firma se rozhoduje podle dk(p1) a předp. q na q3, ale prodá pouze q4 (viz dP), atd. optimum firmy: firma nemá důvod měnit cenu, předp. optimální výstup se shoduje se skutečným výstupem  dk = dP, MR = MC optimum firmy v LR: dk = dP, MR = MC, ek. zisk = 0, tj. p= LAC  firma není výrobně efektivní, nevyrábí q s min. LAC

11 optimum representativní firmy
a) optimum v SR b) optimum v LR


Stáhnout ppt "Monopolistická konkurence"

Podobné prezentace


Reklamy Google