Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Monopolistická konkurence 1. Předpoklady monopolistické konkurence 2. Optimum MK firmy v SR 3. Chamberlinův model.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Monopolistická konkurence 1. Předpoklady monopolistické konkurence 2. Optimum MK firmy v SR 3. Chamberlinův model."— Transkript prezentace:

1 Monopolistická konkurence 1. Předpoklady monopolistické konkurence 2. Optimum MK firmy v SR 3. Chamberlinův model

2 Předpoklady modelu monopolistické konkurence  velký počet firem v odvětví (hodně blízkých substitutů)  diferencovaný produkt  malá diferenciace (hodně blízkých substitutů pro spotřebitele) (hodně blízkých substitutů pro spotřebitele)  malá monopolní síla firmy ALE: existují pro spotřebitele náklady na změnu dodavatele a přechod k jiné značce (switching costs), vyhledávací náklady (search costs) a learning costs  rozhodovací nezávislost firem  firma předp., že její rozhodnutí o p a q neberou ostatní firmy v úvahu  relativně volný vstup do odvětví (pouze malé a snadno překonatelné překážky vstupu)  optimum firmy v LR: ekonomický zisk = 0

3 optimum firmy v SR a) EZ > 0 b) EZ = 0

4 ztráta firmy v SR a) pokračování ve výrobě b) firma nevyrábí p > AVC  ztráta FC

5 Optimum MK firmy v SR (firma minimalizuje ztrátu pokračováním ve výrobě, firma nevyrábí → ztráta > FC)

6 Optimum MK firmy v LR ( firma není výrobně efektivní)

7 předpoklady Chamberlinova modelu (tj. model reprezentativního spotřebitele – spotřebitelé vnímají všechny značky jako vzájemné substituty)  výrobková skupina firem = skupina firem vyrábějících podobný produkt  dvě poptávkové křivky pro každou firmu (d k → firmy nereagují na změnu ceny uskutečněnou representativní firmou, d P → firmy mění cenu stejně jako representativní firma) d P → firmy mění cenu stejně jako representativní firma) 3 předpoklady: 1. velký počet firem vyrábějících diferencovaný produkt 2. rozhodovací nezávislost (→ firmy se při volbě optima rozhodují podle d k ) 3. totožnost nákladových a poptávkových křivek všech firem ve skupině

8 Chamberlinův model  d k = konvenční (iluzorní, jevová) poptávka   firma předp., že ostatní firmy nebudou reagovat na změnu ceny  d P = proporcionální (skutečná) poptávka   firma předp., že ostatní firmy budou reagovat na změnu ceny

9 změna ceny reprezentativní firmou  výchozí  p a Q situace po  p a Q

10  výchozí situace: tržní cena p 0, representativní firma (firma R) prodává výstup q 0, nemax. zisk  cíl firmy = max. zisku, proto  p na p 1 a předp.  q na q 1, ale ostatní firmy v odvětví také  p na p 1  firma prodá pouze q 2 (viz d P )  nová výchozí situace: tržní cena p 1  firma se rozhoduje podle d k(p1) a předp.  q na q 3, ale prodá pouze q 4 (viz d P ), atd.  optimum firmy: firma nemá důvod měnit cenu, předp. optimální výstup se shoduje se skutečným výstupem  d k = d P, MR = MC  d k = d P, MR = MC  optimum firmy v LR: d k = d P, MR = MC, ek. zisk = 0, tj. p= LAC  firma není výrobně efektivní, nevyrábí q s min. LAC  firma není výrobně efektivní, nevyrábí q s min. LAC

11 optimum representativní firmy  a) optimum v SR b) optimum v LR


Stáhnout ppt "Monopolistická konkurence 1. Předpoklady monopolistické konkurence 2. Optimum MK firmy v SR 3. Chamberlinův model."

Podobné prezentace


Reklamy Google